Blijven of Vertrekken achtergronden van migratievoorkeuren onder jongeren Dr Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
© Prof.dr Jouke van Dijk BouwNed, Onbelemmerd Bouwen Noordelijk BouwNed Congres Martiniplaza, Groningen, 29 januari 2004 Prof. dr Jouke van.
Advertisements

Het dorp van de 21e eeuw Frans Thissen Universiteit van Amsterdam
Opvoeden in de stad en in een dorp
Leefbaarheid, sociale cohesie en informele zorg
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Demografische veranderingen op het platteland
Dorpen in verandering, een andere visie
1.
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
Dorpen in de grensstreek van de Westhoek
Leefbaarheid en Vitaliteit van dorpen: Mythes en Uitdagingen
Omgaan met verandering in dorpen Stellingen Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies U NIVERSITEIT VAN A MSTERDAM.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Voorstel leeronderzoek 2009 Oostelijk Gelderland Dr Frans Thissen Opleiding Sociale Geografie Universiteit van Amsterdam.
Eerste resultaten onderzoek “Ouderen in Oostelijk Gelderland”
Beeld van mantelzorg in de provincie Groningen
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Niet-monetaire, kwalitatieve waardering van ESD Ilse Simoens, Francis Turkelboom, Hans Keune.
Indonesië.
Hoe ontstaat bevolkingsontwikkeling?
De leefbaarheid van het moderne platteland
Krimp, Leefbaarheid en Sociale Vitaliteit Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Leefbaarheid, sociale cohesie en krimp: de nieuwe uitdaging Frans Thissen Universiteit van Amsterdam.
Leefbaarheid, sociale cohesie en community care
Wat houdt een dorp leefbaar en vitaal?
Van een autonoom dorp naar een sociaal vitaal woondorp
Wat houdt een (krimpend) dorp leefbaar en vitaal?
BIJEENKOMST ‘LEEFBAARHEID’ RAAD VAN COMMISSARISSEN RABOBANK NWG Emden, 17 april 2011.
Van autonoom dorp naar woondorp
De Sociale Draagkracht van Dorpen in Borsele Dr Frans Thissen Universiteit van Amsterdam.
Bijeenkomst ‘Leefbaarheid’ Rabobank Zuidwest-Drenthe (2) Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
WORKSHOP LEEFBAARHEID Deel 2. Opzet Wat maakt uw dorp of streek leefbaar? Naar een model van leefbaarheid Waardering en Belang De leefbaarheid en sociale.
Bevolkingsverandering en de betekenis van dorpsaccommodaties Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies Bijeenkomst ‘Leefbaarheid’ Rabobank Zuidwest-Drenthe.
Voorstel onderwijsgebonden onderzoek 2008 Vlaamse Ardennen Dr Frans Thissen Opleiding Sociale Geografie Universiteit van Amsterdam.
Lokale ontwikkelingen in grensgebieden Dr Frans Thissen Amsterdam institute for Metropolitan and International Development Studies (AMIDSt)
De civil society in kleine dorpen: ‘Zorgen voor elkaar’
Leefbaarheid en lokale voorzieningen in een situatie van verandering
Den Burg: van leefbaar naar sociaal vitaal Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Demografische verandering: Nieuwe kansen in krimpend Europa
Armoede en sociaal isolement op het Nederlandse platteland
Krimp: hoe omgaan met lokale bevolkingsverandering?
Lokale voorzieningen: voorwaarde of resultaat van leefbare en vitale dorpen? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Wat houdt een dorp leefbaar en vitaal? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Wat houdt een (krimpend) dorp leefbaar en vitaal? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies
Bevolkingsverandering: hoe houden we dorpen leefbaar en vitaal?
Lokale voorzieningen van twee kanten bezien Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
De sociale vitaliteit van ‘topdorpen’ Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Vitale dorpen, wat is daarvoor nodig? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies
Krimp: hoe belangrijk zijn verandering en verplaatsing voor ons? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Omgaan met verandering in dorpen Kengetallen Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies U NIVERSITEIT VAN A MSTERDAM.
Bevolkingsverandering: hoe blijven dorpen leefbaar en sociaal vitaal?
Omgaan met verandering, de rol van dorpsraden Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies U NIVERSITEIT VAN A MSTERDAM.
Hebben dorpen toekomst?
Dorpen in verandering over veranderende binding en identiteit
09/12/14 Presentatie draagvlakonderzoek Windpark ‘De Drentse Monden en Oostermoer’
Een wereld van verschil
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
De seksuele start Timing en kenmerken van de eerste keer, en verbanden met de latere seksuele loopbaan Dra. Katrien Symons Prof. Dr. Mieke Van Houtte Dr.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
360° agenda voor toekomst: 9 belangrijke vragen
De leefbaarheid van het moderne platteland
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
Laagveengebied Groningen
Transcript van de presentatie:

Blijven of Vertrekken achtergronden van migratievoorkeuren onder jongeren Dr Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies

Structuur presentatie Vooraf  De demografische ontwikkeling van grensgebieden  Sociale mobiliteit in verleden en heden Twee perspectieven op de relatie platteland – jongeren De uitgevoerde onderzoeken onder scholieren en jongeren in de Veenkoloniën (2004) en de Westhoek (2005) De Westhoek: ‘braindrain’ ? Blijven of vertrekken: de vergelijking tussen de Westhoek en de Veenkoloniën Een vervolg?

