M ARIO F. T RIOLA 3rd E DITION Essentials of S TATISTICS.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Advertisements

Order placed Should be Nederland Netherlands can be removed here, just Scancorner Instead of ‘undefined’ -> ‘geen’ New logo should be displayed here. COUNTS.
Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Internet vriendschap Internet friendship
STATISTICS Essentials of Statistiek voor Informatiekunde
M ARIO F. T RIOLA 3rd E DITION Essentials of S TATISTICS.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Het vier-instrumentenmodel van managementcontrol
Virgielcollege Mede mogelijk gemaakt door uw Eerstejaarsch Commissie.
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Nieuwe wegen in ontwerpen met CAD
RHODODENDRON.
IST Status Gerrit van Nieuwenhuizen IST-MIT meeting BNL, July 24, 2008
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
Applets as didactical tools for the learning of algebra
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
©Silberschatz, Korth and Sudarshan2.1Database System Concepts Huiswerk lees  delen 2.9, 2.10 van hoofdstuk 2 en  delen 3.1 en 3.6 van hoofdstuk 3. opgaven.
ontwik idee - keling dag 3 goals today Develop “criteria” to help you evaluate & select your ideas Some tools from Tassouls book to help you do this.
Probleem P 1 is reduceerbaar tot P 2 als  afbeelding  :P 1  P 2 zo dat: I yes-instantie van P 1   (I) yes-instantie van P 2 als ook:  polytime-algoritme,
Creatieve workshop Wiki: Scroll naar beneden: docentenpagina: Pia Terstroet.
Coping with inclusion in primary schools Innovation in practical training.
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
Geheugen, distributie en netwerken Netwerken: de basis voor distributie van gegevens en taken (processen) –bestaan zo’n 40 jaar, zeer snelle ontwikkeling.
Statistische of niet-statistische steekproeven
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Ontwikkeling van een organisatie door evolutie en revolutie
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Marcel Crok | De staat van het klimaat Lezing KNAW klimaatbrochure Seminar | Maandag 12 december | Nieuwspoort Den Haag.
 vertaal:  Ik ga elke dag naar de universiteit  Ik ga naar de universiteit in London.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
"Genetisch Gewijzigde Organismen in relatie tot de voedselvoorziening in 't algemeen, en in 't bijzonder in ontwikkelingslanden” Discussie Forum 28 Januari.
Ted Nelson (1937- ) A file structure for the Complex, the changing, and the Interdeterminate.
© Shopping 2020 TITLE Date Subtitle Logo Gastheer Logo Voorzitter.
Combining pattern-based and machine learning methods to detect definitions for eLearning purposes Eline Westerhout & Paola Monachesi.
EML en IMS Learning Design
Benjamin Boerebach, Esther Helmich NVMO workshop 12 juni 2014.
Link Popularity Het principe van linkpopulariteit kun je als volgt samenvatten: hoe meer webpagina's er naar een bepaalde webpagina linken, des te belangrijker.
Just as an introduction for SDP-partners, this is a theoretical ppt on properties of triangles in which first, 3 properties are formulated and visualised.
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
Birthdays Contents 1. School birthdays 2. Childrens’ parties 3. Songs and games.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
The student will be able to:
Transcript van de presentatie:

M ARIO F. T RIOLA 3rd E DITION Essentials of S TATISTICS

Programma vandaag 1e uur –Welkom en kennismaking –Organisatie en opzet van het onderwijs 2e uur –Waarom statistiek? –Vooruitblik op de stof hfst. 1,2 en 3

1. Welkom en kennismaking Docent en assistent Mix van 2 e jaars en schakelaars Presentielijst Huishoudelijke mededeling: oekaze CvB

2. Organisatie en opzet (1) Werkgroepen - presentielijst Website cursus –Introductie –Literatuur –Beoordeling en deadlines –Links –Proeftentamen –Rooster

Website cursus:

Boek Literatuur: Mario Triola: Essentials of Statistics, 3 rd edition Addison-Wesley Higher Education, 2007

2. Organisatie en opzet (2) Website cursus (vervolg) –Regels ! –Schema van de oefeningen –Tentamenstof Opdrachten week 2: hfst 1,2 en 3 Boek: kopie stof 1,2 en 3

Organisatie Geen hoorcolleges: –vragenuur op basis van ingediende vragen –heel veel oefenmateriaal Verplichte werkcolleges: –Het maken van opgaven is essentieel en daarom verplicht. –Steeds de uitwerkingen van de aangegeven ‘exercises’ voorafgaand aan het werkcollege inleveren in 2-voud. –Werkgroepen & begeleiding: groep 1: woensdag 1 groep 2: woensdag 2, groep 3: vrijdag –Computerpracticum?

