1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT docenten: Jos van Leeuwen, Tom Dubbelman, Sjoerd Buma 2 e jaars college Computer Aided Architectural Design Het gebruik van 3D Studio tijdens het ontwerpen Gerben Kleiman
1212 /b Doelstelling van het college Leren ontwerpen met CAAD als enige gereedschap Leren presenteren van een ontwerp met nieuwe media en technieken Jos Harnischmacher
1212 /b ProblematiekAanpak Reductie complexiteit: focus op relatie tussen ontwerptaak en computer als gereedschap Aandacht voor basis-vaardigheden; online tutorials voor zelf-study Vernieuwing van softwaretoepassing AutoCAD —> 3D Studio Viz Deadlines en serie van oefeningen; gebruik van meer aantrekkelijke media Herstructurering van het onderwijs: semi-distant learning Inzet van de notebook; elimineren van papieren output Reductie complexiteit: focus op relatie tussen ontwerptaak en computer als gereedschap Aandacht voor basis-vaardigheden; online tutorials voor zelf-study Vernieuwing van softwaretoepassing: AutoCAD —> 3D Studio Viz Deadlines en serie van oefeningen; gebruik van meer aantrekkelijke media Herstructurering van het onderwijs: semi-distant learning Inzet van de notebook; elimineren van papieren output 3 jaar geleden… Slechte resultaten door te abstracte opgave Grote variëteit in vaardigheden studenten Steeds nieuwere media 1 SP: weinig motivatie Toenemend aantal studenten (nu naar +400) Toenemende vraag naar computer-faciliteiten
1212 /b Inzet van ICT in het college met als doel: Verbeterd contact met student: –onafhankelijk van tijd en plaats –digitale media dynamischer dan papier Beter gebruik van beschikbare tijd en middelen: –thuis werkende student –minder afhankelijk van instructiezalen & plotterfaciliteiten Gebruik van het middel ICT: –leerdoel van het college –resultaten op het Internet
1212 /b Toepassing van ICT Online tutorials –multi-media, interactief –dichter bij het computer-gebruik –up-to-date: inspelen op ervaringen uit instructies Communicatie via website en /public folders –inleveren van oefeningen door uploaden naar web –mededelingen, tips, bijsturen, deadlines,... –betere interactie tussen docent en student
1212 /b Toepassing van ICT Toepassing van ICT (vervolg) Oefeningen op Internet –directe feedback op ingeleverd werk –stimuleert deelname en afronding van het vak –steeds groeiende ‘tentoonstelling’ (internationaal!) Niels Olivier
1212 /b Communicatie model 1primaire kennisoverdracht 2inleveren oefeningen (upload) 3oefeningen op Internet 4bevestiging van ontvangst 5bekijken van oefeningen 6individuele naar student 7 naar selecties van studenten 8data beheer
1212 /b Colleges Studiemateriaal Oefeningen Uploaden Website van het college 7m253:
1212 /b Generiek voor meerdere colleges Techniek: MS SQL server database MS IIS server- side scripts (ASP) Upload pagina’s:
1212 /b Verificatie: ID + PIN Query in OWIS database Stap 1 – inloggen
1212 /b Verificatie: ID + PIN Query in OWIS database Stap 1 – inloggen
1212 /b Verificatie: ID + PIN Query in OWIS database Stap 1 – inloggen
1212 /b Selecteer oefeningen Selecteer bestanden Extra tekst Stap 2 – uploaden
1212 /b Selecteer oefeningen Selecteer bestanden Extra tekst Stap 2 – uploaden
1212 /b Selecteer oefeningen Selecteer bestanden Extra tekst Stap 2 – uploaden
1212 /b Direct zichtbaar Vergelijk je werk met dat van anderen Stap 3 – resultaten
1212 /b Andere onderdelen van het systeem Module voor beheer van vak-informatie: –aantal oefeningen –deadlines –opmerkingen bij de oefeningen –gegevens voor bestandsbeheer directories, URLs, maximum aantal files, maximum file-size –etc.
1212 /b Andere onderdelen van het systeem Andere onderdelen van het systeem (vervolg) Module voor beheer van student-informatie: –persoonlijke gegevens (id, naam, adres, etc.) –registratie van ingeleverde oefeningen –persoonlijke opmerkingen bij de oefeningen Module voor ‘massa’-communicatie: – op basis van database queries bv. ‘aan alle studenten die oefening 3 nog niet hebben ingeleverd’
1212 /b Invloed van ICT op het college Meer mogelijkheden voor communicatie tussen docent en student Onafhankelijkheid van tijd en plaats Efficiënter gebruik van tijd en middelen Stimulans door oefeningen op Internet Nieuw leerdoel bereikt: Internet als presentatie medium voor architectuur
1212 /b Invloed van ICT op het college Invloed van ICT op het college (vervolg) Verbeterd resultaat: rendement steeg onmiddellijk van 25% naar 80% Nu ook in 2 andere colleges toegepast
1212 /b Maar… ICT is geen vervanging van colleges –direct, persoonlijk contact blijft noodzakelijk bijvoorbeeld voor demonstraties, hoorcolleges, en begeleiding voor studenten die dit nodig hebben ICT is echter wel een goede aanvulling –het ontlast de instructies (zaal en begeleiding) –nieuwe media bieden nieuwe mogelijkheden –voorbereiding op de praktijk van de toekomst nu !
1212 /b Notebooks in het bouwkunde onderwijs 1 e 2 e 3 e 4 e 5 e jaar Computerzaal in de faculteit