Progress towards the Lisbon Objectives in Education and Training Indicators and Benchmarks Gaby Hostens VLOR Brussel, 20 maart 2008
I.Inleiding 1.Lissabon : strategische doelstelling 2. Strategische doelstellingen -Improving the quality and effectiveness of education and training systems in the EU -Facilitating the access of all to education and training systems -Opening up education and training systems to the wider world →Quality and effectiveness →Equity →Attractiveness en 13 geassocieerde doelstellingen
3.Education and Training Monitoring via voortgangsrapporten -European rapport on the quality of school education. 16 indicators (2000) -Doelstellingenrapport 2001is ordeningskader voor voortgangsrapporten 2004, 05, 06 :
II.Nieuwe kader voor indicatoren en benchmarks 1. Politieke basis a. Commissiedocument : Communication “A coherent framework of indicators and benchmarks for monitoring progress towards the Lisbon objectives in education and training” b. Ministerraad : council conclusions, 30 May 2007 c. Commission staff working document Progress towards the Lisbon objectives in education and training Indicators and benchmarks 2007
2.Rationale voor indicators and benchmarks -Statistische onderbouw van het beleid -Opvolging voor vooruitgang inzake de Lissabondoelstellingen -Identificatie van goedepraktijkvoorbeelden die voorwerp kunnen zijn van peer review en uitwisselingen -Vergelijking van EU-prestaties met 3 de landen, zoals USA en Japan -) Evidence-based policymaking
3.8 beleidsdomeinen (= policy domains) 1.Improving equity in education and training 2.Promoting efficiency in education and training 3.Making lifelong learning a reality 4.Key competences among young people 5.Modernising school education 6.Modernising vocational education and training (the Copenhagen process) 7.Modernising higher education (the Bologna process) 8.Employability
4.
5.Onderscheid in verzameling gegevens voor indicatoren a.Bestaande data en definitie is duidelijk b.Bestaande data Maar definitie moet verduidelijkt worden c.Ontwikkelingswerk rond indicatoren in samenwerking met andere internationale organisaties vb.- Civic skills (IEA) - Adult skills (OESO – PIAAC) - Professional development of teachers and trainers (OESO – TALIS) d. Ontwikkelingswerk op basis van eigen EU surveys vb.- European Indicator of Language Competence (EILC) - Leren leren
6. Voorlopig geen data over 4 indicatoren -School management -Schools as multi-purpose local learning centres -Stratification of education and training systems -Returns to education and training Eerst voorbereidend studiewerk door de EC over -Politieke relevantie -Beschikbaarheid en relevantie van de bestaande data op niveau lidstaten -Vergelijkbaarheid van de data nagaan
III.Prestaties van EU tegenover de benchmarks: mei Pro memorie: Te realiseren doelstellingen tegen No more than 10% early school leavers (18-24) - Decrease of at least 20% in the percentage of low achieving pupils in reading literacy (PISA level 1 or lower) - At least 85% of 22 year olds should have completed upper secondary education - Increase of at least 15% in the number of tertiary graduates in MST, with a simultaneous decrease in the gender imbalance % of the adult population should participate in LLL (25-64)
2. Meten van “vooruitgang” - MST : OK maar gender imbalance blijft - Deelname LLL : achteruitgang in Vroegtijdige schoolverlaters : verbetering maar te traag - HSO diploma : vooruitgang maar onvoldoende - Laagpresteerders : achteruitgang
IV.Overzicht van de indicatoren bij de beleidsdomeinen 1. Improving equity in education and training A. Access for all
a.Participatie aan voorschools onderwijs * Ondervertegenwoordiging kansarmen * Impact op leerprestaties
b. Vroegtijdige schoolverlaters
b.Vroegtijdige schoolverlaters: enkel diploma LSO of lager en niet in onderwijs of opleiding * Doelstelling EU * Risicogroepen: kansarmen, migranten * Geografische kloof zuidelijke lidstaten
c.Kinderen met specifieke leerbehoeften (SEN = Special Educational Needs) →* In segregated settings * In inclusive settings →3 categorieën: SENDDD * Disabilities * Difficulties * Disadvantages →Gender problematiek
