Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 1-2
Welkom bij IVN Valkenswaard-Waalre Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Blij met hei, voor groep 1 en 2. Inhoud: Algemeen Verhaal over de infoborden Spel Werkblad Opruimen
Algemeen Bij de post is een tafel nodig voor het spel. Bij de post horen twee rode bakjes met ieder 3 loeppotjes. Om de inhoud goed te kunnen bekijken is er verlichting aangebracht. Er is dus in de buurt een stopcontact nodig en eventueel een verlengsnoer (door de lener zelf te verzorgen). Laat de kinderen zitten tijdens het vertellen over het bord. Dat is rustiger.
In het werkboek dat op de post ligt vindt u achter het tabblad ‘Groep 1-2’ op papier alle informatie over deze post. Neem voor het verhaal niet meer dan 10 minuten en de rest van de tijd voor het spel. Het werkblad kan op school worden gemaakt, dit hoeft niet op de post.
Verhaal Op de post willen we de kinderen de volgende dingen duidelijk maken: Dophei en struikhei zijn heel verschillende planten.. Dophei houdt van natte grond, struikhei kan in natte en droge gebieden groeien. Op de hei groeien ook andere, bijzondere en zeldzame, planten die beschermd zijn. Voor de groepen 1 en 2 worden alleen de rode bakken met loeppotten en het bord over de beschermde planten (met de kabouter) gebruikt.
In de rode bakken bij de schuifpanelen kunnen de kinderen de blaadjes en bloempjes van de dophei en struikhei vergroot bekijken. Ook is te zien hoe de bloempjes er van binnen uit zien. Doe het licht pas aan wanneer de kin- deren gaan kijken, en doe het licht daarna meteen weer uit (anders wordt het te warm in de bakken). loeppot dophei loeppot struikhei
Beschermde planten Zeldzame en dus beschermde planten die op de hei voorkomen zijn: Jeneverbes (op droge grond) Zonnedauw, een vleesetend plant- je (op vochtige grond) Beenbreek, op moerassige en kalk- arme plaatsen Klokjesgentiaan (op vochtige grond) De klokjesgentiaan is belangrijk voor het gentiaanblauwtje. Deze vlinder legt de eitjes op deze plant. Ook mieren zijn heel belangrijk voor het voortbestaan van het gentiaan- blauwtje. Een gedeelte van zijn leven brengt de rups namelijk door in het mierennest.
Spel Voor de groepen 1 en 2 zijn er puz- zels van struikhei en dophei. Materiaal: stapel van 6 dopheipuzzels (elk in eigen doos), stapel van 6 struik- heipuzzels (elk in eigen doos), doos met voorbeelden en kleurendobbel- steen, dobbelbak Handig bij het opruimen en ook handig tijdens het spelen: alle stukjes en do- zen zijn gemerkt met een cijfer. Bijvoorbeeld: in doos 3 zitten zes stuk- jes met op de gekleurde achterkant ook een 3. De dopheipuzzels hebben op de stukjes een extra rondje om het cijfer staan en ook een ronde nummersticker op de doos.
Spelbegin Doe de kleurendobbelsteen in de dobbelbak. Leg de voorbeelden van struikhei en dophei op tafel. Geef ieder kind twee dozen, één met een struikheipuzzel en één met een dopheipuzzel. struikheidophei (met rondje) 6
Laat de kinderen de dozen omkeren zodat de stukjes op tafel komen te liggen. Laat ze de stukjes met de gekleurde kant naar boven voor zich op tafel leggen. struikheidophei (met rondje) 6
Bedoeling van het spel Vertel wat de bedoeling van het spel is: op de 12 stukken met gekleurde achterkant staan de platen van de dophei en de struikhei, wie legt deze als eerste? wanneer een kind met de kleurendobbelsteen heeft gegooid mag iedereen een stukje met die kleur op de achterkant in een van de eigen twee dozen leggen 6 6 6
let op: langs de buitenkant van de puzzel zit een rode rand, zo weet je vlug waar een stukje moet liggen bij de eerste stukjes is het nog lastig, leg dan gewoon het stukje alvast in je goede doos (let hierbij op het rondje) – het puzzelen komt dan later rode buitenrand
Extra regel voor goud: wanneer deze kleur voor de eerste en tweede keer gegooid wordt, wordt door iedereen een gouden stukje gelegd. Wanneer deze kleur een derde of volgende keer gegooid wordt mag ieder kind zelf kiezen welk stukje het in de doos wil leggen. De kleur hoeft niet voor de hele groep gelijk te zijn! 6
Winnaar is degene die de puzzels van struikhei en dophei het eerst gelegd heeft. Let op bij het opruimen dat alle stukjes weer in de goede dozen terechtkomen, let op de cijfers en op de rondjes die er eventueel omheen staan. struikhei dophei 6
Werkblad groep 1-2(-3-4) Het werkblad voor groep 1-2(-3-4) hoeft niet op de post gemaakt te worden. Dit kan ook op school gebeuren. Wilt u het werkblad bij het IVN maken, dan zijn er (kleur)potloden op de post. De oplossing van het werk-blad zit in het werkboek.
Opruimen Na de laatste groep spel opruimen (let erop dat iedere puzzeldoos de goede stukjes bevat) en tafel/stoelen rechtzetten. Haal de stekker van de bakjes met loeppotten uit het stopcontact. De materialen gaan door veel handen. We nemen aan dat iedereen hiermee voorzichtig is, maar toch kan er iets kapot gaan of kwijt raken. Meld dit s.v.p. meteen bij degene die vanuit het IVN de ochtend/middag begeleidt, of bij de leerkracht. Bedankt voor uw medewerking en veel succes en plezier met het bezoek aan Kom kijken op de hei.