Opvoeden van drukke kinderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatie Einstein Inez Groen
Advertisements

Seksualiteit en intimiteit: Wat is normaal?
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
presentatie NPV 10 oktober 2012
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
Welkom bij deze bijeenkomst voor praktijkopleiders Met als thema: De jeugd van tegenwoordig Apeldoorn, 8 juni 2009.
ODD en CD, wat is dat?.
Wij wensen iedereen een fijne vakantie!!
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Opvoeden in de puberteit
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
Met stage wil ik vooral veel ervaring in verschillende gebieden opbouwen, zodat ik later precies weet wat ik later zou willen doen en veel nieuwe vaardigheden.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Welkom op onze thema-avond
Workshop Ontwikkelingsfasen van het kind
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Copyright © Stichting Jeugdsport stichtingjeugdsport.nl.
Zondag 39 HC Franeker 29 maart 2009
Aanpak problematisch gedrag
Ik had / heb ADHD Albert Einstein Jim Carry Bill Clinton Napoleon Bonaparte Salvadot Dali Walt Disney Henri Ford Paul de Leeuw Pablo Picasso.
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Ontwikkelingsfasen: kwetsbaarheden en beschermende factoren Hoe vertel ik het aan mijn kinderen Als een vader of moeder kanker heeft vakgroep medische.
Alcohol, roken en opvoeding
Alcohol, roken en opvoeding
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Welkom op onze ouderochtend
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Communiceren in het huwelijk GB Flevoland
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
HET IS HIER GEEN HOTEL!.
Welkom ! Informatieavond Groep  Vakken en doelen  Van klas naar groep  Sociale en emotionele ontwikkeling  Afspraken in de klas  Afspraken.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Ontwikkelingspsychologie
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
Executieve functies Marije Ruben.
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
16 maart 2016 Max Leven met NAH Ethe l van den Berg.
Over communiceren in het huwelijk
Doelgroepen Adolescentie
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Opvoeden van drukke kinderen door Altrecht Preventie

Kinderen 4 – 5 jaar Kind fijne en grove motoriek fantasie en werkelijkheid willen dingen zelf doen bewust van jongen of meisje omgang met andere kinderen Normale problemen ruzie met andere kinderen concentratieproblemen angstig (monster onder het bed)

Kinderen 6 – 11 jaar Kind samenspelen en dingen ondernemen acceptatie door leeftijdsgenoten schoolse vaardigheden kunnen verplaatsen in een ander ontwikkeling van geweten Normale problemen leerproblemen concurrentie / competentie stoer gedrag

Kinderen 12 – 14 jaar Kind lichamelijke en emotionele ontwikkeling leeftijdsgenoten belangrijker dan ouders veel met zichzelf bezig, identiteit omgaan met andere sekse schoolse vaardigheden Normale problemen onzekerheid experimenteren

Kinderen 15 – 18 jaar Kind emotionele zelfstandigheid relaties en vriendschappen groei naar volwassenheid abstract kunnen denken toekomst Normale problemen conflicten twijfels alcohol- en drugsgebruik

Druk gedrag snel antwoorden kunnen moeilijk op hun beurt wachten kunnen zich niet lang concentreren raken vaak dingen kwijt lijken niet te luisteren maken niet af waar ze mee begonnen zijn mengen zich zomaar in gesprekken mengen zich zomaar in spelletjes

Opstandig gedrag snel ruzie, zeker met volwassenen schelden mensen uit luisteren niet als hen iets gevraagd wordt vernielen iets uit woede tonen weinig respect voor hun ouders, vooral voor hun moeder vaak driftig of boos of hatelijk geven anderen vaak de schuld

Algemene opvoedtips wees consequent en duidelijk geen woorden, maar daden (sancties uitvoeren) durf fouten te onderkennen, voor uzelf en voor uw kind benoem de behoeften van het kind geef complimenten en moedig aan aandacht voor gewenst gedrag jongeren serieus nemen zelfstandigheid / verantwoordelijkheid jongeren toekennen jongeren: stel grenzen, maar wees er zuinig mee jongeren: van opvoeder naar adviseur

Opvoedtips bij druk en opstandig gedrag ga na of het gedrag bij de leeftijd past probeer de oorzaak te achterhalen geef zelf het goede voorbeeld blijf zelf rustig zet het kind even apart kijk samen TV berg speelgoed overzichtelijk op gestructureerd dagritme, vaste rituelen bereid kinderen voor op een verandering fysieke agressie -> acceptabele omgangsvormen (sporten, taken rondom het huis) korte gestructureerde ervaringsmomenten gewenst gedrag blijven zien en belonen