Opvoeden van drukke kinderen door Altrecht Preventie
Kinderen 4 – 5 jaar Kind fijne en grove motoriek fantasie en werkelijkheid willen dingen zelf doen bewust van jongen of meisje omgang met andere kinderen Normale problemen ruzie met andere kinderen concentratieproblemen angstig (monster onder het bed)
Kinderen 6 – 11 jaar Kind samenspelen en dingen ondernemen acceptatie door leeftijdsgenoten schoolse vaardigheden kunnen verplaatsen in een ander ontwikkeling van geweten Normale problemen leerproblemen concurrentie / competentie stoer gedrag
Kinderen 12 – 14 jaar Kind lichamelijke en emotionele ontwikkeling leeftijdsgenoten belangrijker dan ouders veel met zichzelf bezig, identiteit omgaan met andere sekse schoolse vaardigheden Normale problemen onzekerheid experimenteren
Kinderen 15 – 18 jaar Kind emotionele zelfstandigheid relaties en vriendschappen groei naar volwassenheid abstract kunnen denken toekomst Normale problemen conflicten twijfels alcohol- en drugsgebruik
Druk gedrag snel antwoorden kunnen moeilijk op hun beurt wachten kunnen zich niet lang concentreren raken vaak dingen kwijt lijken niet te luisteren maken niet af waar ze mee begonnen zijn mengen zich zomaar in gesprekken mengen zich zomaar in spelletjes
Opstandig gedrag snel ruzie, zeker met volwassenen schelden mensen uit luisteren niet als hen iets gevraagd wordt vernielen iets uit woede tonen weinig respect voor hun ouders, vooral voor hun moeder vaak driftig of boos of hatelijk geven anderen vaak de schuld
Algemene opvoedtips wees consequent en duidelijk geen woorden, maar daden (sancties uitvoeren) durf fouten te onderkennen, voor uzelf en voor uw kind benoem de behoeften van het kind geef complimenten en moedig aan aandacht voor gewenst gedrag jongeren serieus nemen zelfstandigheid / verantwoordelijkheid jongeren toekennen jongeren: stel grenzen, maar wees er zuinig mee jongeren: van opvoeder naar adviseur
Opvoedtips bij druk en opstandig gedrag ga na of het gedrag bij de leeftijd past probeer de oorzaak te achterhalen geef zelf het goede voorbeeld blijf zelf rustig zet het kind even apart kijk samen TV berg speelgoed overzichtelijk op gestructureerd dagritme, vaste rituelen bereid kinderen voor op een verandering fysieke agressie -> acceptabele omgangsvormen (sporten, taken rondom het huis) korte gestructureerde ervaringsmomenten gewenst gedrag blijven zien en belonen