3. Waarom statistiek? Lezen en schrijven artikelen vakgebied IK –Voorbeeld artikel MIS Quarterly Lezen en schrijven in het dagelijks leven –Voorbeeld: tabel actiecommitee in de buurt Baisvoorwaarde: logisch denken en redeneren –Voorbeeld: het Monty Hall-probleem –Voorbeeld Doping gebruik

Tabel (1) artikel MIS Quarterly

Tabel (2) artikel MIS Quarterly

Tabel buurtcomité

Intuitie is moeilijk Quiz: hoofdprijs U mag kiezen uit 3 deuren U kiest een deur … … Welke kans heeft U op de hoofdprijs? 1/3 1/3

Maar … Stel de quizmaster opent NA UW KEUZE een van de twee overgebleven deuren en laat zien dat daar niets in zit. U mag nu nog van deur wisselen. Doet U dit? Ja !! want dit vergroot Uw kans !!!

Analyse Stel de hoofdprijs zit achter deur 1: 1.U koos deur 1 (auto). De quizmaster opent een andere deur waarachter niets staat. Ruilen levert verlies op… 2.U koos deur 2 (leeg). De quizmaster opent deur 3 waarachter niets staat. Ruilen levert hoofdprijs! 3.U koos deur 3 (leeg). De quizmaster opent deur 2 waarachter niets staat. Ruilen levert hoofdprijs! 123

pauze

Triola, hoofdstuk 1 Belangrijke definities voor gebruik bij de statistiek

Sektie 1.1 Belangrijke definities Data Statistiek Populatie Census Steekproef

Definitie Statistiek a collection of methods for - planning studies and experiments, - obtaining data, - and then organizing, summarizing, presenting, analyzing, interpreting, - and drawing conclusions based on the data

Chapter Key Concepts  Sample data must be collected in an appropriate way, such as through a process of random selection. If sample data are not collected in an appropriate way, the data may be so completely useless that no amount of statistical torturing can salvage them.

Sektie 1.2 Data typen Definities: –Populatie parameter versus steekproef statistic –Kwantitatieve versus kwalitatieve data –Discrete versus continue data –Meetnivo’s: nominaal, ordinaal, interval, ratio

Levels of Measurement 1.Nominal - categories only 2.Ordinal - categories with some order 3.Interval - differences but no natural starting point 4.Ratio - differences and a natural starting point

Sektie 1.3 Kritisch denken Misbruik, ondeskundig gebruik, verkeerd gebruik van de statistiek

Misuse # 1- Bad Samples  Voluntary response sample (or self-selected sample) - one in which the respondents themselves decide whether to be included. In this case, valid conclusions can be made only about the specific group of people who agree to participate.

Misuse # 2- Small Samples Conclusions should not be based on samples that are far too small. Example: Basing a school suspension rate on a sample of only three students

To correctly interpret a graph, you must analyze the numerical information given in the graph, so as not to be misled by the graph’s shape. Misuse # 3- Graphs

Part (b) is designed to exaggerate the difference by increasing each dimension in proportion to the actual amounts of oil consumption. Misuse # 4- Pictographs

Misuse # 5- Percentages Misleading or unclear percentages are sometimes used. For example, if you take 100% of a quantity, you take it all. 110% of an effort does not make sense.

 Loaded Questions  Order of Questions  Refusals  Correlation & Causality  Self Interest Study  Precise Numbers  Partial Pictures  Deliberate Distortions Other Misuses of Statistics

Sektie 1.4 Ontwerp van het experiment Soorten studies –Observationeel –Experimenteel –Retrospectief –Prospectief (longitudinaal, cohort)

 Confounding occurs in an experiment when the experimenter is not able to distinguish between the effects of different factors Definition

Controlling Effects of Variables  Blinding subject does not know he or she is receiving a treatment or placebo  Blocks groups of subjects with similar characteristics  Completely Randomized Experimental Design subjects are put into blocks through a process of random selection  Rigorously Controlled Design subjects are very carefully chosen

steekproeven

 Random Sample members of the population are selected in such a way that each individual member has an equal chance of being selected Definitions  Simple Random Sample (of size n ) subjects selected in such a way that every possible sample of the same size n has the same chance of being chosen

 Random  Systematic  Convenience  Stratified  Cluster Methods of Sampling

Saunders-hfst 6

Triola, hoofdstuk 2 Statistiek voor het samenvatten en weergeven van data

1. Center: A representative or average value that indicates where the middle of the data set is located. 2. Variation: A measure of the amount that the values vary among themselves. 3. Distribution: The nature or shape of the distribution of data (such as bell-shaped, uniform, or skewed). 4. Outliers: Sample values that lie very far away from the vast majority of other sample values. 5. Time: Changing characteristics of the data over time. Sektie 2.1 Overview Important Characteristics of Data CVDOT

Sektie 2.2 Frequentieverdelingen Gewone (rechte) telling van waarden in een tabel Samenvoegen van waarden in categorieën (classes)

Frequency Distribution Ages of Best Actresses Frequency Distribution Original Data

Samenhangende definities Lower class limits Upper class limits Class boundaries Class midpoints Class width Relatieve frequenties Cumulatieve frequenties (cumulatieve percentages)

Frequency Tables

Sektie 2.3 Histogrammen Grafische weergave van verdelingen

Histogram A bar graph in which the horizontal scale represents the classes of data values and the vertical scale represents the frequencies

