Beoordeling Asfaltontwerpen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H 29: Kostprijs bij heterogene producten
Advertisements

NOB 1* instructeur, de voorlichting
Installaties.
Retail Marketing Services
Asfalt en bitumendag 2010.
Rekenen Cito M5 oefenen.
Rekenen Cito M6 oefenen.
De verschillende fasen in de elektronische noterings- procedure.
Polymeer gemodificeerd bitumen
Constructief Ontwerpen Les 01
Performance behoeften bepalen de keuze van het bindmiddel
dr.ir. Jacob Groenendijk
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
SilentRoads symposium 22 mei Civieltechnische aspecten van duurzaamheid Robbert Naus Dura Vermeer Infrastructuur BV.
ribFVB01 Funderen van een bouwwerk les 6
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
(wat is er loos met de zwarte doos)
Wat kunnen we meten? Wat willen we weten?
Kabels en leidingen nabij watergangen
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Constructief ontwerpen BOUCOW1dt
Ontwerpregels voor kruispunten
Engineering &Construct UAV-gc model
Invloed bitumenkwaliteit op het ontwerp
Krachten en verkeer.
Het is zwart en het plakt
Overzicht presentatie
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
Elke 7 seconden een nieuw getal
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Lichtgevoelige weerstand
GELUID – FREQUENTIE EN TRILLINGSTIJD
Testen Blackboard Marjana Rhebergen.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Herhaling Energie berekeningen
Uitwerking proeftentamen rib FVB01 (deels)
Asfalt en bitumendag 2010.
Re-search of Polymer Binder Jeroen Besamusca Kuwait Petroleum Re-search & Technology Asfalt en bitumendag 20 november 2008.
(On)zekerheden bij het wegontwerp
CE-markering en proeven
Wegontwerp en healing Berwich Sluer BAM Wegen B.V.
Zonder oplossingen vragen op resultaat Groeidiamant of zeepbel?
Mogelijkheden en beperkingen
Risico analyse Dr.ir. Christ van Gurp KOAC-NPC Asfalt en bitumendag 20 november 2008.
Stilmastiek 0/8 Stil EN Duurzaam
Asfalt en bitumendag 2010.
Nieuwsflitsen Jan Voskuilen RWS - DVS.
bouBIB1dc Vloeren In één richting dragend.
Overheidsinterventie 3
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
Schaalnotatie: 1 cm is in werkelijkheid cm Afstandslijn: 1 cm is in werkelijkheid 1,5 km
Uitleg Russisch delen.
M3F-MATEN - Gewichten en lengtematen
Kracht teken je als een pijl. Lengte pijl: grootte kracht.
Beoordeling trillingshinder Kan dat anders??? 29 maart 2011 C.J. Ostendorf, Cauberg-Huygen Raadgevende Ingenieurs A. Koopman TNO Bouw en Ondergrond.
Berekening middel en water
DE ECONOMISCHE BENADERING. KEUZE VAN ONDERHOUD  Het onderhoud van uw wegen stelt de veel duurdere optie van verwijderen (uitbreken/ frezen) en herplaatsen.
Koos Louwerse, Govert de With
Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer
Installaties.
Herhaling bijeenkomst 1 Noem 3 dingen die je vorige week hebt geleerd.
Duurzaam bouwen Het geïsoleerde metalen dak 1. 2.
Functioneel handhaven
-markering asfalt en Europese asfaltnormen
4 Sport en verkeer Eigenschappen van een kracht Een kracht heeft:
igoFVB01 Funderen van een bouwwerk
Uniform ontwerpen Kennisdag AWV, 22 maart 2016
Funderingsmaterialen in de wegenbouw Christ van Gurp (KOACNPC)
Beoordeling van bestaande constructies
Werkbeschrijvingen en bestekken
Transcript van de presentatie:

Beoordeling Asfaltontwerpen Bert Thewessen Grontmij Asfaltontwikkelingen

Asfaltontwerp Voldoen aan functionele eisen Veiligheid (stroefheid) Milieu (geluid) … Randvoorwaarden Hoogteligging Voorkomen van voortijdige schade i.c. onderhoud gedurende de beoogde ontwerpperiode Asfaltontwikkelingen

Schade Textuur Rafeling Vlakheid Dwars(on)vlakheid (spoorvorming) Langs(on)vlakheid Oneffenheden Samenhang Langsscheuren Dwarsscheuren Kantstrook Randschade Asfaltontwikkelingen

