Kennismanagement: van theorie naar leren door simulatie Robert de Hoog Programmagroep SWI College Kennis en Leren 26 april 2002
College Kennis en Leren 26 april Mode? Business process re-engineering (BPR) Total quality management (TQM) Enterprise resource planning (ERP) Customer relationship management CRM) Executive information systems (EIS) Electronic performance support systems (EPSS)
College Kennis en Leren 26 april Onderwerpen Mode? Eigenschappen van kennis Theorie De KITS (=KMQuest) simulatie leeromgeving
College Kennis en Leren 26 april Mode? Aantal% voor 1997 Algemeen21216 KM tools en AI technologie17317 Ontologieën en Organizational memories10824 Rapporten van bedrijven en case studies7221 KM architecturen en raamwerken626 Human resources en lerende organisaties5448 Bedrijfsprocessen en werkstromen4912 Virtuele teams en bedrijven4821 Leren in organisaties4330 Training en opleiding4248 N=1357
College Kennis en Leren 26 april Mode? Uit Kieser (1997 )
College Kennis en Leren 26 april Mode? Een doorslaggevende factor Onvermijdelijk Waardevol Illustratief Eenvoudig en helder, vaag en verwarrend Lastig uit te voeren “Enorme” verbeteringen Geen details
College Kennis en Leren 26 april Mode? “We contend however, that the recent setback of many Japanese companies was due to their limited attention to enabling conditions for organizational knowledge creation. As a result they failed in creating organizational knowledge consistently.” Von Krogh, Ichijo & Nonaka (2000), p. viii
College Kennis en Leren 26 april Mode? Multi-factor benaderingen Uitgewerkte, coherente en consistente theorie Goed gespecificeerde methoden Systematisch empirisch onderzoek Voortbouwen op werk van anderen
College Kennis en Leren 26 april Eigenschappen van kennis Ontastbaar Agenten met een wil Verdwijnen Bereid Basis processen Groei door gebruik Productie kost tijd Gelijktijdigheid Meter aan de pomp Onpersoonlijk Niet zomaar leeg “Ik wil niet” Kan basis zijn Op is op Soms ook Alleen in mijn auto
College Kennis en Leren 26 april Theorie Kennis als organisatorische hulpbron Het besturingsparadigma “Team manager”
College Kennis en Leren 26 april Theorie Kennis management nivo Kennis gebruikende processen Kennis management acties Resultaten van acties Kennis management model (cyclus) Procesmodel
College Kennis en Leren 26 april Methode! Kennis management nivo Kennis gebruikende processen Kennis management acties Resultaten van acties Kennis management Model (cyclus) Procesmodel
College Kennis en Leren 26 april Theorie
College Kennis en Leren 26 april Theorie Bedrijfs processen Kennis elementen Organisatorische rollen gebruiken gekoppeld aan participeren in TijdVorm Locatie Inhoud beschreven door
College Kennis en Leren 26 april Theorie Op de juiste plaats Op de juiste tijd In de juiste vorm Vereiste kwaliteit van de inhoud Tegen de laagst mogelijke kosten
College Kennis en Leren 26 april KM specific Generic Business model Knowledge management model KM interventions State of business (model) State of business (model) Learner Instructional envelope The KITS learning environment: idea and realization Business model
College Kennis en Leren 26 april
College Kennis en Leren 26 april
College Kennis en Leren 26 april The global knowledge management model FOCUS MONITOR ORGANISE
College Kennis en Leren 26 april
College Kennis en Leren 26 april
College Kennis en Leren 26 april The business model structure Knowledge processes related variables Knowledge related variables Business process related variables Organisational effectiveness variables External events Internal events KM interventions
College Kennis en Leren 26 april
College Kennis en Leren 26 april
College Kennis en Leren 26 april Business model relations
College Kennis en Leren 26 april
College Kennis en Leren 26 april Outline of the game as it is played There is no time limit to playing the game. Teams set their own pace. When they think they have acted sufficiently they can go on to the end of the quarter. At the end of each quarter they can get an indication of how well they are doing by looking at the status (and history) of chosen business variables.
College Kennis en Leren 26 april Outline of the game as it is played The team receives a budget at the beginning of the game to implement certain interventions. Collaboration scenarios. All team members are available at the same time (not at the same place). Team members access the KITS environment at different points in time. Team members access the KITS environment at different points in time, but at a certain point all are present.
College Kennis en Leren 26 april What can players do? KM interventions Inspect variables/indicators Ask for additional information Set goals Choose KM interventions Collaborate Exchange info Work on documents Discuss ideas Decide upon actions Support Ask for explanation Ask for hints/questions Inspect and reflect Walk through normative KM model Use worksheets
College Kennis en Leren 26 april What they can not do... Reverse actions that have been taken. Reorganise the company. Inspect variables at the level of specific departments, products, or persons. Implement actions at the level of specific departments, products, or persons.
College Kennis en Leren 26 april Het spelen van het spel Lees eerst de documentatie in het spel of kopieer deze bij het secretariaat SWI Toegang: Ga naar kits.tno.it Wanneer gevraagd wordt naar username en password: Username=xxxxxxxxx Password=xxxxxxx Dit geeft geen toegang tot de “playing phase”
College Kennis en Leren 26 april Het spelen van het spel Echt spelen is op vrijdag 24 mei tussen 9.00 en 17.00, deelname is verplicht! Een team bestaat uit 3 leden Er is twee uur beschikbaar Per slot van twee uur kunnen 4 teams spelen (totaal dus 16 teams = 48 deelnemers) Voor de “playing phase” krijg je dan een aparte username en password. Inschrijven: op het secretariaat SWI ligt een inschrijflijst met de open slots (first come, first served) Inschrijven uiterlijk tot 22 mei