Bevolkingsontwikkeling

Bruto geboortecijfer / sterftecijfer 2005

Migratiesaldi 2003, CBS jarigen25-49 jarigen50-85 jarigen

Sociale mobiliteit in het verleden Beroepsstatus van de ouders Beroepsstatus van de kinderen

Sociale mobiliteit in het heden Beroepsstatus (levenskansen) van de kinderen Bereikte onderwijspeil Cultureel kapitaal van ouderlijk huishouden

Platteland en jongeren: twee perspectieven Streek / woonplaats: Centraal staat de economische ontwikkeling van de streek en de sociale kwaliteit van de woonplaats Jongeren worden verondersteld een start te maken in de streek en hun identiteit te vormen in eigen streek en woonplaats Falen: Vertrek van jongeren Jongere: Centraal staat de sociale mobiliteit plattelandsjongeren (sociale mobiliteit = geografische mobiliteit) Jongeren zijn ook georiënteerd op hoger onderwijs en werkgelegenheid buiten de eigen streek en steeds minder geworteld in de geboorteplaats Falen: Streek en dorp zijn niet in staat bewoners met ‘kapitaal’ aan te trekken

Gegevens en de gebruikte methode Gestructureerde schriftelijke vragenlijst  Westhoek (2005): negen scholen (Ieper/Poperinge), 611 scholieren  Veenkoloniën (2004): twee scholen (Stadskanaal/Musselkanaal), 295 scholieren Verklarende modellen voor de voorkeur van scholieren om de streek te verlaten Vergelijking tussen Westhoek en de Veenkoloniën Gestructureerde mondeling afgenomen vragenlijst  Westhoek: 200 bewoners van 18 t/m 30 jaar  Veenkoloniën: 239 bewoners 18 t/m 30 jaar (22 woonkernen in de gemeenten Aa en Hunze, Borger-Odoorn, Emmen, Stadskanaal en Vlagtwedde) Verklarende modellen voor de voorkeur / verwachting van jong volwassenen om de streek te verlaten

Westhoek: braindrain (20 – 30/34 j) Kanttekeningen: 1.Jongeren oriënteren zich steeds langer op stedelijke centra (ook als dertigers?) 2.Steeds meer relaties reiken over de grenzen van de Westhoek (Kortrijk, Gent)

Opzet van de analyse Te verklaren kenmerk: Migratievoorkeur van scholieren met betrekking tot de streek: Blijven of Vertrekken? Kenmerken gebruikt ter verklaring: 1. Individuele sociale kenmerken  Geslacht  Kenmerken van het ouderlijk huishouden (type huishouden)  Mate waarin ouders het leren ondersteunen  Type onderwijs dat men als scholier volgt 2. Context kenmerken  Migratiegeschiedenis van de ouders 3. Waar denkt men later werk te vinden 4. Geografische identiteit  Beeld dat men heeft van de streek,  Waardering die men heeft voor de streek,  Binding met de eigen woonplaats

Veenkoloniën: de eerste gedachte … aan het veenmuseum - aan veen dat werd opgegraven vroeger - allemaal veen - boeren - boeren - boeren - boeren en veel ruimte - dat meisje die ze laatst gevonden hebben in het veen - dorpen of kleine steden - drenthe & groningen - een saai gebied - geen idee - gras in moeras - groningen, drenthe - het platteland - het stadskanaal - kleine plaatsen of dorpen - kwalsterbollen - landbouw - meestal naar dorpen - museumspoorlijn star - nergens - niet echt bekend, saai - omgeving - ontstaan van pekela - plaatsen om het dorp heen - platteland - project van school - rust, gezelligheid - stadskanaal, architectuur en hier vrij kaal (in negatieve zin) - turf - turf - turf - turf, moeras, natuur - veen - veen - veen - veen - veen - veen - veen - veen - veen en turf - veen turf - veenafgraving - veenmuseum - vroeger - waar veel veen is - weet niet - werken en turfgraven

Verschillen tussen de streken (%)

Conclusies - Blijven of Vertrekken Verwachtingen waar men werk denkt te vinden vormen de belangrijkste verklaring in beide streken Lokale binding is van belang in beide streken Migratiegeschiedenis is belangrijk in de Veenkoloniën maar niet in de Westhoek  Westhoek heeft een traditie als autochtoon gebied  Veenkoloniën heeft traditie van migratiegebied Type onderwijs dat men volgt is belangrijk in de Veenkoloniën maar niet in de Westhoek  Hoger opgeleide jongeren in Westhoek zijn nog georiënteerd op het ouderlijk gezin en de eigen streek  Hoger opgeleide jongeren in Veenkoloniën zijn meer georiënteerd op onafhankelijk wonen als alleenstaande in een stedelijke omgeving

Een vervolg? Voorstel voor een bijeenkomst georganiseerd door Cultureel Verdrag Vlaanderen Nederland (CVN) van bestuurders en ambtenaren jeugdbeleid Westhoek / Veenkoloniën 2009 Voorstel voor een vervolgonderzoek onder jongeren in de Veenkoloniën van de RUG (D. Strijker)

Where you belong Where you belong, it's not a song It's not the place where you come from It's up to you to make the choice It is the place you have a voice It is the place you have no fear As you return you know you're near In times of joy and times of strife It is the place you have your life Jim Boyes

Blijven of Vertrekken achtergronden van migratievoorkeuren onder jongeren Dr Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies