Dashboard voor Publiekszaken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Performance management
Advertisements

de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Het Management Informatie Portaal
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
BI voor Microsoft Dynamics AX
Welkom bij de presentatie van het
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Programma Contactcenter Overheid (CCO) werkt aan Antwoord©: één loket voor alle vragen aan de overheid 7 februari 2007.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
Minicollege Service Oriented Architecture
Informatiebijeenkomst informatiemodel AMW oktober 2007.
Medewerkers portal/ KCC4all t. o. v
Enterprise Document Management Fase
Beleidsinformatie Jeugd
Project Proceshuis Road show
© Copyright Dragon1 - Alle rechten voorbehouden.
Strategische Buurt Ontwikkeling
ArchiValue: de APG-Case
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
Business Intelligence
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
Werk mee aan GEMMA2 Wat kunt u de komende tijd verwachten?
Introductie Systems Engineering
Ontwerpen & ontwikkelen
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Business Intelligence
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2010/2011 Opdracht 3.
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Inrichting sturing en bekostiging Werkgroepinzichten vertalen naar de praktijk.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Brancheformule benchmarking Regionale informatiebijeenkomst Rotterdam, 24 november 2006.
Bra1 STUDENTMOBILITEIT informatieanalyse Andre Brands – december 2014.
Certificering van assetmanagement
Informatiemanagement
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch support Management.
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
Concept-voorstel nieuwe opzet programmabegroting t.b.v. de Raadswerkgroep ‘strategisch sturen met programma’s’ 18 februari 2010.
PH Forum debat, Utrecht 28 september 2009 Toekomst voor GGD Epidemiologie Betere cijfers, minder geld! Lejo van der Heiden Afdelingshoofd OGZ/ Directie.
Efficiënt onderhandelen Beter, sneller, goedkoper 11 februari 2016 Bart van Reeken.
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
KNVI Congres Introductie BI.
Requirementsmanagement
Realisatie en implementatie
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Process Mining.
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Business case Enterprise Service Bus
Harmonisatie Bedrijfsvoering (BV) & Dienstverlening (DV) door ISHW
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

Dashboard voor Publiekszaken Utrecht, 15 november v10 Giovanni Dhondt Bert Oldenburger

Agenda Inleiding Scope Dashboard en Business Intelligence Dashboard requirements Oplossingsrichting en Roadmap Vervolg

1. Inleiding Algemeen Vervolg op mini-experiement 2006: Gebruik eenduidige definties Zet architectuur generiek op Start vervolg met een haalbaarheidsonderzoek Deelname haalbaarheidsonderzoek: Amstelveen Utrecht Dordrecht Rotterdam Den Haag Enschede Benchmarking Publiekszaken GOV United

1. Inleiding Opdracht Haalbaarheidsonderzoek Samenwerking: Bepalen scope Globaal overzicht informatiebehoefte Globaal overzicht applicatie en infrastructuur Oplossingsrichtingen Roadmap Samenwerking: Comites BV Benchmarking Publiekszaken Gov United Gemeenten

2. Scope Dashboard Gericht op het beschikbaar stellen/zichtbaar maken van gegevens/informatie uitgaande van een besturingsmodel, waarbij deze laatste kan verschillen per gemeente Niveau van sturing: Strategisch en Tactische sturing Reikwijdte: Binnen de gemeente Domein: Publiekszaken

3. BI-omgeving Het Dashboard Dashboard is een middel om de (electronische) rapportage op een eenduidige manier weer te geven De (kwantitatieve) gegevens in het dashboard zijn eenduidig afleidbaar uit bronsystemen De sturingsgegevens zijn gerelateerd aan de managementafspraken Het electronisch ontsluiten en gebruiken van het dashboard geeft ook mogelijkheden om met events te werken

3. BI-omgeving Toegevoegde waarde Efficienter Effectiviteit Kwaliteit Minder indirecte tijd nodig voor rapportage Minder discussie over bron en gegevens Verschillende gegevens makkelijker aan elkaar te relateren Goedkoper voor gemeenten (samenwerken) Direct toegankelijk via webbrowser Voor iedereen die geautoriseerd is Beslissingen en analyses met dezelfde informatie Gegevens snel beschikbaar (veelal binnen een dag) Gedefinieerde kwaliteit Eenduidige definities Efficienter Effectiviteit Kwaliteit

4. Requirements Algemeen Visualisatie Presentatie: Autorisatie Drill down mogelijkheden Grafisch (lijn/staaf/circel) Presentatie: Gegevens presenteren tov norm Gegevens presenteren in trend Autorisatie Op persoonsniveau instelbaar Presentatielaag Gegevens benaderbaar via webbrowser

4. Requirements Gegevensbehoefte Doorsnijdingen Meetgegevens Diepgang en detaillering Legt relatie tussen meetgegevens Meetgegevens Feiten die worden vastgelegd

