1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Advertisements

Laptopproject VUB: planning van een bijdrage
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
Kan ik ICT op een leuke en zinvolle manier inzetten in mijn klas ? Ik wil de computer gebruiken bij mijn biologielessen ! Kunnen mijn kleuters zich ook.
7m060 - CAD Jan Dijkstra Aant van der Zee Student assistent.
Welkom bij de presentatie van Onlinezeilen.nl. - Gratis online boekingssoftware - Automatisering voor zelfstandige schippers - Onafhankelijke platform.
Ontwikkeling Intercultureel Onderwijsnetwerk Spiritualiteit Spiritualiteitsonderwijs in een multiculturele setting Jos Huls.
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Welke koers vaart het Zuyderzee College?
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Learning analytics: de docent
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Module school en samenleving
DB Inleiding Databases Geert-Jan Houben.
SQL & datamodelleren.
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
The vision at work Batteries included Ervaringen van een ISV op hosting avontuur Sven Middelkoop Corporate ICT Manager Exact Holding N.V.
Vermelding onderdeel organisatie WO Sprint Kennissystemen bij IO en 3ME OC Focus – Lunchseminar 15 Gerald Wisse, Anton Heidweiller, Eric.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Besturings- systeem A Computer A Besturings- systeem B Computer B Netwerk Handmatige taak I Applicatie 2Applicatie 1 Handmatige taak II Applicatie 3 Gebruiker.
Workshop Onderzoeksontwerp
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Digitalenklas Symposium ICT en Talen Sake Jager Faculteit Letteren UU 24 april 2002.
Titelpagina.
WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.
Geodesie en Informatica GIS Integratie Infra en ICT.
Sensing theessence of Blijvliet. Research Sfeer Visie‘s Communicatie Problemen Contact ouders en school.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
OPZOEKENEVALUERENOPSLAAN van informatie van op INTERNET door Bart Coene.
Interactieve (Marketing) communicatie COLLEGE 07 SHEET 1 Interactieve (Marketing) Communicatie.
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Tip 7: wissel je werkvormen af
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Digitalenklas: Toepassing van ICT in het hoger talenonderwijs Presentatie UU Sake Jager 28 mei 2002.
Databases I (Info) Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam versie 2003.
Maturity Scan HAN en nu verder! Presentatie Maturity Scan HAN
Facet offline installatie
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Customize!.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
DigEplan
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Webwinkel in het D-cluster van de opleiding Logistiek Ad van Kooten – docent ERP toepassingen  Pract. 1.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Een aantal praktische toepassingen
Docentvaardigheden ICT
Innovatie in het onderwijs
Sieberdam/ROCS & KODOS
Grassroot “Gevolgen van ziekte in het dagelijks leven”
Center for e-Learning, RSM
Kennisclip Web toepassingen
E-learning in het onderwijs
Digitale technieken en productievoorbereiding 1

Transcript van de presentatie:

1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen

1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT docenten: Jos van Leeuwen, Tom Dubbelman, Sjoerd Buma 2 e jaars college Computer Aided Architectural Design Het gebruik van 3D Studio tijdens het ontwerpen Gerben Kleiman

1212 /b Doelstelling van het college Leren ontwerpen met CAAD als enige gereedschap Leren presenteren van een ontwerp met nieuwe media en technieken Jos Harnischmacher

1212 /b ProblematiekAanpak Reductie complexiteit: focus op relatie tussen ontwerptaak en computer als gereedschap Aandacht voor basis-vaardigheden; online tutorials voor zelf-study Vernieuwing van softwaretoepassing AutoCAD —> 3D Studio Viz Deadlines en serie van oefeningen; gebruik van meer aantrekkelijke media Herstructurering van het onderwijs: semi-distant learning Inzet van de notebook; elimineren van papieren output Reductie complexiteit: focus op relatie tussen ontwerptaak en computer als gereedschap Aandacht voor basis-vaardigheden; online tutorials voor zelf-study Vernieuwing van softwaretoepassing: AutoCAD —> 3D Studio Viz Deadlines en serie van oefeningen; gebruik van meer aantrekkelijke media Herstructurering van het onderwijs: semi-distant learning Inzet van de notebook; elimineren van papieren output 3 jaar geleden…  Slechte resultaten door te abstracte opgave  Grote variëteit in vaardigheden studenten  Steeds nieuwere media  1 SP: weinig motivatie  Toenemend aantal studenten (nu naar +400)  Toenemende vraag naar computer-faciliteiten

