(On)zekerheden bij het wegontwerp

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Construeren van een Tennishal Vergeet-mij-nietjes. Week 12
Advertisements

HC2MFE Meten van verschillen
Omrekenen van oppervlakte- , en inhoudsmaten
Snelheid Hoe kan ik rekenen.
Asfalt en bitumendag 2010.
BIM Begrip 3D scan Faalkosten.
Rekenen Cito M5 oefenen.
Polymeer gemodificeerd bitumen
M3F-MATEN - Gewichten en lengtematen
Een manier om problemen aan te pakken
Afschuifstijfheid en maximale schuifspanning van ronde doorsneden
’Meer met lucht en verkeer’ presenteert Geluid voor verkeerskundigen
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Bitumen De basis van asfalt Tony De Jonghe Eurobitume.
Thermische invloeden Prof. ir Nico Hendriks.
Oefenopgaven februari 2008
5 juni 2007 Marktonderzoek Powder Navigator In opdracht van:
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
Tielkemeijer & Partners Vermogensbeheer BV. Rotterdam, 2 november 2000 ten behoeve van: Opties in de praktijk door: Hans Tielkemeijer.
Invloed bitumenkwaliteit op het ontwerp
Krachten en verkeer.
Multisensory integration in spatial orientation
Het is zwart en het plakt
Brandveiligheid Ing. A.H. Bron.
Boren van Double-O-Tube tunnels Een constructieve analyse van de lining Erik Alink 7 december 2007.
Tekenen.
Waardoor onnauwkeurigheid?
21 oktober Inhoudsopgave Waar is alles uit opgebouwd? Hoe testen we deze theoriën? Het LHCb experiment Wat heb ik gedaan? Wat zijn mijn conclusies?
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
7 juni 2011 Milieuaspecten van verkeer en vervoer Ingrid Stuijt-Noordhoek Geluid.
Meetonzekerheden In de natuurkunde moet je vaak een grootheid meten
V5 Chemische evenwicht H11.
Opdracht 1 37 o a) 1,00 cm = 5,0 N ^ c) De lengte van F span is 5,25 cm 1,00 cm = 5 N ^ 5,25 cm = 26,5 N ^ d) De lengte van F voorwerp is 6,49 cm 1,00.
Opdracht 1 De lengte van Fres is 5,00 cm ^ 4,00 cm = 80 N ^
R&D Team Argos-Shimano
Bouwtechniek en materialen
Oppervlaktebelasting
HAV is meten ook weten Hoe betrouwbaar is een meting?
Beoordeling Asfaltontwerpen
Bitumeneigenschappen
CE-markering en proeven
Wegontwerp en healing Berwich Sluer BAM Wegen B.V.
Zonder oplossingen vragen op resultaat Groeidiamant of zeepbel?
Risico analyse Dr.ir. Christ van Gurp KOAC-NPC Asfalt en bitumendag 20 november 2008.
Waarvoor doen wij de bepaling
Huiswerk Rekensommen 1. Omrekenen lengte a) 1 m = 100 cm
Mechanische druk  .
M3F-MATEN - Gewichten en lengtematen
30 x 40 = 1200 m2 8.1 Omtrek en oppervlakte 40 m 30 m
Geregeld veersysteem Citroën C6
Oefeningen Hoofdstuk V.
Mijn spreekbeurt : De hond
Item analyse Item-Moeilijkheidsindex Item-Betrouwbaarheidsindex
Herhaling opgave 1 a) b) c) d) e) f) g) h) i)
Koos Louwerse, Govert de With
Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer
Dijkbekledingen Inge van Vilsteren KOAC-NPC.
Functioneel handhaven
Conceptversie.
Samenvatting Conceptversie.
Techniek en handvaardigheid op de Viaan
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Experiment.
igoFVB01 Funderen van een bouwwerk
Uniform ontwerpen Kennisdag AWV, 22 maart 2016
Enabling innovation in construction Topic Training Funderingen Irca Schepers Customer Service Engineer 1.
Funderingsmaterialen in de wegenbouw Christ van Gurp (KOACNPC)
“Statistiek, is dat moeilijk?”
LG-5 LG-6 LG-7 LG-8 LG-1 LG-2 LG-3 LG-4 LG-9 LG-10 LG-11 LG-12 LG-13
Voorkennis Wiskunde Les 5 Hoofdstuk 1: §1.4 en 1.5.
Transcript van de presentatie:

(On)zekerheden bij het wegontwerp Piet Hopman KOAC-NPC

Gissen is Missen Gokken is Dokken En..…. Meten is Weten !

