Progress towards the Lisbon Objectives in Education and Training Indicators and Benchmarks Gaby Hostens VLOR Brussel, 20 maart 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Update on EduStandard: public-private platform in Dutch education Henk Nijstad, Kennisnet / november 2013.
Advertisements

Kwalificaties op EQF niveau 5
Media4us. Partners Media4us Sponsors Doelen  Verbeteren van de beeldvorming over immigratie en integratie  Zichtbaar maken van de integratie- inspanningen.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Social Technographics Hoe ontwikkel je een succesvolle social media strategie? Reineke Reitsma Director, Consumer Technographics Forrester Research 11.
Niels Chavannes MD PhD Associate Professor
1 Co-Design at Chess-iT Guus Bosman. 2 Afstuderen bij Chess Net.Footworks tot augustus 2003 Afstuderen augustus 2003 tot maart 2004 Chess full-time vanaf.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
De benutting van Peer Review resultaten
ETHOS PROJECT: PROGRESS Follow-up & feedback end of year 1.
Notebooks in het onderwijs 15 februari 2008 Duco Bannink & Chris Breuer Gebruik notebooks bij Governance of European Social Policies.
Creating a global learning environment drs. J.H.W. Didderen Fontys Profiks.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
1 DE EUROPESE AGENDA inzake LEERRESULTATEN en COMPETENTIES Derde EVC-studienamiddag 14 februari 2008 Lucien Bollaert Diensthoofd onderwijs en onderzoek.
Het vier-instrumentenmodel van managementcontrol
Open Access en de universiteit IQ healthcare Bart Staal.
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
1 Presenting Borealis 2006 © 2005 Borealis A/S Presenting Borealis A leading, innovative provider of plastics solutions February 2007.
Plus proche, pour aller plus loin dans LA VIE ACTIVE Dichterbij, om nog verder te gaan in HET ACTIEVE LEVEN WELCOME TO BRUSSELS Diverse partnerships: a.
Leren grensoverschrijdend leren – Lessen uit Europa.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
F LLL EX LL FLLLEX Radar A self-asessment instrument for Lifelong Learning in profession oriented Higher Education Margriet de Jong Irène Hermans Klaas.
Goed onderwijs? Pisa-ranking en andere lijstjes Onderwijs van wie is het eigenlijk?
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Celebrating love Sexual education at school in The Netherlands.
EIE/06/075/SI From January 2007 to March 2009 Nationale Workshop Energiebesparing Introductie van E-BAG.
1 HOORCOLLEGE Customer Relationship Management
MFF © European Commission 11 Het Meerjarig Financieel Kader Een budget voor Europa 2020.
26 mei 2009 INTERVISIE IInternationalisering. 26 mei 2009 Intervisie op verplaatsing - Internationalisering 2 Programma 1. Verwelkoming 2. Inleiding 3.
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
Innovatie in Nederland: een vergelijking met andere landen
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Specialismen Analyse en verificatie van protocollen Analyse van Petri-netten Component-specificatie Web-based information systems (Query)talen voor Web.
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Kennis 2 Maken 30 september 2004.
Computer Science Bachelor Graduation Project November 15, 2007, UOCG Jacqueline van Kruiningen
SEFOTECH.NUT SEFOTECH.NUT SEFOTECH.NUT SEFOTECH.NUT SEFOTECH.NUT SEFOTECH.NUT SEFOTECH.NUT SEFOTECH.NUT An Erasmus Mundus master.
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
ONDERWIJS Voettekst: aanpassen via Beeld (Office 2003 of eerder) of Invoegen (Office 2007 of later), vervolgens 'Koptekst en voettekst'
IOP and Vrije Universiteit1 Example of bad interface  Windows: Use Start to Stop.
South and Southeast Asian Studies Semester Abroad 2013.
Blended Learning en digitale didactiek Valère Awouters lokaal 3.07 Blended learning is ontstaan door de evolutie van het internet en de.
Coping with inclusion in primary schools Innovation in practical training.
DE UNIVERSITEIT VAN DE 21STE EEUW ZAL OPEN ZIJN OF NIET ZIJN Dirk Van Damme Head of the Innovation and Measuring Progress division – OECD/EDU.
De bijdrage van de eerste lijn aan kwaliteit en betaalbaarheid van gezondheidszorgsystemen de resultaten van een Europees onderzoek Dr. Dionne Sofia Kringos.
in de eerste 2 weken na een herseninfarct ?
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
Een ontmoeting tussen mbo en ho
Geheugen, distributie en netwerken Netwerken: de basis voor distributie van gegevens en taken (processen) –bestaan zo’n 40 jaar, zeer snelle ontwikkeling.
Pieter Rotteveel, Manager of Studies. Vision >18+ multi-disciplinary students >Working intensively in teams >Across traditional HBO/WO competences >With.
Ontwikkeling van een organisatie door evolutie en revolutie
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Epidemiologie van druggebruik
Comparative Education Contextualiseren van onderwijsvernieuwing.
Lange Termijn Jeugdwerkloosheid en Mismatch Inleiding Debat Prof. Dr. J. Konings KULeuven Workshop Jeugdwerkloosheid 21 mei 2013.
Welkom bij het Centrum voor Geo-informatie (CGI) Arnold Bregt 16 Januari 2007.
Ontstaan van het Rode Kruis 1859Veldslag in Solferino 1863Comité voor verzorging van gewonde soldaten 1864Eerste verdrag van Genève 1867Oprichting Nederlandse.
1992 IQ: Afstandsonderwijs Nederlands NTC-online schooljaar Peuterprogramma € 690,- Kleuterprogramma (groep.
Blended Learning. content Waarom wij e-learning hebben gebruikt Demo van de module Voorlopige resultaten van effecten op gebruikers.
Dutch ELP-project Development of Dutch ELP-project since last meeting 25 September 2004 Graz/Österreich.
Combining pattern-based and machine learning methods to detect definitions for eLearning purposes Eline Westerhout & Paola Monachesi.
EML en IMS Learning Design
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Inleiding Hoe gaan we de gebruiksvriendelijkheid.
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven.
Two Year Pathway Initiative Hagerstown Community College ADN Program
Transcript van de presentatie:

