Ho 7: Creatief denken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Advertisements

Mijn project & creativiteit
Jaar 1 les 6 Het creatieve proces
Schrijf een artikel over een ‘Europees’ onderwerp dat voor jou van belang is ! Ga als volgt te werk !
Divigeren Convergeren
Workshop creatief brainstormen
Medmec 1 herfst Les 4. Dummie Verwerk een actueel thema in je dummie Bv. Pausbezoek Londen Bv. Prinsjesdag Bv. ………………..
GPS-SLIDES
Ho 5: Kernkwaliteiten.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 4 Identiteit
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Jaar 1 les 3 Het creatieve proces
MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Media en creativiteit Herfst les 2.
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Jaar 1 les 8 Het creatieve proces
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
Medmec 1 herfst Les 3.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 4.
Medmec 1 herfst Les 3.
Pia Terstroet (Terpm) Mail: Wiki:
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 6.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
MedMec01-2 Les schema per week Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit. Les 2. presentaties opdracht 1.1 = mindmap (of anders) ik en startformulering.
Dromen Durven Doen 8 maart 2012 – Linda Corstjens
Media & Creativiteit Jaar 1 les 4 Het creatieve proces.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Introductie.
Ho 8: Portfolio.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Media & Creativiteit Jaar 1 les 2 Het creatieve proces.
MedMec01-2 Les schema per week
Convergeren en selecteren
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Leerstijlen KOLB SJM.
Creatief denken en presenteren
Saskia van Grinsven Tijd voor creativiteit 19 novemberCongrestival Durven Doen! Informele zorg anders.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Woordjes leren.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Workshop Sociaal netwerk in beeld Door Conny Hekker, RIBW Nijmegen en Rivierenland (GGz) Saskia van Grinsven en Gery Lammersen, Movisie.
Creativiteits- sessie
4 Richtlijnen ter inspiratie
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Een vergadering organiseren
kort presenteren - wat wordt de seriegrootte van de trainer
Creativiteits- sessie
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Convergeren: keuzes maken
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Loopbaan en burgerschap les 2
Creatief Denken maar eerst:.
Creativiteits- sessie
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Loopbaan en burgerschap les 3
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
Transcript van de presentatie:

Ho 7: Creatief denken

Overzicht creatief denken

Introductie

Opdracht Zoek een fotokaart uit die naar jouw idee het beste past bij het onderwerp creatief denken.

Creativiteit Zonder creativiteit geen veranderingen! Creativiteit = Het vermogen om met originele oplossingen te komen voor problemen of door verbeeldingskracht nieuwe werkwijzen of ideeën te bedenken die nuttig en verrassend zijn. Zonder creativiteit geen veranderingen! Adaptieve veranderingen Innovatieve veranderingen

Productgerichte - en persoonlijke creativiteit Productgerichte creativiteit: De oplossing of product is nieuw of vernieuwend. Het aspect van de waardering door de markt of klant staat centraal. Persoonlijke creativiteit: De oplossing of product is nog niet eerder door jou bedacht maar is het gevolg van het doorbreken van jouw persoonlijke denkpatronen. Deze creativiteit is niet afhankelijk is van meningen of opvattingen van anderen.

Eigenschappen van creatieve denkers Creatieve mensen zijn: energiek, maar zijn vaak ook stil en rustig. vaak slim, maar tegelijkertijd ook naïef. goed in het combineren van speelsheid en discipline. zowel introvert als extravert. buitengewoon bescheiden en tegelijkertijd ook zelfbewust. rebels en onafhankelijk. zeer gepassioneerd door hun werk, maar kunnen er ook objectief tegenover staan. open en gevoelig

Barrières bij creatief denken 1. Een negatief beeld over fantasie en overpeinzing. De norm dat alleen kinderen spelen en dat volwassenen serieus moeten zijn. De opvatting dat het oplossen van problemen een serieuze zaak is en er daarom geen plaats voor humor is. Een negatief beeld over gevoel en intuïtie.

Opdracht Lees een tijdschrift andersom: Neem je favoriete tijdschrift en lees het eens van achter naar voren. Lees de titels en bekijk de foto’s. Maak er je eigen verhaal van.

Doorbreken van denkpatronen 1 = Klap 2 = Stap 3 = Krab

Creatieve basisvaardigheden Creatief waarnemen Oordeel uitstellen Flexibel associëren Divergeren Verbeeldingskracht inzetten

Creatief waarnemen

Koe-denken Je raakt de koe niet meer kwijt!!

Opdracht Maak opdracht 2 en 4 uit het studentenboek Vorm eventueel met anderen een groepje om samen te werken.

‘Think different’

Idea killen of kansdenken 2-tallen: Doe de ander een haalbaar voorstel: “Zullen we......? De ander reageert met: Ja maar, ........ Ja en, ...........

Idea killers Ja, maar..... Kan niet Te duur Te lastig Dat is niet logisch Houd je aan de regels Wees praktisch Doe niet zo gek ..........

Creatief proces Startfase: Heldere formulering van de vraag / probleem: Hoe kan ik ..... (HKI) of Hoe kunnen we ........ (HKW) Divergerende fase: Zoveel mogelijk nieuwe ideeën vinden m.b.v. diverse methodes Convergerende fase: Selecteren, uitwerken, verfijnen, toetsen, verbeteren, uitvoeren

Divergerende fase Freewheelen (geen kritiek / geen beperkingen) Kwantiteit in plaats van kwaliteit Kruisbestuiven Noteren Luisteren

Convergerende fase

Opdracht Brainwriting Noteer een vraag boven het papier Noteer een idee in het eerste vakje en geef het papier daarna door. Vul op het volgende papier weer een hokje in. Omcirkel aan het eind het beste idee.

“Hulp van dieren” Beschrijf het probleem in de vorm van een HKI – HKW vraag. Methode van creatief denken “Hulp van dieren”: Benoem de kenmerken van en associatie bij het gekozen dier en schrijf deze op een flap Terugkoppeling naar het probleem – welke ideeën ontstaan? Ideeën selecteren

Citaat Intelligentie is de mate waarin met het reeds geleerde in twijfel durft te trekken en bereid is nieuwe ideeën te aanvaarden.

Raar is leuk?!

Het belang van creativiteit 1. Onderscheiden van anderen door innovatie 2. Verhoogt het (werk)plezier positieve energie goed voor de binding van werknemers verlaagt het ziekteverzuim 3. Betere besluitvorming door meer en minder voor de hand liggende alternatieven

Trendwatching Beschrijf het probleem in de vorm van een HKI – HKW vraag. Methode van creatief denken “Trendwatching”: Verzamel alle trends en plak deze op een flap Terugkoppeling naar het probleem – welke ideeën ontstaan? Ideeën selecteren

Woordenketting Beschrijf het probleem in de vorm van een HKI – HKW vraag. Methode van creatief denken “Woordenketting”: Kies een woord uit de vraagstelling en associeer 5 x op dit woord. Schrijf deze woorden op een flap. Begin daarna opnieuw met hetzelfde woord. Terugkoppeling naar het probleem – welke ideeën ontstaan? Ideeën selecteren