De overgang van primair naar voortgezet onderwijs Walter de Wit en Eelco van Aarsen Vierde landelijke LEA conferentie 20 januari 2011
Opzet De overgang van PO naar VO in de praktijk Knelpunten en risico’s Hoe zit dat in uw context? Knelpunten en risico’s Spelen die ook in uw context? Kan de LEA deze verminderen? Welke nieuwe ontwikkelingen zijn/komen er? Hoe grijpen die in op knelpunten en risico’s?
Inleiding: proces in de praktijk (een voorbeeld) Leerlingvolgsysteem / leerkrachtobservaties Onderzoek PrO/LWOO Voorlopig schooladvies Open dagen van VO-scholen Cito-eindtoets / Intelligentieonderzoek Definitief schooladvies Aanmelding bij VO (1 of meer scholen) Koude en warme informatieoverdracht Toelating en plaatsing op het VO Start VO leerlingbegeleiding e/o remediale hulp
Hoe verloopt het proces van de overgang PO/VO bij u? (feitelijk)
Welke knelpunten spelen in uw context? Knelpunten voor PO Knelpunten voor VO Knelpunten voor de samenleving
Knelpunten en risico’s Selectie en plaatsing Over- en onderadvisering / adviespatronen scholen Over- en onderplaatsing in VO Verschillende toelatingscriteria VO (risico op shoppende ouders) Doorlopende zorg- en leerlijn Leerlinggegevens zijn onbruikbaar voor VO (te divers, te veel, te weinig, ‘gecensureerd’) VO maakt te weinig gebruik van ‘voorwerk’ PO Aansluiting onderwijsinhoud Risico: Uitval, afstroom, verveling, onderpresteren, gedragsproblemen.
In hoeverre kan de LEA deze verminderen?
Mogelijke onderwerpen voor op de LEA Afspraken over: Uniform tijdpad (aanmeld-, loting en plaatsingsdata) Uniforme toelatingscriteria Uniforme informatieoverdracht Gezamenlijke voorlichting aan ouders Ontmoeting PO en VO
Wat weten we uit onderzoek over voorspellende waarde? Schooladvies is betere voorspeller van later schoolsucces dan Cito-eindtoets Weinig bekend over voorspellende waarde van LOVS of intelligentieonderzoek Nuancering: Cito-score vaak verdisconteerd in schooladvies Schooladvies als ‘self-fulfilling prohesy’
Oberon adviezen Gebruik een schoolvorderingenscore Maak onderscheid in: Direct plaatsbaar Overleg op grond van LOVS Aanvullend onderzoek vereist Voor criteria, gebruik landelijke doorstroomcijfers
Voorbeeld: Criteria Theoretische leerweg
Nieuwe (/mogelijke) ontwikkelingen Referentieniveaus taal en rekenen Verplichte overdracht van behaald niveau VO weet waartoe het PO opleidt VO weet waar de leerling is gebleven Verplichte eindtoets? Eén toets of keuzevrijheid voor een eindtoets? Opschuiven eindtoets? Zo laat mogelijk (optimaliseren onderwijstijd)? In het voorjaar (geeft VO-scholen tijd zorgvuldig te plaatsen)? Invoering Elektronisch Leerdossier (ELD) Veiliger en makkelijker Privacyvraagstukken Bedreiging goede praktijken