[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 6 Rehabilitatie en jongeren met een psychische stoornis Hoofdstuk 18
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 2 van 6 Jongeren met psychiatrische problematiek Angststoornissen Gedragsstoornissen Aandachtsstoornissen (hyperactief) Stemmingsstoornissen Functiestoornissen (o.a. anorexia nervosa, boulimia nervosa)
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 3 van 6 Sociale competentiemodel Gericht op uitbreiden repertoire vaardigheden Gaat uit van geloof in mogelijkheden van de jongeren Positieve aandacht voor gewenst gedrag Aanspreken op sterke punten
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 4 van 6 Sociale competentiemodel Uitbreiden repertoire praktische, sociale en cognitieve vaardigheden Ontwikkelingstaken: -Positie t.o.v. ouders -Onderwijs of werk -Vrije tijd -Woonsituatie -Autoriteit en instanties -Gezondheid en uiterlijk -Sociale contacten en vriendschappen -Intimiteit en seksualiteit
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 5 van 6 Balans psychopathologiestressoren protectieve factoren ontwikkelingstakenvaardigheden
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 6 van 6 SCM en IRB Overlap en verschil Gericht op rolfunctioneren Vaardigheid is onderdeel Concreet zelfgekozen doel Empowerment: autonomie Rol hulpverlener: coach, rij-instucteur Positieve mensvisie Mogelijkheden en eigen kracht Empowerment Vaardigheid belangrijk Gericht op uitbreiden gedragsrepertoire Vaardigheid is hoofddoel Empowerment: positief bekrachtigen Rol hulpverlener: educatief, hiërarchisch IRB SCM