LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Conferentie ‘Kwaliteit van studieloopbaanbegeleiding en reflectie’
Advertisements

VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Kan ik ICT op een leuke en zinvolle manier inzetten in mijn klas ? Ik wil de computer gebruiken bij mijn biologielessen ! Kunnen mijn kleuters zich ook.
Hogere denkvaardigheden
TBM Grassroots projecten TBM Onderwijsdag november 2010.
Blackboard Forum Observatieonderzoek 06 februari 2009 Projectgroep 7.
Gaan studeren met een functiebeperking
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Universiteit van Tilburg
Ontwerpprojecten In de praktijk
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Waarom kwaliteitsverschillen tussen docenten erkennen? Kitty Kwakman Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs.
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Peer review online: wat werkt?
Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit UU
Organisatie cursus. WELKE opdrachten maken? WELKE opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? Hoe worden de PUNTEN verdeeld?
Challenge the future Delft University of Technology TBM Onderwijsdag 2012 Succesvol betrekken afstudeerders bij onderzoek: LR Erwin Mooij, Space.
Vermelding onderdeel organisatie WO Sprint Kennissystemen bij IO en 3ME OC Focus – Lunchseminar 15 Gerald Wisse, Anton Heidweiller, Eric.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Afstudeerkringen Supply Chain Management 14 oktober 2005.
ICLON, Universiteit Leiden1 Implementatie van ICT in het hoger onderwijs: ervaringen vanuit het E- merge consortium J. Nedermeijer 25 november 2004.
Project Interactieve Bèta Leeromgeving Nataša Brouwer AMSTEL, Bèta expertise groep voor hoger onderwijs AMSTEL lunchbijeenkomst,
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
De virtuele leergemeenschap: een realiteit ! ? Ankie van den Broek en Léon Souren VELON 12 maart 2007.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23.
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Het uitvoeren van experimenten via internet Marjon Engelbarts Universiteit Utrecht, Faculteit Natuur- en Sterrenkunde
Onderwerpen Jaarverslag 2011 / Plan van Aanpak 2012/2013
Challenge the future Delft University of Technology Activerend onderwijs in grote groepen Ibo van de Poel.
ICT in het Onderwijs bij TBM
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
Job Event 5 oktober 2007 HBO-i Job Event 10 oktober 2008 World Trade Center Rotterdam.
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Transdisciplinaire projecten
Presentatie Kies Kleur in de Klas Community-bijeenkomst KKIG 2 november 2010.
Doe mee: DIGI-ZORG wil met het cruiseschip naar open zee! Workshop DIGI-ZORG Innovatium 27 maart 2007 Peter Kroon Wil de Groot-Bolluijt.
ICTO-contactpersonen 7 juni 2007 Vrije Universiteit Universiteit Utrecht Technische Universiteit Delft.
Video in het onderwijs 9 maart Doel workshop Op weg helpen en ondersteunen bij gebruik van video in eigen onderwijs Nieuwe ideeën opdoen Inzicht.
Tussenstand 19 mei 2011 De laatste hordes. Overzicht Stand van zaken werkpakketten Wat blijft er nog te doen Stadia van implementatie Vragen.
Informatie bijeenkomst Kansrijk Eigen Baas Eindhoven.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Tip 7: wissel je werkvormen af
Digitalenklas: Toepassing van ICT in het hoger talenonderwijs Presentatie UU Sake Jager 28 mei 2002.
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
Praktijkervaring en reflectie
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
OECR Onderwijskundig Expertise Centrum Rotterdam.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Grassrootsproject IMPULS digitaal.
Digitale videofragmenten in het onderwijs
ETUDE Toetsservicesysteem
ICTO-beleid van de Nederlandse universiteiten
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007

Inhoud 1.Wat zijn grassroots? 2.SURF Grassrootsproject TBM 3.TU-breed vervolgproject

1. Wat zijn grassroots? Grassroots zijn: Kleinschalige ICT projecten van docenten in hun eigen onderwijs naar eigen wensen en ideeën van docenten Canada: van “learn to use” naar “use to learn” Grassrootsaanpak: stimuleren, waarderen en ondersteunen van docenten die een stap zetten met ICT in hun onderwijs

2. SURF Grassrootsproject TBM Werving najaar grassrootsvoorstellen goedgekeurd Selectiecriteria Doel: leerzame ervaring opdoen met ICT in het onderwijs Uitvoering januari 2006 – december 2006

Werkwijze Docenten volgden de methodiek: Wens/probleem Ontwerpen ICT-oplossing Implementatie in onderwijs Evaluatie Rapportage Groepsbijeenkomsten Individuele onderwijskundige en/of technische ondersteuning Disseminatie via carousel voor collega’s, grassroots in nieuwsbrief, publicatie op landelijke grassroots website (

Waardering grassroots €1000,- na afronding van de Grassroot op sectiebudget ten gunste van onderwijs Cursus Congres Gastdocent Student-assistent Apparatuur Literatuur Grassroot zelf Project heeft de Simon Peerdeman Award gewonnen

Projecten Ondersteuning van zelfstudie (5 projecten) VB: Online SPSS opdrachten met feedback Bevorderen van samenwerkend leren (4 projecten) VB: Videofeedback via Blackboard (streaming video) Ondersteuning van toets-/beoordelingsproces (2 projecten) VB: Beoordeling van groepswerk via peer-review systeem Efficiëntie van eigen onderwijs (2 projecten) VB: projectwerk beoordelen met veel docenten (wiki)

Ervaringen TBM docenten Deelname aan project is positieve ervaring Grassroots is net dat steuntje in de rug dat docenten nodig hebben Contacten met andere docenten werkt heel motiverend en inspirerend Beter inzicht in mogelijkheden en onmogelijkheden van ICT in het onderwijs Docenten gaan er vrijwel allemaal mee door

3. TU breed vervolg TU breed project 50 docenten kunnen meedoen! Beloning: € 1000,- per afgerond project Onderwijskundige en technische ondersteuning Looptijd: september 2007 – december instroommomenten (september en januari)

Opzet project Zelfde methodiek Themagroepen Bijeenkomsten Individuele begeleiding waar nodig Afsluiting project: ICTO conferentie

Hoe kun je deelnemen? Via de ICTO site: > projecten > grassroots > aanmelden aanmelden voor een grassroot Hulp bij concretiseren idee Criteria: Haalbaarheid Verbetering van het onderwijs Daarnaast: spreiding over opleidingen

Wat kun je vinden op de markt? Diverse grassrootsprojecten van TBM (zie overzicht) ICT 3xO – Gerwin Pols en Meta Keijzer Job Timmermans – innovatieve omgeving Phaedrus