Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 5-6. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Even schrikken, voor.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep 4-5.
Advertisements

Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 3-4.
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep 4-5.
Hoe ik paddenstoel word
Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep 7-8.
Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Eten zoals je gebekt bent
Eten zoals je gebekt bent
Kleuren om (van) te snoepen
Kleuren om (van) te snoepen
Voorbereiding post 1 ‘n Oogje op kleuren Groep
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep
Voorbereiding post 5 Elke paddenstoel zijn eigen plekje Groep 5-6.
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep 4-5. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Jonkies, voor groep 4 en 5.
Voorbereiding post 4 Van ven en veen Groep 3-4.
Voorbereiding post 5 Mmm... lekker snoepen Groep 7-8.
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet
Elke paddenstoel zijn eigen plekje
Voorbereiding post 4 Nachtbrakers Groep
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Jonkies, voor groep 6, 7.
Voorbereiding post 5 Opzij…opzij…opzij… Groep 5-6.
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep 5 en 6.
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep
Voorbereiding post 5 Opzij…opzij…opzij… Groep 3-4.
Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 1-2. Welkom bij IVN Valkenswaard-Waalre Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Blij met hei, voor.
Voorbereiding post 3 Er was eens … Groep
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep 4-5.
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep 7 en 8.
Kleuren om (van) te snoepen
Voorbereiding post 4 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet Groep
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 7-8.
Hoe ik paddenstoel word
Voorbereiding post 5 Opzij…opzij…opzij… Groep 1-2.
Voorbereiding post 4 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet Groep
Voorbereiding post 5 Mmm... lekker snoepen Groep 1-2.
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep
Voorbereiding post 3 Er was eens … Groep
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Voorbereiding post 5 Mmm ... lekker snoepen Groep 5-6.
Onze doelen en visie in beeld
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Ik mocht voor plannex een opdracht over de merel doen. Ik vond het gelijk leuk. Maar het was wel moeilijk.
Plastic.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Wegwijs Groep 8 Thema 2Weer en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren.
Snuffelen in de natuur… Alle kleuren van de regenboog.
Ontdekkingen in de zomer
Welkom! Neem plaats in de kring.
NSCCT Instructie groep 4
Omgaan met een rollator
Kippen en hoenderen.
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
NSCCT Instructie groep 6
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
NSCCT Instructie groep 7
Transcript van de presentatie:

Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 5-6

Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Even schrikken, voor groep 5 en 6. Inhoud: Algemeen Verhaal over het infobord Spel Werkvel Opruimen

Algemeen Voor post 3 zijn bij voorkeur twee tafels nodig: één om de tuin- schildering te bekijken en één om het spel aan te spelen. Zorg dat er bij de speltafel genoeg stoelen staan voor de kinderen en voor uzelf. Als spel is er een elektrospel. Hiervoor is een stopcontact in de buurt van de post nodig. Steek voordat de eerste groep kinderen begint de stekker in het stopcontact. Worden er op de post werkvellen gebruikt, zorg dan voor (kleur) potloden.

De tuinschildering Leg voordat de eerste groep begint, de tuinschil- dering alvast klaar op tafel. De schildering bestaat uit twee delen, deze staan opgeborgen tegen het meest rechtse bord. Verdraai de houten vergrendeling (bovenaan midden) zodat u het bord weg kunt halen en leg de twee delen op de tafel het dichtst bij de post. De schildering kan de rest van het dagdeel op tafel blijven liggen.

Achter het tabblad ‘Groep 5-6’ vindt u informatie over de manier waarop u werkt met het infobord, met het spel en met het werkvel. Neem voor het verhaal niet meer dan 10 minuten en de rest van de tijd voor het spel. Het werkblad kan op school worden gemaakt, dit hoeft niet op de post.

Het verhaal Op de post willen we de kinderen laten beseffen waarom sommige dieren felle kleuren hebben. Een felle kleur valt immers op, en betekent dat het dier eerder door vijanden wordt gezien. Felle kleuren kunnen gebruikt worden om te waarschuwen, en om te laten schrikken. Bij waarschuwen is de felle kleur een signaal: eet mij niet want ik ben giftig, of ik smaak vies, of ik steek. Sommige dieren gebruiken mimicry: ze lijken alleen maar op een dier dat steekt, of giftig is. Bij schrikken dient de felle kleur om vijanden af te leiden. Eén moment van schrik bij een aanvaller kan voldoende zijn om te ontsnappen. Oogvlekken van vlinders zijn hierbij een goed voorbeeld.

De tuinschildering Hierbij hoort een kratje met daarin drie doosjes dieren, en een verhaal dat op een gelamineerde kaart bij de post ligt. Let erop dat u de kaart voor groep 5 en 6 gebruikt.