Zekerheid? Betrouwbaarheid - Onbetrouwbaar Precies - Onware waarde Nauwkeurig - Onnauwkeurig Exact - Interact Juist - Onjuist Het dartbord:

Elastisch of visco-elastisch Theorie (1) Elastisch is: materiaal vergeet eerdere belasting materiaal kent geen tijd Visco-elastisch is: materiaal vervormt (innert eerdere belasting) materiaal kent tijd Asfalt is zeker meer visco-elastisch dan elastisch

Elastisch of visco-elastisch Theorie (2) 0,2 0,4 0,6 0,8 Tijd [s] Model Respons E1 lastpuls E2 en 2 E2 2 1 totaal

Effe Darten? juist, precies, nauwkeurig, betrouwbaar, exact Het of ‘n Model voor een dartbord

Model van asfaltweg en verkeer (dikte-ontwerp) bovenaanzicht asfalt fundering ondergrond

Model voor asfaltweg: (verkeer rijdt) zijaanzicht fundering ondergrond Positie van het wiel [mm] -0.1 0.1 0.2 -2000 -1000 1000 2000 Longitudinale rek [mm/m] VEROAD LINTRACK

Model voor asfaltweg: Elastisch of visco-elastisch -2000 -1000 1000 2000 Transversale rek [mm/m] Positie van het wiel [mm] 0.1 0.2 VEROAD asfalt achteraanzicht fundering ondergrond LINTRACK

Model voor asfaltweg: Elastisch of visco-elastisch Praktisch nut: Verschil in maximale rek Vooral bij langzamer verkeer (< 60 km/uur) en dunnere constructies (< 15 cm) Voorspelt langsscheuren

Model voor asfaltweg: Elastisch of visco-elastisch Er is spoorvorming: het materiaal innert zich een belasting! -1,0 0,0 1,0 2,0 3,0 -1200 -600 600 1200 Breedte Vervorming sporend versporend

Effe Darten? juist, precies, nauwkeurig, betrouwbaar, exact Het of ‘n model voor een dartbord Visco-elastisch Elastisch Weg

Zeker Darten! juist, precies, nauwkeurig, betrouwbaar, exact Visco-elastisch Elastisch

Bepalen en meten spreiding bij verwerking & gebruik 10Log(SAL100) 10Log(Miner) M0 Kans (op locaal voorkomen waarde M) M2 M1 N2 N1 L1 L2 kans Laagdikte

Bepalen en meten spreiding bij verwerking & gebruik Gesommeerde schadeverdeling schade belasting kans kans laagdikte stijfheid kans

Bepalen en meten spreiding bij Type Testing (vermoeiing) Log (rek) Log (Nf) Stijfheidsmodulus Lastherhalingen 106 6 Nf

Bepalen en meten spreiding bij Type Testing

Bepalen en meten spreiding bij Type Testing Een verkeerd opgezet onderzoek leidt tot onnodige onnauwkeurigheid

Bepalen en meten spreiding bij Type Testing (vermoeiing) Rek N0 10Log(SAL100) M2 Kans (op locaal voorkomen waarde M) 10Log(Miner) M0 M1 De rek heeft óók spreiding ……. Laat dat maar aan mij over!

Spreiding (studie Tolman) Bijdrage [%] 40 30 20 10 I Vb Vg T PI log t da Ef df Eo L g Ez P dtot W Fs fb Tr&k fout n fout logk1 Dverkeer fout log eps fout log Sbit fout log Smix

Zeker Darten! juist, precies, nauwkeurig, betrouwbaar, exact Visco-elastisch Elastisch GLP! Verbeteren Systematiek!

Conclusie, uitdaging, aanbeveling Er is ruimte voor verbetering: reken visco-elastisch waar nodig; gebruik juiste proefopzet. Ontwerp wegen: met feitelijke, individuele eigenschappen; verreken spreiding als ontwerpparameter. Inventariseer niet alleen Type Tests, maar ook asfalt in de weg. Producent en verwerker: onderscheid je!