Java en BlueJ Een goed idee?.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stage bij Technische Informatica
Advertisements

Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Objectgeoriënteerd Programmeren in C++
Doublet deel 1 – de basis.
Evaluatie van MS Exchange 2000 en opzetten van een server voor wereldwijde uitwisseling van projectinformatie Bertels David 3ICT1 Stageplaats: Acros Organics.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.

vergelijkingen oplossen
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Programmeren in Java met BlueJ
Hogeschool HZ Zeeland 19 augustus 2003augustus 2003 Data Structuren & Algoritmen Week 1.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Gestructureerd programmeren in C
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Datastructuren Analyse van Algoritmen en O
‘Inleiding programmeren in Java’ SWI cursus: ‘Inleiding programmeren in Java’ 4e college Woe 19 januari 2000 drs. F. de Vries.
F. Rubben NI Lookout 1 06/RIS/05 - NI Lookout VTI Brugge F. Rubben, ing.
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Leren programmeren door spelletjes te maken

Hoofdstuk 6: Controle structuren
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen College 5.
Ontwerpen van Informatiesystemen met
Interaction diagrams: Sequence Diagram
Kunstlicht door: Koert Ringelenberg
Neurale Netwerken Kunstmatige Intelligentie Rijksuniversiteit Groningen April 2005.
Neurale Netwerken Kunstmatige Intelligentie Rijksuniversiteit Groningen April 2005.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
1 Voorwaarden hergebruik Modulair ontwerp Low coupling High cohesion.
Frank Stalpers en Ad Baars
Inleiding programmeren in C++ Life Science & Technology 9 februari Universiteit Leiden.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Inleiding programmeren in C++ Life Science & Technology Inleiding
1 Datastructuren Introductie tot de programmeeropgaven in C++ Jan van Rijn
Software-ontwikkeling I
, 17h30Recursie 1 Inleiding tot recursie Karel Popelier.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Ontwikkeld door CWB3. Opbouw Presentatie 1.Wat is GeoSport? 2.Ontwerp 1.Gebruikte ontwerpmethodieken 2.Ervaring 3.Implementatie 1.Gebruikte technologieën.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
NETWERKBIJEENKOMST Woensdag 20 april INDELING BIJEENKOMST  Praktische/inhoudelijke zaken –
Opleiding CMS website Gent Bart Nelis Gent: #239/ docentengang Brussel: /naast bibliotheek
USABILITY MYTHBUSTERS BASTIAAN KLOOSTER & PETER AKERBOOM CONGRES WEBREDACTIE 2011.
Leerlingen ontwikkelen apps
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Hoofdstuk 3 - Conditionele logica
tircms02-p les 1 Operating Systems practicum
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 C programmeren voor niet-C programmeurs les 3 redirection,
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag top-down decompositie Opdrachten:
Tircms03-p les 1 C++ voor C-kenners Voor Technische Informatica.
Polymorphisme en Interfaces: inleiding
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 7 Polymorfie en overerving © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Turing deel 2 Hoofdstuk 8 Programmeren met Java Objectgeoriënteerd programmeren, klasse Applet, variabelen (primitieve typen en referentie typen), arrays.
Java voor beginners Doel: Een spel maken in LWJGL Door: Jim van Leeuwen.
Tinpro015b-les 1 C++ voor C-kenners Voor Technische Informatica.
Small Basic Console deel 2
Transcript van de presentatie:

Java en BlueJ Een goed idee?

Achtergrond Gertjan Laan Docent informatica aan Instituut voor Informatica van de Hogeschool van Amsterdam Auteur programmeerboeken

Boeken Aan de slag met C++

Boeken En dan is er … Java

Boeken Datastructuren in Java

1981 Pascal if then if then else for i :=1 to 10 do begin ... while do repeat until procedures & functies

1994 C/C++ 1e jaars informatica: driekwart jaar C Veel algoritmiek Klassen en objecten werden bewaard voor het laatst

Objecten eerst? variabelen typen methode/functie return value argumenten selectie en herhaling Klasse Objecten Driver programma Didactisch bezwaar 1: veel onderwerpen tegelijk