Inhoud van de doosjes In de doosjes zitten allerlei dieren voor in de tuin: - vlinders met draaibare vleugels - nagemaakte rupsen, pad, lieve- heersbeestjes, sprinkhaan en andere insecten - plaatjes van dieren op plexiglas

Dieren in camouflagekleuren In de tuin leven veel insecten, sommige willen niet opvallen omdat ze anders opgegeten worden. Dit zijn de dieren met camouflagekleuren. O.a.: - de sprinkhaan - groene rupsen - vlinders met dichtgeklapte vleugels De kinderen mogen deze dieren uit de doosjes halen en op de tuinschil- dering leggen. Houd twee vlinders met oogvlekken apart voor het laatste deel van het verhaal. Apart houden

Dieren in rood-zwart Rood-zwarte dieren vallen wèl op en dat willen ze ook. Hun kleuren zijn een waarschuwing: Pas op, ik ben giftig. Of: pas op, ik smaak vies. O.a.: - lieveheersbeestjes - St. Jacobsvlinder De kinderen mogen deze dieren uit de doosjes halen en op de tuinschildering leggen.

Dieren in geel-zwart Geel-zwarte dieren willen ook opvallen. Hun kleuren waar- schuwen: Pas op, ik smaak vies. Of: Pas op, ik steek! O.a.: - wesp - wespvlinder De kinderen mogen deze dieren uit de doosjes halen en op de tuinschildering leggen.

Oogvlekken Sommige vlinders hebben oog- vlekken. In rust zijn de vlekken meestal niet te zien. Vogels zijn vaak bang voor grote ogen. Katten en roofvogels hebben zulke ogen, en dat zijn hun vijanden. Als een vlinder plotseling zijn oogvlekken laat zien, slaat een vogel op de vlucht. Laat met de modellen zien hoe oogvlekken een vijand aan het schrikken kunnen maken. dagvlinder nachtvlinder

Ook de andere vlinders hebben oogvlekken of schrikkleuren om vijanden te verjagen. Ruim alle dieren weer op in de doosjes voor het volgende groepje kinderen.

De informatieborden Op de infoborden gaat het om waarschuwen en schrikken. Geel-zwart is een waar- schuwing: Pas op, ik ben giftig. Of: ik steek! Bij waarschuwen komt ook mimicry aan de orde. Voorbeeld: veel dieren lijken op een wesp en worden daardoor met rust gelaten door vijanden. De dieren profiteren van het waarschuwingssignaal van de wesp: Pas op, ik steek! Ook al steekt een ander zwart-geel dier zelf niet, hij is er toch veiliger door.

Rood-zwart is ook een waarschuwing en bete- kent bijvoorbeeld: Pas op, ik smaak vies! Alle felle kleuren kunnen dienen als schrikkleuren. Hierbij horen ook de oogvlekken. Vlinders die met dicht- geklapte vleugels goed gecamoufleerd zijn, kunnen een vijand plotseling laten schrikken door hun vleugels open te klappen en hun oogvlekken te laten zien. Ook sommige rupsen hebben oogvlekken.

Spel groep 5-6 Voor groep 5-6 is er een elektrospel. Controleer of het spel werkt door de pinnetjes even tegen elkaar aan te hou- den. De lampjes in de vlinder moeten gaan branden. Links en rechts van de grote vlinder staat een serie vragen. Links van de vlinder staat een serie waarbij vooral wordt ge- vraagd naar de namen van de dieren. Rechts van de vlinder staat een serie waarbij het vooral gaat om de signalen die de dieren afgeven. Het ene pinnetje wordt in de linkerkolom bij een plaatje gestoken, het andere in de rechterkolom bij een antwoord. Als het antwoord goed is gaan de lampjes in de vlinder branden.

Laat een van de kinderen beginnen met een vraag aan de linkerkant. Heeft het ‘t antwoord goed, dan komt het volgende kind aan de beurt. Zijn alle vragen aan de linkerkant aan de beurt geweest, doe dan de rechter- serie. Serie 1 - linksSerie 2 - rechts

Werkvel groep 5-6 Voor groep 5-6 is er een werkvel waarbij het over mimicry gaat. Het werkvel kan op school gemaakt worden. Wilt u het werkvel bij het IVN maken, dan zijn er kleurpotloden op de post. De oplossing van het werkvel zit in het werkboek.

Extra werkvel groep 6 Als extra werkvel is er voor groep 6 een puzzel. Ook dit werkvel kan op school gemaakt worden. Wilt u het werkvel bij het IVN maken, dan zijn er potloden op de post. De oplossing van het werkvel zit in het werkboek.

Opruimen Na de laatste groep het spelmateriaal opruimen en bij het infobord van de post terugleggen. De tuinschildering opbergen tegen het meest rechtse bord en vast zetten met de vergrendeling. De stoelen netjes om de tafel zetten. De stekker van het elektrospel uit het stopcontact trekken. De materialen gaan door veel handen. We nemen aan dat iedereen hiermee voorzichtig is, maar toch kan er iets kapot gaan of kwijt raken. Meld dit s.v.p. meteen bij degene die vanuit het IVN de ochtend/middag begeleidt, of bij de leerkracht. Bedankt voor uw medewerking en veel succes en plezier met het bezoek aan Kleur om te overleven.