Langsscheuren Scheurvorming alleen in deklaag Verbredingen Langsnaden in diepere asfaltlagen In sporen: structurele (draagkracht) oorzaak … Asfaltontwikkelingen

Structurele scheurvorming (vracht)verkeer Asfalt Fundering Ondergrond Hasf, Easf (door)buiging asfalt (rek) Afhankelijk van: zwaarte (vracht)verkeer dikte en stijfheid asfalt dikte en stijfheid fundering ondergrond (gegeven) Hfun, Efun Eond Asfaltontwikkelingen

Mate van (door)buiging (rek) Vermoeiing Toelaatbaar aantal (door)buigingen ≥ Optredend Mate van (door)buiging (rek) Asfaltontwikkelingen

Dimensionering Hoeveelheid optredend (vracht)verkeer Asfalt Hasf, E(S)asf rek Fundering Hfun, Efun Ondergrond ∞, Eond rek Asfaltontwikkelingen

Eigenschappen asfalt “vroeger” Materiaaleigenschappen asfalt “eisen RWS 1978” vast: Vermoeiing: F78 Stijfheid: S78 Incidentele afwijkingen (EME) Eisen GAB 0/32, 0/16 en STAB 0/22, 0/16: Samenstelling omschreven in RAW Marshall eigenschappen (verkeersklasse) Geen relatie eisen en materiaaleigenschappen in ontwerp Asfaltontwikkelingen

Alternatieven “vroeger” Hoeveelheid optredend (vracht)verkeer Asfalt Hasf, S78 F78 rek Fundering Hfun, Efun Ondergrond ∞, Eond rek Asfaltontwikkelingen

Eigenschappen asfalt “nu” CE-gemarkeerd asfalt met functionele specificaties: … Minimale stijfheid (Smin); Weerstand tegen vermoeiing (rek, ε6); 106 ε6 ε6 Asfaltontwikkelingen

Alternatieven “nu” Hoeveelheid optredend (vracht)verkeer Asfalt Hasf, Sasf rek Fundering Hfun, Efun Ondergrond ∞, Eond rek Asfaltontwikkelingen

Combinatie van eigenschappen Vermoeiing (ε6) ? O-1B (Smin7.000, ε6-100) O-2 (Smin5.500, ε6-80) O-3 (Smin4.500, ε6-60) Stijfheid Asfaltontwikkelingen

Voorbeeld benodigde asfaltdikten 100 145 O-1B 140 80 200 Ontwerp/ Bestek O-2 195 190 60 O-3 275 270 255 ε6 S 4.500 5.500 7.000 Asfaltontwikkelingen

Werkgroep OIA Geen indeling eigenschappen in klassen: Vermoeiing (ε6) O-1B O-2 O-3 Stijfheid Asfaltontwikkelingen

Schade Textuur Rafeling keuze deklaag (ervaring) Vlakheid Dwarsvlakheid asfalt: stabiele mengsels (CE) fundering ondergrond Langsvlakheid geotechniek Oneffenheden (verschil)zettingen, boomwortels… Samenhang Langsscheuren dimensionering Dwarsscheuren gebonden fundering, doorscheuren Kantstrook Randschade geometrie, dimensionering Asfaltontwikkelingen

Ontwerpprogramma’s Schade Ascon/CARE OIA Rafeling Keuze gebruiker Dwarsvlakheid asfalt fundering - √ ondergrond √ (CARE) Langsvlakheid Oneffenheden Langsscheuren Dwarsscheuren Randschade (√) Asfaltontwikkelingen

Keuze Vrachtauto intensiteit (VA) D T Ttd O > 2500/ ri/ dag X 1-B 2 3 4 5 A B > 2500/ ri/ dag X 1000 < VA ≤ 2500 250 < VA ≤ 1000 50 < VA ≤ 250 5 < VA ≤ 50 ≤ 5 Asfaltontwikkelingen

Eisen Onderlaag mengsels O1-A O-2 O-3 HRmin % 2,0 HRmax 7 Watergevoeligheid ITSR 70 Smin MPa 7.000 5.500 4.500 Smax 17.000 14.000 Vervorming fc 1,0 1,4 Vermoeiing ε6 100 80 60 Asfaltontwikkelingen

Stelling Het toepassen van functioneel gespecificeerd asfalt zou aanleiding moeten zijn de eisen meer functioneel op te stellen. Dus niet: Ik wil 15 cm asfalt Maar: Ik wil een verharding die in staat is het (vracht)verkeer gedurende 20 jaar te “dragen”. Asfaltontwikkelingen