Aandacht voor taal raakt de hele school

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Geletterdheid….. Wat is dat?
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Onderwijspsychologie
Hilde Colpin & Jean Pierre Verhaeghe.  Steeds meer niet-traditionele gezinnen  Oorzaak: meestal door echtscheiding  Gevolg: meestal meer problemen.
Taalactiverende opdrachten natuurwetenschappen 12 februari 2009 Arteveldehogeschool Gent 14de Congres van Leraars Wetenschappen - UGent
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
“… en dan krijg ik dus 40 leerlingen” Onderwijs, arbeidsmarkt en het invullen van de, gezamenlijke, maatschappelijke rol.
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Drie concepten Wat is de visie van de school op taal en rekenen? Hoe je kijkt naar taal en rekenen bepaalt wat je in de klas terugziet. Is taal meer dan.
Taalontwikkeling Taalontwikkeling kan alleen als er op een of andere manier motivatie is bij de leerling. Als die motivatie aanwezig is, wat is dan goed.
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Klassenmanagement Dia: logo + titel presentatie Voorbereiding
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Interpreteren van data
Leren in nieuwe contexten
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
Gedrag op de Wichelroede
Dossier Empowerment.
project Doelstelling Bevorderen van communicatie tussen kinderen. Oefenen van schriftelijke taalvaardigheden. Leren schrijven van brief of verslag.
Workshop evalueren Dcp
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
vanuit een herstelgerichte visie!
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Het motiveren van leerlingen in het VO
Beter Onderwijs Nederland
OGW op de Firtel.
Mother I love you Regisseur Jänis Nords Land Letland Jaartal 2013 Tijd 83 minuten Taal Nederlands ondertiteld Groep 7/8.
Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 6
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Groepsdynamiek 1.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Omgaan met verschillen tussen leerlingen. Suzanne Vlug.
Taalscreening fase 2: opvolging
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Meer voorlezen, beter in taal
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Aanleren van taalgerichte bètadidactiek: Mogelijkheden in de lerarenopleiding
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
Formatief versus summatief
Virtual Reality in de les
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
De docent als veranderaar in de context van de school
BB - Theorie Donderdag 6-oktober.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
taal speelt een rol in alle vakken
Elke les is een taalles Welke taalsteun hebben mbo-studenten nodig?
blok 3 les 2: de gewone basisschool
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
NHL 31 maart 2016 Motivatie en MVT.
Eigenaarschap.
Positieve gezondheid “het vermogen je aan te passen en je eigen regie te voeren in het licht van de sociale, fysieke en emotionele uitdagingen van.
Transcript van de presentatie:

Aandacht voor taal raakt de hele school Taal leren Leerlingen leren de hele dag taal, bij alle vakken. Door in de hele school aandacht te besteden aan taalontwikkeling, worden leerlingen in alle vakken beter. De visie op taal hangt direct samen met de visie op leren Aandacht voor taal raakt de hele school

context taalsteun interactie

Taal in de klas Context: het gaat ergens over Interactie: er wordt echt gepraat Taalsteun: leerlingen krijgen steun waar nodig

inhoud reflectie taal

Taal leren Inhoud: taal leer je nooit om de taal alleen Taal: impliciete en expliciete aandacht voor taalvaardigheden Reflectie: je leert als je erover nadenkt

betekenisvol keuze individu

Leren Betekenisvol: de leerling ervaart het als belangrijk/nuttig etc. Keuze: de leerling kan invloed uitoefenen op zijn eigen leerproces en leerinhoud Individu: de leerling kan op zijn eigen wijze leren

autonomie relatie competentie

Klimaat voor leren Relatie: ik mag er zijn Competentie: ik kan het Autonomie: ik kan het zelf