Abstractie Didactisch bezwaar 2: “klasse” is een abstract begrip Objecten zijn voor studenten in veel gevallen ook abstracte dingen Soms is voor student verschil tussen klasse en object niet duidelijk C++ dwingt niet vroege introductie van klassen

1 Traditionele aanpak H1 Inleiding H2 Variabelen H3 For-statement H4 Selectie en herhaling H5 Functies H6 Arrays en pointers H7 Strings en vectoren H8 Structures H9 Klassen & objecten

Java Java dwingt meer dan C++ tot het snel introduceren van klassen en objecten Ontsnappingsroute: console-applicaties maken Andere oplossing: Zacht intro in klassen & objecten

2 Zacht intro H1 Inleiding H2 Applet maken H3 Klassen & objecten (Font, Button, TextField) H4 Primitieve typen H5 In- en uitvoer H6 Selecties H7 Herhalingen H8 Methoden H9 Zelf klassen maken

Nadelen overgang naar zelf maken van klassen blijft moeilijk bij HvA komt dit onderwerp aan het eind van 1e kwartaal in 2e kwartaal minder tijd/aandacht voor programmeren

3 Aanpak met BlueJ Wat is BlueJ? Simpel gezegd: BlueJ leest broncode van een klasse in Geeft de gebruiker de gelegenheid deze te compileren Biedt daarna een interface om een of meer instanties van de klasse te maken Biedt een interface om van elke instantie methoden aan te roepen

Voordelen Vanaf eerste moment objecten maken Vanaf eerste moment methoden aanroepen Klasse is visueel aanwezig Objecten zijn visueel aanwezig Begrippen als klasse, object, argument retourwaarde, type kun je demonstreren zonder één regel code

Gevolg voor onderwijs Andere volgorde in onderwerpen: Met BlueJ is het vrij simpel eerst kennis te maken met klassen en objecten, en pas daarna code te bestuderen Andere volgorde in de tijd: In de eerste week van het practicum kun je de eerstejaars in de eerste vijf minuten laten ervaren wat een object is.

Ander lesmateriaal? Barnes & Kölling H1 Objecten en klassen met BlueJ H2 Klassedefinitie H3 Interactie tussen objecten H4 ArrayList en array H5 Geavanceerde werking H6 Testen en debuggen H7 Herontwerpen van een spel

+/- Boek is sterk in het neerzetten van OO-concepten met behulp van BlueJ Summier in uitleg over Java “Concepten zijn van fundamenteler belang dan de taal van de dag” Nauwelijks aandacht voor algoritmiek Late aandacht voor analyse en ontwerp

Wat is ons doel? Project I-mode: Applicatie maken in Java voor mobiele telefoon Studenten maken projectplan Ontwerpen zelf een applicatie (spel) Maken use cases Klassendiagram Eventueel sequentiediagrammen Implementatie Presentatie product aan KPN

Wat betekent dat? Na een half jaar studenten met: kennis van OO-concepten kennis van Java vaardigheid in algoritmiek vaardigheid in analyse en ontwerp vaardigheid in het lezen en gebruiken van UML

Analyseren en ontwerpen Wanneer beginnen? Vanaf week 1 Het bestuderen van klassen (BlueJ) Het maken van klassen (BlueJ) Het denken over klassen Het communiceren over klassen Analyseren en ontwerpen verplicht tot nadenken en communiceren over klassen en objecten

Overzicht Kwartaal 1, week 1 tot en met 7 Practicum met BlueJ College Java (geen GUI), algoritmiek, OO concepten Werkcollege analyseren, ontwerpen, UML Schrijven projectplan

Vervolg overzicht Kwartaal 2, week 11 t/m 20 Colleges over GUI, Event handling, Overerving, Polymorfie Uitvoeren projectplan: maken I-mode applicatie

Nieuw lesmateriaal Analyseren Ontwerpen UML BlueJ Algoritmiek Java 5.0

Java 5.0 Templates: generieke collecties for-each loop Geformatteerde uitvoer: printf(), String.format() Enumerated type

Presentexemplaar Aanvragen bij Academic Service: Klantenservice Postbus 20014 2500 EA Den Haag Telefoon: 070-3789 880 Fax: 070-3789 783 Email: bestelling@sdu.nl

Zie ook www.gertjanL.com

Einde