Mediatheek R5 Good practice Economische instituten
Inhoud Overzicht economische domeinen Historie instituutscontacten Mediatheek R5 Werkwijze Resultaten
Economische Instituten Mediatheek R5 FH Communicatie (20) FH Financieel Management (23) FH Management, Economie en Recht (24) FH Marketing Management (26)
Facts & Figures Economische Instituten Aantal studenten: ca Collectiebudget boeken: ca. € Collectiebudget tijdschriften: ca. € Normbudget boeken: ca. € 2000
Communicatie Afstudeervarianten Corporate communicatie analyse en strategie Corporate communicatie coördinatie en planning Marketing communicatie analyse en strategie Marketing communicatie coördinatie en planning Marketing communicatie concept en creatie
Financieel Management Afstudeerrichtingen Accountancy Bedrijfseconomie Fiscaal recht en economie Minor Financiële planning
Management Economie en Recht Afstudeerrichtingen Management Economie en Recht Financial Services Management Vastgoed en Makelaardij Minor Ontwerp een gebouw
Marketing Management Afstudeerrichtingen Commerciële economie International Business and Management Studies (IBMS) Small Business and Retail Management (SBRM) Minors Academische oriëntatie alfa-gamma Marketing Vrijetijdsbesteding - leisure
Historie Instituutscontacten Oude situatie (tot ca. 1999) Vrijwel geen samenwerking met als gevolg: - Mediatheek niet ingebed in het onderwijs - onbekendheid met faciliteiten mediatheek Een algemeen budget Collectievorming naar eigen inzicht Verouderde collectie
Historie Instituutscontacten Overgangssituatie ( ) Nieuwe teamleider, nieuwe werkwijze Invoering budget per instituut Contactpersonen per instituut Realisatie informatiebalie
Huidige situatie Voorwaarden goede communicatie instituutscontacten gedegen voorbereiding affiniteit met het vakgebied vakinhoudelijke kennis Bevorderen positie als gelijkwaardige gesprekspartner
Huidige situatie Werkwijze Vakdocenten persoonlijk benaderd: via contactpersoon instituut opgebouwd ‘social network’ activeren bezoek op de werkplek van de docent
Huidige situatie Werkwijze (vervolg) In samenwerking met vakdocent: saneren (verouderde) collectie upgraden collectie, hiaten opvullen collectieonderdelen afstemmen op onderwijsinhoud
Huidige situatie Werkwijze (vervolg) Communicatie met instituut Overleg op afroep -snel inspringen op nieuwe ontwikkelingen -met vakdocenten en/of vakgroepcoördinatoren Persoonlijke benadering docenten (vice versa) binnen instituut: je gezicht laten zien! Presentatie Management Teams
Huidige situatie: resultaten Netwerk vakdocenten gerealiseerd Collectievorming in overleg met vakdocenten Docenten sturen studenten naar de mediatheek Vanuit onderwijs wordt specialist benaderd
Huidige situatie: resultaten (vervolg) Meerwaarde mediatheek is doorgedrongen Mediatheek ingebed in onderwijs Kwalitatief goede collectie, afgestemd op onderwijs Indien nodig tussentijdse ophoging budgetten
Huidige situatie : resultaten (vervolg) Digitaal aanbod als breekijzer Digitale collectievorming in overleg met instituten Workshop informatievaardigheden Ondersteuning talenpracticum i.s.m. instituut en actief meedenken ontwikkelingen Faciliteiten Mediatheek bekend en afgestemd op de behoeften (AV voorzieningen)
Bedankt voor de aandacht! Vragen, opmerkingen? Discussie?