4. Requirements Voorbeeld Voorbeeld: processen

4. Requirements Architectuur Processen Financien Klachten Contact Prestatie Medewerkers Product Lokatie Kanaal Organ isatie Tijd

5. Oplossingsrichting en roadmap Gezamenlijke componenten Gegevens definities Datamodel dashboard Interface naar datamodel Webcomponenten presentatielaag (ontwikkeling en beheer) Interface output benchmark publiekszaken (in fasen) Per gemeente: Implementatie Realisatie via 2 uitvoeringsmodellen: Gerelateerd aan huidige situatie (uitgewerkt in werkgroep) Optioneel te bekijken: centrale hosting (nog niet uitgewerkt)

5. Componenten met toegevoegde waarde Gezamenlijke componenten C L Gegevens definities X X Datamodel dashboard X X Interface naar datamodel X X Webcomponenten presentatielaag X Interface output benchmark publiekszaken X X (in fasen) Zie bijlage A voor toelichting technische oplossing C: Centraal L: Lokaal

Roadmap Versie Dashboard 2007 2008 2009 2010- Planning en roadmap Project-architectuur Organisatie Financiering Afstemmen definities Datamodel Dashboard Integratie datamodel kcc Business case uitbreiden datamodel Specificaties presentatielaag Ontwerp presentatielaag Top down Integratie KCC model in presentatielaag Realisatie derde Dashboard Specificaties interface benchmark publiekszaken (d1) Ontwerp Specificaties interface benchmark publiekszaken (d2) Ontwerp Realisatie interface Benchmark (d2) Voorbereiden beheerorganisatie Inregelen beheer Ontsluiting klachtensysteem Eisen aan leveranciers tbv interface Webcomponenten presentatielaag Realisatie interface Benchmark (d1) Realisatie tweede Dashboard Ontsluiting Personeelsysteem Eisen aan leveranciers tbv interface Webcomponenten presentatielaag Ontsluiting klantcontact telefonie en internet Eisen aan leveranciers tbv interface Webcomponenten presentatielaag Bottom up Samen-werking bottom up Ontsluiting Cliënt Begeleidingssysteem Eisen aan Q-matic, JCC en Lamsonair tbv interface Webcomponenten presentatielaag Realisatie eerste Dashboard Ontsluiting financieel systeem Eisen aan leveranciers tbv interface Webcomponenten presentatielaag Ontsluiting GBA Eisen aan PIV4all / Kas4all en andere leveranciers tbv interface Webcomponenten presentatielaag

5. Toelichting op roadmap 2008 Stappen realiseren via centraal orgaan: EGEM Gov United/ICTU Leveranciers betrekken in uitwerking oplossingsrichting en financiering Model moet bruikbaar zijn voor 80% van de gemeenten Starten met ontsluiting van: Client volgsysteem GBA systeem Quick wins

6. Vervolg Presenteren uitkomsten op congres Benchmarking Publiekszaken Verder peilen behoefte en draagvlak bij gemeenten Gesprekken met centrale organen ICTU, programma CCO,overheid.nl ICTU, GOV United Egem Presenteren uitkomsten aan gemeenten GOV United Voor meer informatie kunt u terecht op de site Benchmarking Publiekszaken of mail: g.dhondt@comites.nl

A. Bijlage BI Uitgangspunten Business is bepalend in het opstellen van de requirements ICT is faciliterend in het aanbieden van de mogelijkheden Datawarehouse heeft meerwaarde indien: gegevens uit verschillende bronnen moeten worden gecombineerd gegevens vanwege performance, beschikbaarheid en of privacy niet direct kunnen worden ontsloten uit bronsysteem gegevens uit bronsystemen moeten worden geschoond Gegevens en ontsluiting breder wordt gebruikt dan publiekszaken Datawarehouse wordt niet gebruikt voor: operationele sturing financiele verantwoording

A. Bijlage BI Overzicht Architectuur

A. Bijlage BI Toelichting Management rapportage/ kubus/ bi Eenduidige definitie voor beleids kengetallen (80%) Eenduidige ontsluiting van gegevens via presentatieservices Datawarehouse/ datamart: Eenduidige samenhang van gegevens (via afgesproken relaties en of dimensies) Eenduidige definitie van data elementen Gebruik van gegevens mogelijk binnen SOA Transformation services Eenduidige transformatie van gegevens Ontkoppelpunt tussen legacy en datawarehouse Import en eventueel cleansing van gegevens Operationele datastore (optioneel) Met name gericht op operationele informatie Mogelijk nodig ivm performance

A. Bijlage Oplossing Architectuur

B. Bijlage: Ontsluiting van systeem Aan leverancier worden eisen gesteld voor de interface De interface sluit aan op het gegevensmodel en datamodel van het dashboard Middels ETL-tooling (veelal meegeleverd bij de database) worden de gegevens periodiek geladen Met webcomponenten worden de gegevens gepresenteerd in de presentatielaag (portal) De database dashboard kan evt ook met presentatietooling worden benaderd