1212 /b Inzet van ICT in het college met als doel: Verbeterd contact met student: –onafhankelijk van tijd en plaats –digitale media dynamischer dan papier Beter gebruik van beschikbare tijd en middelen: –thuis werkende student –minder afhankelijk van instructiezalen & plotterfaciliteiten Gebruik van het middel ICT: –leerdoel van het college –resultaten op het Internet

1212 /b Toepassing van ICT Online tutorials –multi-media, interactief –dichter bij het computer-gebruik –up-to-date: inspelen op ervaringen uit instructies Communicatie via website en /public folders –inleveren van oefeningen door uploaden naar web –mededelingen, tips, bijsturen, deadlines,... –betere interactie tussen docent en student

1212 /b Toepassing van ICT Toepassing van ICT (vervolg) Oefeningen op Internet –directe feedback op ingeleverd werk –stimuleert deelname en afronding van het vak –steeds groeiende ‘tentoonstelling’ (internationaal!) Niels Olivier

1212 /b Communicatie model 1primaire kennisoverdracht 2inleveren oefeningen (upload) 3oefeningen op Internet 4bevestiging van ontvangst 5bekijken van oefeningen 6individuele naar student 7 naar selecties van studenten 8data beheer

1212 /b Colleges Studiemateriaal Oefeningen Uploaden Website van het college 7m253:

1212 /b Generiek voor meerdere colleges Techniek: MS SQL server database MS IIS server- side scripts (ASP) Upload pagina’s:

1212 /b Verificatie: ID + PIN Query in OWIS database Stap 1 – inloggen

1212 /b Verificatie: ID + PIN Query in OWIS database Stap 1 – inloggen

1212 /b Verificatie: ID + PIN Query in OWIS database Stap 1 – inloggen

1212 /b Selecteer oefeningen Selecteer bestanden Extra tekst Stap 2 – uploaden

1212 /b Selecteer oefeningen Selecteer bestanden Extra tekst Stap 2 – uploaden

1212 /b Selecteer oefeningen Selecteer bestanden Extra tekst Stap 2 – uploaden

1212 /b Direct zichtbaar Vergelijk je werk met dat van anderen Stap 3 – resultaten

1212 /b Andere onderdelen van het systeem Module voor beheer van vak-informatie: –aantal oefeningen –deadlines –opmerkingen bij de oefeningen –gegevens voor bestandsbeheer directories, URLs, maximum aantal files, maximum file-size –etc.

1212 /b Andere onderdelen van het systeem Andere onderdelen van het systeem (vervolg) Module voor beheer van student-informatie: –persoonlijke gegevens (id, naam, adres, etc.) –registratie van ingeleverde oefeningen –persoonlijke opmerkingen bij de oefeningen Module voor ‘massa’-communicatie: – op basis van database queries bv. ‘aan alle studenten die oefening 3 nog niet hebben ingeleverd’

1212 /b Invloed van ICT op het college Meer mogelijkheden voor communicatie tussen docent en student Onafhankelijkheid van tijd en plaats Efficiënter gebruik van tijd en middelen Stimulans door oefeningen op Internet Nieuw leerdoel bereikt: Internet als presentatie medium voor architectuur

1212 /b Invloed van ICT op het college Invloed van ICT op het college (vervolg) Verbeterd resultaat: rendement steeg onmiddellijk van 25% naar 80% Nu ook in 2 andere colleges toegepast

1212 /b Maar… ICT is geen vervanging van colleges –direct, persoonlijk contact blijft noodzakelijk bijvoorbeeld voor demonstraties, hoorcolleges, en begeleiding voor studenten die dit nodig hebben ICT is echter wel een goede aanvulling –het ontlast de instructies (zaal en begeleiding) –nieuwe media bieden nieuwe mogelijkheden –voorbereiding op de praktijk van de toekomst nu !

1212 /b Notebooks in het bouwkunde onderwijs 1 e 2 e 3 e 4 e 5 e jaar Computerzaal in de faculteit