Progress towards the Lisbon Objectives in Education and Training Indicators and Benchmarks Gaby Hostens VLOR Brussel, 20 maart 2008

I.Inleiding 1.Lissabon : strategische doelstelling 2. Strategische doelstellingen -Improving the quality and effectiveness of education and training systems in the EU -Facilitating the access of all to education and training systems -Opening up education and training systems to the wider world →Quality and effectiveness →Equity →Attractiveness en 13 geassocieerde doelstellingen

3.Education and Training Monitoring via voortgangsrapporten -European rapport on the quality of school education. 16 indicators (2000) -Doelstellingenrapport 2001is ordeningskader voor voortgangsrapporten 2004, 05, 06 :

II.Nieuwe kader voor indicatoren en benchmarks 1. Politieke basis a. Commissiedocument : Communication “A coherent framework of indicators and benchmarks for monitoring progress towards the Lisbon objectives in education and training” b. Ministerraad : council conclusions, 30 May 2007 c. Commission staff working document Progress towards the Lisbon objectives in education and training Indicators and benchmarks 2007

2.Rationale voor indicators and benchmarks -Statistische onderbouw van het beleid -Opvolging voor vooruitgang inzake de Lissabondoelstellingen -Identificatie van goedepraktijkvoorbeelden die voorwerp kunnen zijn van peer review en uitwisselingen -Vergelijking van EU-prestaties met 3 de landen, zoals USA en Japan -) Evidence-based policymaking

3.8 beleidsdomeinen (= policy domains) 1.Improving equity in education and training 2.Promoting efficiency in education and training 3.Making lifelong learning a reality 4.Key competences among young people 5.Modernising school education 6.Modernising vocational education and training (the Copenhagen process) 7.Modernising higher education (the Bologna process) 8.Employability

4.

5.Onderscheid in verzameling gegevens voor indicatoren a.Bestaande data en definitie is duidelijk b.Bestaande data Maar definitie moet verduidelijkt worden c.Ontwikkelingswerk rond indicatoren in samenwerking met andere internationale organisaties vb.- Civic skills (IEA) - Adult skills (OESO – PIAAC) - Professional development of teachers and trainers (OESO – TALIS) d. Ontwikkelingswerk op basis van eigen EU surveys vb.- European Indicator of Language Competence (EILC) - Leren leren

6. Voorlopig geen data over 4 indicatoren -School management -Schools as multi-purpose local learning centres -Stratification of education and training systems -Returns to education and training Eerst voorbereidend studiewerk door de EC over -Politieke relevantie -Beschikbaarheid en relevantie van de bestaande data op niveau lidstaten -Vergelijkbaarheid van de data nagaan

III.Prestaties van EU tegenover de benchmarks: mei Pro memorie: Te realiseren doelstellingen tegen No more than 10% early school leavers (18-24) - Decrease of at least 20% in the percentage of low achieving pupils in reading literacy (PISA level 1 or lower) - At least 85% of 22 year olds should have completed upper secondary education - Increase of at least 15% in the number of tertiary graduates in MST, with a simultaneous decrease in the gender imbalance % of the adult population should participate in LLL (25-64)

2. Meten van “vooruitgang” - MST : OK maar gender imbalance blijft - Deelname LLL : achteruitgang in Vroegtijdige schoolverlaters : verbetering maar te traag - HSO diploma : vooruitgang maar onvoldoende - Laagpresteerders : achteruitgang