Disabilities
Difficulties
Disadvantages
B. Equity of conditions: impact van socio-economische en culturele achtergrond op leerprestaties
a. Opleidingsniveau ouders
b. Eenouder- gezinnen
c. Arbeidssituatie ouders
d. Migranten
e.Thuistaal en leerprestaties Duidelijke impact maar geen tabellen
2. Promoting efficiency in education Vooraf: nog geen overeenstemming over indicator a.Inputs: - Investeringen in onderwijs algemeen - Groei in Vertraging in 2004
Investeringen in hoger onderwijs: EU: 1,34 %, USA: 2,80 % van BNP -Publieke investeringen: EU en USA gelijkaardig -Private investeringen: USA: 7 X EU Ook: teacher-student ratio average instruction time per teacher
Inputs
b.Outputs Kwantitatief: educational attainment, completion rates Kwalitatief: leerresultaten (PISA, TIMSS). Vooral secundair onderwijs! c.Outcomes Individueel niveau: gezondheid, loon, employability, enz. Maatschappelijk: economische groei, tewerkstellingsgraad, sociale cohesie
3. Making LLL a reality a.HSO: completion rates By 2010 at least 85 % of 22-year-olds in the European Union should have completed upper secondary education. -Rationale: een diploma HSO is essentieel voor een ‘professional career’ en voor volwaardige deelname aan levenslang leren.
Completion rates
Geografische spreiding
Verschillen nationals / non-nationals
Gender verschillen
b.Deelname volwassenen aan LLL
4. Sleutelvaardigheden bij jongeren a.Definitie Key competences are those competences, which all individuals need for personal fulfilment and development, active citizenship, social inclusion and employment. b. Welke? * Communication in the mother tongue * Communication in foreign languages * Mathematical competence and basic competence in science and technology * Digital competence * Learning to learn * Social and civic knowledge * Sense of initiative and entrepeneurship * Cultural awareness and expression
c.EU-doelstelling By 2010 the percentage of low-achieving 15-year- olds in reading literacy in the European Union should have decreased by at least 20 % compared with 2000.
d. Leesvaardigheid
e.ICT-skills * Kwantitatief: in de EU in computers per 100 leerlingen - 96 % van de scholen hebben internettoegang - 67 % hebben breedband * Grote impact van ICT op vakgebonden leerprestaties * ICT een instrument om differentiatie in leerproces te bevorderen f.Vreemde talen : ontwikkeling EILC
5. Modernisering leerplichtonderwijs Pro memorie: -School management: belang van kwalitatief hoogstaande schoolleiding, autonomie, evaluatie van onderwijssystemen, accountability, enz. -Professionele ontwikkeling van leerkrachten -Scholen als multi-functionele centra -Financiering van scholen
6. Modernisering VET a.Participatie aan VET (Isced 3) -55 % van de leerlingen in VET -Grote verschillen tussen landen -Stijgende participatie in professionele bachelor programma (Isced 5 B) -Hogere dropout rates in VET-programma b.Labour market outcomes Betere resultaten bij de ‘duale systemen’ (Duitsland, Oostenrijk, Denemarken). Minder jeugdwerkloosheid
7. Modernisering higher education (Bologna) a.Belang van hoger onderwijs: -Grote rol in de kennismaatschappij -Bijdrage van universiteiten tot realisatie van de Lissabonstrategie -Moderniseringsagenda voor universiteiten; education, research, innovation -Oprichting European Institute for Technology
b.MST-graduates Definitie: MST cover the following fields: life sciences, physical sciences, mathematics and statistics, computing, engineering and engineering trades, manufacturing and processing, architecture and building Europese doelstelling ‘The total number of graduates in MST in the EU should increase by at least 15 % by 2010 while at the same time the level of sex imbalance should decrease
- Trends in de studentenbevolking
- Graduates in MST
- Gender in balance
- Kwaliteit instellingen hoger onderwijs
Criteria voor ranking Shanghai - Research output - Quality of education - Quality of staff - Size of institution Times Higher Education Supplement - Quality of faculty - Quality of research output - Quality of teaching environment - International faculty - International students