Relative Frequency Histogram Has the same shape and horizontal scale as a histogram, but the vertical scale is marked with relative frequencies instead of actual frequencies

One key characteristic of a normal distribution is that it has a “bell” shape. The histogram below illustrates this. Critical Thinking Interpreting Histograms

Sektie 2.4 Statistical graphics Andere vormen van visuele weergave –Polygon –Ogive –Dot plot –Stemplot –Pareto chart –Pie chart –Scatter plot –Time series

Ogive A line graph that depicts cumulative frequencies Insert figure 2-6 from page 58

Dot Plot Consists of a graph in which each data value is plotted as a point (or dot) along a scale of values

Other Graphs

Triola, hoofdstuk 3 Statistiek voor het beschrijven, verkennen en vergelijken van data

Sektie 3.1 Overzicht Descriptive Statistics –summarize or describe the important characteristics of a known set of data Inferential Statistics –use sample data to make inferences (or generalizations) about a population

Sektie 3.2 Centrummaten Gemiddelde (mean) –Van steekproef en van populatie (mu) Mediaan (x-tilde) Modus Midrange Gewogen gemiddelde

Notation µ is pronounced ‘mu’ and denotes the mean of all values in a population x = n  x x is pronounced ‘x-bar’ and denotes the mean of a set of sample values x N µ =  x x

Carry one more decimal place than is present in the original set of values. Round-off Rule for Measures of Center

use class midpoint of classes for variable x Mean from a Frequency Distribution

Best Measure of Center

Skewness

Sektie 3.3 Variatiematen Range Standaard deviatie –steekproef en populatie (sigma) Variantie Variatiecoëfficiënt (CV)

Key Concept Because this section introduces the concept of variation, which is something so important in statistics, this is one of the most important sections in the entire book. Place a high priority on how to interpret values of standard deviation.

Definition The standard deviation of a set of sample values is a measure of variation of values about the mean.

Sample Standard Deviation Formula  ( x - x ) 2 n - 1 s =s =

Rationale for using n-1 versus n The end of Section 3-3 has a detailed explanation of why n – 1 rather than n is used. The student should study it carefully.

Standard Deviation - Important Properties  The standard deviation is a measure of variation of all values from the mean.  The value of the standard deviation s is usually positive.  The value of the standard deviation s can increase dramatically with the inclusion of one or more outliers (data values far away from all others).  The units of the standard deviation s are the same as the units of the original data values.

Population Standard Deviation 2  ( x - µ ) N  = This formula is similar to the previous formula, but instead, the population mean and population size are used.

Variance - Notation standard deviation squared s  2 2 } Notation Sample variance Population variance

Estimation of Standard Deviation Range Rule of Thumb For estimating a value of the standard deviation s, Use Where range = (maximum value) – (minimum value) Range 4 s s 

Estimation of Standard Deviation Range Rule of Thumb For interpreting a known value of the standard deviation s, find rough estimates of the minimum and maximum “usual” sample values by using: Minimum “usual” value (mean) – 2 X (standard deviation) = Maximum “usual” value (mean) + 2 X (standard deviation) =

The Empirical Rule

Definition The coefficient of variation (or CV) for a set of sample or population data, expressed as a percent, describes the standard deviation relative to the mean. SamplePopulation s x CV =  100%  CV =   100%

Sektie 3.4 Maten van relatieve afwijking Z-scores Quartielen Percentielen

Key Concept This section introduces measures that can be used to compare values from different data sets, or to compare values within the same data set. The most important of these is the concept of the z score.

 z Score (or standardized value) the number of standard deviations that a given value x is above or below the mean Definition

Sample Population x - µ z =  Round z to 2 decimal places Measures of Position z score z = x - x s

Interpreting Z Scores Whenever a value is less than the mean, its corresponding z score is negative Ordinary values: z score between –2 and 2 Unusual Values:z score 2

Q 1, Q 2, Q 3 divide ranked scores into four equal parts Quartiles 25% Q3Q3 Q2Q2 Q1Q1 (minimum)(maximum) (median)

Percentiles Just as there are three quartiles separating data into four parts, there are 99 percentiles denoted P 1, P 2,... P 99, which partition the data into 100 groups.

Sektie 3.5 EDA Uitbijters (outliers) Boxplot

Important Principles  An outlier can have a dramatic effect on the mean.  An outlier can have a dramatic effect on the standard deviation.  An outlier can have a dramatic effect on the scale of the histogram so that the true nature of the distribution is totally obscured.

 For a set of data, the 5-number summary consists of the minimum value; the first quartile Q 1 ; the median (or second quartile Q 2 ); the third quartile, Q 3 ; and the maximum value.  A boxplot ( or box-and-whisker- diagram) is a graph of a data set that consists of a line extending from the minimum value to the maximum value, and a box with lines drawn at the first quartile, Q 1 ; the median; and the third quartile, Q 3. Definitions

Boxplots

Boxplots - cont

Einde vooruitblik 1,2 en 3