IV.Overzicht van de indicatoren bij de beleidsdomeinen 1. Improving equity in education and training A. Access for all

a.Participatie aan voorschools onderwijs * Ondervertegenwoordiging kansarmen * Impact op leerprestaties

b. Vroegtijdige schoolverlaters

b.Vroegtijdige schoolverlaters: enkel diploma LSO of lager en niet in onderwijs of opleiding * Doelstelling EU * Risicogroepen: kansarmen, migranten * Geografische kloof zuidelijke lidstaten

c.Kinderen met specifieke leerbehoeften (SEN = Special Educational Needs) →* In segregated settings * In inclusive settings →3 categorieën: SENDDD * Disabilities * Difficulties * Disadvantages →Gender problematiek

Disabilities

Difficulties

Disadvantages

B. Equity of conditions: impact van socio-economische en culturele achtergrond op leerprestaties

a. Opleidingsniveau ouders

b. Eenouder- gezinnen

c. Arbeidssituatie ouders

d. Migranten

e.Thuistaal en leerprestaties Duidelijke impact maar geen tabellen

2. Promoting efficiency in education Vooraf: nog geen overeenstemming over indicator a.Inputs: - Investeringen in onderwijs algemeen - Groei in Vertraging in 2004

Investeringen in hoger onderwijs: EU: 1,34 %, USA: 2,80 % van BNP -Publieke investeringen: EU en USA gelijkaardig -Private investeringen: USA: 7 X EU Ook: teacher-student ratio average instruction time per teacher

Inputs

b.Outputs Kwantitatief: educational attainment, completion rates Kwalitatief: leerresultaten (PISA, TIMSS). Vooral secundair onderwijs! c.Outcomes Individueel niveau: gezondheid, loon, employability, enz. Maatschappelijk: economische groei, tewerkstellingsgraad, sociale cohesie

3. Making LLL a reality a.HSO: completion rates By 2010 at least 85 % of 22-year-olds in the European Union should have completed upper secondary education. -Rationale: een diploma HSO is essentieel voor een ‘professional career’ en voor volwaardige deelname aan levenslang leren.

Completion rates

Geografische spreiding

Verschillen nationals / non-nationals

Gender verschillen

b.Deelname volwassenen aan LLL

4. Sleutelvaardigheden bij jongeren a.Definitie Key competences are those competences, which all individuals need for personal fulfilment and development, active citizenship, social inclusion and employment. b. Welke? * Communication in the mother tongue * Communication in foreign languages * Mathematical competence and basic competence in science and technology * Digital competence * Learning to learn * Social and civic knowledge * Sense of initiative and entrepeneurship * Cultural awareness and expression

c.EU-doelstelling By 2010 the percentage of low-achieving 15-year- olds in reading literacy in the European Union should have decreased by at least 20 % compared with 2000.

d. Leesvaardigheid

e.ICT-skills * Kwantitatief: in de EU in computers per 100 leerlingen - 96 % van de scholen hebben internettoegang - 67 % hebben breedband * Grote impact van ICT op vakgebonden leerprestaties * ICT een instrument om differentiatie in leerproces te bevorderen f.Vreemde talen : ontwikkeling EILC

5. Modernisering leerplichtonderwijs Pro memorie: -School management: belang van kwalitatief hoogstaande schoolleiding, autonomie, evaluatie van onderwijssystemen, accountability, enz. -Professionele ontwikkeling van leerkrachten -Scholen als multi-functionele centra -Financiering van scholen

6. Modernisering VET a.Participatie aan VET (Isced 3) -55 % van de leerlingen in VET -Grote verschillen tussen landen -Stijgende participatie in professionele bachelor programma (Isced 5 B) -Hogere dropout rates in VET-programma b.Labour market outcomes Betere resultaten bij de ‘duale systemen’ (Duitsland, Oostenrijk, Denemarken). Minder jeugdwerkloosheid

7. Modernisering higher education (Bologna) a.Belang van hoger onderwijs: -Grote rol in de kennismaatschappij -Bijdrage van universiteiten tot realisatie van de Lissabonstrategie -Moderniseringsagenda voor universiteiten; education, research, innovation -Oprichting European Institute for Technology

b.MST-graduates Definitie: MST cover the following fields: life sciences, physical sciences, mathematics and statistics, computing, engineering and engineering trades, manufacturing and processing, architecture and building Europese doelstelling ‘The total number of graduates in MST in the EU should increase by at least 15 % by 2010 while at the same time the level of sex imbalance should decrease

- Trends in de studentenbevolking

- Graduates in MST

- Gender in balance

- Kwaliteit instellingen hoger onderwijs

Criteria voor ranking Shanghai - Research output - Quality of education - Quality of staff - Size of institution Times Higher Education Supplement - Quality of faculty - Quality of research output - Quality of teaching environment - International faculty - International students