Prisoner’s Dilemma een experiment.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het verhaal van de twee keien.
Advertisements

B r i d g e iedereen kan het leren
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
U moet deze kleur aanspelen. Hoe pakt u dat aan?
Kruiscilinder Werken met enkel de kruiscilinder of
niets is zeker, dát is zeker!
Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
Asymmentrische informatie
Proloog.
Voorbereiding Clubbridge Les 12 Omgaan met onregelmatigheden versie VC LES 12.
Speltheorie een techniek om situaties met strategische interacties tussen verschillende beslissingnemers te analyseren en de uitkomst te voorspellen.
Havo 5 Economie De Nederlandse Economie H4 “Het Handelsspel”
specialisatie zorgt voor welvaartswinst
Les 6 Hoofdstuk 10: de uitkomst.
komen tot een weloverwogen keuze
Kinderen op De Schouw maken ook hun eigen keuze
Ik hou van Holland spel!.
Portfolio
2.1 zit er een dokter in de cel?
Mijn hobby: spellen van mario
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Doel: persoonsvormen in de t.t.
Les 3 Hoofdstuk 3: Bieden (introductie) Hoofdstuk 4: Kaartwaardering
Les 3 Uitkomen tegen SA-contracten
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Etappe 11 Enkele regels voor leider en tegenspeler.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Jij hebt ook wat te vertellen!
Mijn ervaringen in (land). Intro  Naam/land/soort vrijwilligerswerk/voorbereiding etc. (Plaats op deze pagina bijvoorbeeld een mooie foto) 1.
1.2: geschiedenis van de rechtsstaat
Helden… … en heldinnen Voor al deze vrouwelijke superhelden geldt dat ze in een behoorlijk stereotype jasje worden gegoten.
Speltheorie/Experimenten
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Zingeving en wederkerigheid
Tijd van pruiken en revoluties,
Superhelden, we kennen ze allemaal
DEEL 1 LES 4 De basis Les 4 Snijden versie
DEEL 2 LES 22a De verdieping Les 22a De tweede hand versie
NdF2 H1 Beschermend bieden v2.1 1 Hoofdstuk 6 Signaleren anders.
V2.5 NdF-h3 1 NdF-h1 1 1e9 1 Hoofdstuk 3 Jacoby transfers met precies vijfkaart in een hoge kleur Hoofdstuk 3 Jacoby transfers met precies vijfkaart in.
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Lezen: doe het goed voor
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Motiverende gespreksvoering Irina Nojoredjo. Wat gaan we doen?  Video’s bekijken van elkaar en feedback geven  Regisseurs  Casussen bekijken  Kwaliteitenspel.
Verschillende rollen en stijlen
2b1 Lesson Wat hebben we vorige les gedaan We hebben alle grammatica herhaalt van dit blok: De Present Simple De Past Simple Het werkwoord.
Mechanismen van tweedeling Over verarming en verrijking in Nederland.
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
Klokkenspel Overeenkomst piano Melodie uitzoeken en instuderen
Kansverdelingen Kansverdelingen Inleiding In deze presentatie gaan we kijken naar hoe kansen zijn verdeeld. We gaan in op verschillende.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Bij algoritmen horen datastructuren David N. Jansen 2 december 2015.
Primes Andere joker – andere achterzijde Jan Pelssers.
Reken je (niet) rijk.
leider en tegenspelers
Als je opbrengst niet alleen af hangt van je eigen keuzes
H6: Samenwerken en onderhandelen
Kiezen met Kaarten.
Zeeslag Bron: csunplugged.org / csunplugged.nl.
DEEL 2 LES 19 De verdieping Les 19 Uitkomen versie
Bridge onder begeleiding
Bridge onder begeleiding
Les 8: Samenwerkingsvaardigheden 1
Kiezen met Kaarten.
Hoeveel bied jij? Spel: Koop een euro.
Speltheorie een techniek om situaties met strategische interacties tussen verschillende beslissingnemers te analyseren en de uitkomst te voorspellen.
Transcript van de presentatie:

Prisoner’s Dilemma een experiment

Instructie Je dadelijk krijgt 2 speelkaarten: een rode en een zwarte (de waarde doet er niet toe) Je zult in elke ronde moeten kiezen welke kaart je uitspeelt tegen een andere persoon: een rode kaart levert jezelf € 2,- winst op met een zwarte kaart geef je de ander € 3,- jij speelt rood, de ander ook: beiden verdienen €2,- jij speelt zwart, de ander ook: beiden verdienen € 3,- jij speelt zwart, de ander rood: jij verdient niets, de ander € 5,- jij speelt rood, de ander zwart: jij verdient € 5,- en de ander niets. Er worden een aantal rondes (onder wisselende omstandigheden) gespeeld.

Speelronde 1 NADAT je een kaartkleur gekozen hebt, houd je deze kaart (kleur niet zichtbaar) tegen je borst. Daarna word je (willekeurig) gekoppeld aan een ander. Koppels tonen hun kaart en verwerken hun opbrengst op het scoreblad en motiveren hun keuze. een rode kaart levert jezelf € 2,- winst op met een zwarte kaart geef je de ander € 3,-

Speelronde 2 Wederom wordt je – na keuze van kleur – (willekeurig) gekoppeld aan een ander. Koppels tonen hun kaart en verwerken hun opbrengst op het scoreblad en motiveren hun keuze. een rode kaart levert jezelf € 2,- winst op met een zwarte kaart geef je de ander € 8,-

Speelronde 3, 4 en 5 Wederom wordt je voor ronde 3 – na keuze van kleur – (willekeurig) gekoppeld aan een ander. Daarna speel je nóg twee ronden met dezelfde persoon (gelijktijdig op instructie van de docent én zonder overleg!) Koppels tonen hun kaart en verwerken elke ronde hun opbrengst op het scoreblad en motiveren steeds hun keuze. een rode kaart levert jezelf € 2,- winst op met een zwarte kaart geef je de ander € 8,-

Evaluatie Eerst individueel: Welke opties heb je steeds overwogen en waarom maakte je een bepaalde keuze? Was er daarbij een verschil tussen ronde 1 en 2? En was er een verschil tussen ronde 3 en ronde 4/5? Zou de uitkomst anders worden als je had mogen overleggen? Bedenk aan aantal economische voorbeelden uit de praktijk die aansluiten bij dit dilemma. Bespreek het daarna in viertallen. Klassikaal: een aantal ‘groepsvertegenwoordigers’ vertelt de conclusies van het groepsoverleg.

Ronde 1 in matrix Ander Jij Lage opbrengst om samen te werken zwart rood Jij (3, 3) (0, 5) (5, 0) (2, 2) Optimale uitkomst Lage opbrengst om samen te werken Hoeveel % samenwerking was er in deze ronde? (vingers: zwart-zwart)

Ronde 2 in matrix Ander Jij Hoge opbrengst om samen te werken zwart rood Jij (8, 8) (0, 10) (10, 0) (2, 2) Optimale uitkomst Hoge opbrengst om samen te werken Hoeveel % samenwerking was er in deze ronde? (vingers: zwart-zwart)

Ronde 3 t/m 5 Hoeveel % samenwerking was er in ronde 3? (vingers: zwart-zwart) En in ronde 4? En in ronde 5? Kunnen we dit verloop verklaren? Wie probeerde in ronde 3 t/m 5 steeds zwart te spelen en in ronde 1 en 2 steeds rood?

Eind samenwerken? of niet?