Voorbereiding post 5 Mmm... lekker snoepen Groep 7-8.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Advertisements

Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep 4-5.
Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 3-4.
Herfstbladen maken met bordkrijt
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep
Bloemen, vruchten, zaden
Voorbereiding post 5 Elke paddenstoel zijn eigen plekje Groep 7-8.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep 4-5.
Hoe ik paddenstoel word
Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep 7-8.
Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Eten zoals je gebekt bent
Rottige Meente – grote vuurvlinder
Eten zoals je gebekt bent
Kleuren om (van) te snoepen
Kleuren om (van) te snoepen
Voorbereiding post 1 ‘n Oogje op kleuren Groep
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep
Voorbereiding post 5 Elke paddenstoel zijn eigen plekje Groep 5-6.
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep 4-5. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Jonkies, voor groep 4 en 5.
Voorbereiding post 4 Van ven en veen Groep 3-4.
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet
Elke paddenstoel zijn eigen plekje
Voorbereiding post 4 Nachtbrakers Groep
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Jonkies, voor groep 6, 7.
Voorbereiding post 5 Opzij…opzij…opzij… Groep 5-6.
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep 5 en 6.
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 5-6. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Even schrikken, voor.
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep
Voorbereiding post 5 Opzij…opzij…opzij… Groep 3-4.
Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 1-2. Welkom bij IVN Valkenswaard-Waalre Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Blij met hei, voor.
Voorbereiding post 3 Er was eens … Groep
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep 4-5.
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep 7 en 8.
Kleuren om (van) te snoepen
Voorbereiding post 4 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet Groep
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 7-8.
Hoe ik paddenstoel word
Voorbereiding post 5 Opzij…opzij…opzij… Groep 1-2.
Voorbereiding post 4 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet Groep
Voorbereiding post 5 Mmm... lekker snoepen Groep 1-2.
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep
Voorbereiding post 3 Er was eens … Groep
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Voorbereiding post 5 Mmm ... lekker snoepen Groep 5-6.
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Even voorstellen : Groep 3b
Kikker en de stoelendans!
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Introductie Taak Werkwijze Bronnen Beoordeling Introductie Bloemen kan je bijna overal om je heen zien. Van bloemen kun je heerlijk genieten. Je kunt.
Ontdekkingen in de zomer
PLANTEN voortplanting
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
volgende bladzijde terug
5.3 Planten maken.
Joepie, ik ben bijna een kleuter!
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Voorbereiding post 5 Mmm... lekker snoepen Groep 7-8

Welkom bij IVN Valkenswaard-Waalre Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 5: Mmm... lekker snoepen, voor groep 7 en 8. Inhoud: Algemeen Verhaal over de infoborden Spel Werkblad Opruimen

Algemeen Bij deze post is een tafel nodig om het spel aan te spelen. Laat de kinderen zitten tijdens het vertellen over het bord. Dan is het makkelijker om rust te houden.

In het werkboek dat op de post ligt vindt u achter het tabblad ‘Groep 7-8’ op papier alle informatie over deze post. Neem voor het verhaal niet meer dan 10 minuten en de rest van de tijd voor het spel. Het werkblad kan op school worden gemaakt, dit hoeft niet op de post.

Verhaal Op de post willen we de kinderen de volgende dingen duidelijk maken: Hoe zijn de bloemen van struikhei en dophei gebouwd? Wat is er te snoepen? Op de hei leven allerlei dieren, planten en schimmels waarvan er vele ook van de heideplanten leven. Ze eten niet allemaal van dezelfde delen van de heideplanten. Ze hebben speciale aanpassingen om van de hei te kunnen eten. NB De grote tekeningen van dophei en struikhei die op de borden staan, worden voor groep 7 en 8 niet gebruikt.

De bouw van bloemen De bloemen van struikhei en dophei zien er verschillend uit maar hebben wel dezelfde onderdelen: kelkbladeren, kroonbladeren, stempel, meeldraden met helmknoppen (stuifmeel) en nectarklieren. De houten modellen hebben twee lagen, de bovenste laag kan worden weggehaald. Insecten halen vooral nectar en vaak ook stuifmeel uit de bloemen. struikhei dophei

Linkerbord Op dit bord komen aan bod: Zijdebij: eet nectar en stuif- meel; heeft hiervoor een lange tong en haren aan de poten (vervoer) Heideknotszwam: eet van dode heideplanten; heeft hiervoor schimmeldraden Honingbij: eet nectar en stuifmeel; heeft hiervoor een lange tong en korfjes aan de achterpoten (vervoer) Trips: zuigt plantensappen; heeft hiervoor een steeksnuit Hommel: eet nectar en stuifmeel; heeft hiervoor een lange tong en korfjes aan de achterpoten (vervoer)

