Voorbereiding post 5 Mmm... lekker snoepen Groep 7-8
Welkom bij IVN Valkenswaard-Waalre Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 5: Mmm... lekker snoepen, voor groep 7 en 8. Inhoud: Algemeen Verhaal over de infoborden Spel Werkblad Opruimen
Algemeen Bij deze post is een tafel nodig om het spel aan te spelen. Laat de kinderen zitten tijdens het vertellen over het bord. Dan is het makkelijker om rust te houden.
In het werkboek dat op de post ligt vindt u achter het tabblad ‘Groep 7-8’ op papier alle informatie over deze post. Neem voor het verhaal niet meer dan 10 minuten en de rest van de tijd voor het spel. Het werkblad kan op school worden gemaakt, dit hoeft niet op de post.
Verhaal Op de post willen we de kinderen de volgende dingen duidelijk maken: Hoe zijn de bloemen van struikhei en dophei gebouwd? Wat is er te snoepen? Op de hei leven allerlei dieren, planten en schimmels waarvan er vele ook van de heideplanten leven. Ze eten niet allemaal van dezelfde delen van de heideplanten. Ze hebben speciale aanpassingen om van de hei te kunnen eten. NB De grote tekeningen van dophei en struikhei die op de borden staan, worden voor groep 7 en 8 niet gebruikt.
De bouw van bloemen De bloemen van struikhei en dophei zien er verschillend uit maar hebben wel dezelfde onderdelen: kelkbladeren, kroonbladeren, stempel, meeldraden met helmknoppen (stuifmeel) en nectarklieren. De houten modellen hebben twee lagen, de bovenste laag kan worden weggehaald. Insecten halen vooral nectar en vaak ook stuifmeel uit de bloemen. struikhei dophei
Linkerbord Op dit bord komen aan bod: Zijdebij: eet nectar en stuif- meel; heeft hiervoor een lange tong en haren aan de poten (vervoer) Heideknotszwam: eet van dode heideplanten; heeft hiervoor schimmeldraden Honingbij: eet nectar en stuifmeel; heeft hiervoor een lange tong en korfjes aan de achterpoten (vervoer) Trips: zuigt plantensappen; heeft hiervoor een steeksnuit Hommel: eet nectar en stuifmeel; heeft hiervoor een lange tong en korfjes aan de achterpoten (vervoer)
Rechterbord Op dit bord komen aan bod: Rups van de nachtpauw- oog: eet van de blaadjes van de hei; heeft hiervoor stevige kaken Schapen: eten de jonge delen van de hei; hebben hiervoor stevige kaken Warkruid: haalt plantensappen uit de hei; heeft hiervoor boorwor- teltjes Heivlinder: haalt nectar uit de bloemen; heeft hiervoor een roltong Larve van het heidehaantje: eet van de wortels maar ook van andere delen van de hei; heeft hiervoor stevige kaken
Spel Voor de groepen 7 en 8 kunnen twee spellen worden gebruikt. Spel 1: rechthoekige gele en witte plaatjes in een doos met roze deksel Materiaal: 4 gele plaatjes met de tekst insecten – schimmels – planten – zoogdieren; 14 witte plaatjes met afbeeldingen Spel 2: doorzichtige plexigla- zen stukken in een doos met roze deksel, ronde witte schijf Materiaal: 9 ‘taartpunten’ met afbeeldingen van dieren, 9 gebogen stukken met gedeel- tes van namen
Spel 1, spelbegin Leg de gele kaarten op tafel in de volgorde insecten – schimmels – planten - zoogdieren. Leg de witte kaarten op een stapel. insecten schimmels planten zoogdieren
Kies een kind uit dat mag beginnen. Deze pakt de bovenste kaart en kijkt wat erop staat. Is het een insect, plant, schimmel of zoogdier? De witte kaart wordt bij de goede gele kaart gelegd. schimmel
Daarna is – met de klok mee – de volgende aan de beurt. Er wordt weer een witte kaart van de stapel gepakt en bij de goede gele kaart gelegd. Dit gaat zo door totdat alle witte kaarten op zijn. zoogdier
Nu de kaarten naar insect - schimmel – plant – zoogdier gesorteerd zijn is er een gezamenlijke opgave. Bovenaan de witte kaarten staan letters die samen een zin vormen. Op de kaar- ten met insecten staat het eerste deel van de zin. De kaart met de trips is het begin: ‘kom’... Daarna komen de schimmels, dan de planten en als laatste de zoogdieren aan de beurt. De oplossing staat in het werkboek. Eind Het spel eindigt als de zin gevonden is. Bij dit spel is geen echte winnaar.
Spel 2, spelbegin Leg de gebogen plexiglas stukken met daarop telkens twee helften van woorden open op tafel. Leg de witte ronde schijf op tafel. De ‘taartpunten’ blijven nog even in de doos.
Kies een kind uit dat mag beginnen. Deze pakt een van de gebogen stukken en legt deze aan de buiten- rand van de witte schijf. Er staan nu twee halve woorden op de schijf. Daarna is – met de klok mee – de volgende aan de beurt. Deze zoekt een van de gebogen stukken waar- mee op de witte schijf één van de halve woorden afgemaakt kan wor- den en legt het stuk op de goede plaats aan.... vlinder duivels... duivelsnaaigaren
Dit gaat zo door totdat alle gebo- gen stukken op zijn. Langs de buitenrand van de schijf staan 9 woorden: alle namen van dieren, planten of schimmels die op de hei leven. Nu worden de taartpunten open op tafel gelegd. Hierop staan af- beeldingen van de dieren etc. die in de rand op de witte schijf staan.
Om de beurt mogen de kinde- ren een stuk in het midden van de schijf leggen, bij de juiste naam. Een van de oplossingen staat in het werkboek (er zijn meerdere woordvolgordes langs de rand mogelijk). Eind Het spel eindigt als alle stukken op hun plaats liggen. Bij dit spel is geen echte winnaar.
Werkblad groep 7-8 Het werkblad voor groep 7-8 hoeft niet op de post gemaakt te worden. Dit kan ook op school ge- beuren. Wilt u het werkblad bij het IVN maken, dan zijn er potloden op de post. De oplossing van het werkblad zit in het werkboek.
Opruimen Na de laatste groep spel opruimen en tafel/stoelen rechtzetten. De materialen gaan door veel handen. We nemen aan dat iedereen hiermee voorzichtig is, maar toch kan er iets kapot gaan of kwijt raken. Meld dit s.v.p. meteen bij degene die vanuit het IVN de ochtend/middag begeleidt, of bij de leerkracht. Bedankt voor uw medewerking en veel succes en plezier met het bezoek aan Kom kijken op de hei.