Rechterbord Op dit bord komen aan bod: Rups van de nachtpauw- oog: eet van de blaadjes van de hei; heeft hiervoor stevige kaken Schapen: eten de jonge delen van de hei; hebben hiervoor stevige kaken Warkruid: haalt plantensappen uit de hei; heeft hiervoor boorwor- teltjes Heivlinder: haalt nectar uit de bloemen; heeft hiervoor een roltong Larve van het heidehaantje: eet van de wortels maar ook van andere delen van de hei; heeft hiervoor stevige kaken

Spel Voor de groepen 7 en 8 kunnen twee spellen worden gebruikt. Spel 1: rechthoekige gele en witte plaatjes in een doos met roze deksel Materiaal: 4 gele plaatjes met de tekst insecten – schimmels – planten – zoogdieren; 14 witte plaatjes met afbeeldingen Spel 2: doorzichtige plexigla- zen stukken in een doos met roze deksel, ronde witte schijf Materiaal: 9 ‘taartpunten’ met afbeeldingen van dieren, 9 gebogen stukken met gedeel- tes van namen

Spel 1, spelbegin Leg de gele kaarten op tafel in de volgorde insecten – schimmels – planten - zoogdieren. Leg de witte kaarten op een stapel. insecten schimmels planten zoogdieren

Kies een kind uit dat mag beginnen. Deze pakt de bovenste kaart en kijkt wat erop staat. Is het een insect, plant, schimmel of zoogdier? De witte kaart wordt bij de goede gele kaart gelegd. schimmel

Daarna is – met de klok mee – de volgende aan de beurt. Er wordt weer een witte kaart van de stapel gepakt en bij de goede gele kaart gelegd. Dit gaat zo door totdat alle witte kaarten op zijn. zoogdier

Nu de kaarten naar insect - schimmel – plant – zoogdier gesorteerd zijn is er een gezamenlijke opgave. Bovenaan de witte kaarten staan letters die samen een zin vormen. Op de kaar- ten met insecten staat het eerste deel van de zin. De kaart met de trips is het begin: ‘kom’... Daarna komen de schimmels, dan de planten en als laatste de zoogdieren aan de beurt. De oplossing staat in het werkboek. Eind Het spel eindigt als de zin gevonden is. Bij dit spel is geen echte winnaar.

Spel 2, spelbegin Leg de gebogen plexiglas stukken met daarop telkens twee helften van woorden open op tafel. Leg de witte ronde schijf op tafel. De ‘taartpunten’ blijven nog even in de doos.

Kies een kind uit dat mag beginnen. Deze pakt een van de gebogen stukken en legt deze aan de buiten- rand van de witte schijf. Er staan nu twee halve woorden op de schijf. Daarna is – met de klok mee – de volgende aan de beurt. Deze zoekt een van de gebogen stukken waar- mee op de witte schijf één van de halve woorden afgemaakt kan wor- den en legt het stuk op de goede plaats aan.... vlinder duivels... duivelsnaaigaren

Dit gaat zo door totdat alle gebo- gen stukken op zijn. Langs de buitenrand van de schijf staan 9 woorden: alle namen van dieren, planten of schimmels die op de hei leven. Nu worden de taartpunten open op tafel gelegd. Hierop staan af- beeldingen van de dieren etc. die in de rand op de witte schijf staan.

Om de beurt mogen de kinde- ren een stuk in het midden van de schijf leggen, bij de juiste naam. Een van de oplossingen staat in het werkboek (er zijn meerdere woordvolgordes langs de rand mogelijk). Eind Het spel eindigt als alle stukken op hun plaats liggen. Bij dit spel is geen echte winnaar.

Werkblad groep 7-8 Het werkblad voor groep 7-8 hoeft niet op de post gemaakt te worden. Dit kan ook op school ge- beuren. Wilt u het werkblad bij het IVN maken, dan zijn er potloden op de post. De oplossing van het werkblad zit in het werkboek.

Opruimen Na de laatste groep spel opruimen en tafel/stoelen rechtzetten. De materialen gaan door veel handen. We nemen aan dat iedereen hiermee voorzichtig is, maar toch kan er iets kapot gaan of kwijt raken. Meld dit s.v.p. meteen bij degene die vanuit het IVN de ochtend/middag begeleidt, of bij de leerkracht. Bedankt voor uw medewerking en veel succes en plezier met het bezoek aan Kom kijken op de hei.