Begin 2000 2001 Revisie 2003 2005 SLO Good practice Uitwerking Antillen E-nerverend 18/19 april 2002NIOC Informatica VO2 E-nerverend !1 INFORMATICA Tweede.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Keuzevak in de Tweede Fase HAVO en VWO
informatica keuzevak in 4- en 5-havo
KWALITEITSZORG november 2012
informatica keuzevak in 5- en 6-vwo
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Op het Zuyderzee College
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Informatieverwerkende systemen
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
VTB Technasium Vakcollege
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken1 INFORMATICA Tweede Fase VO (welke) stand van zaken (?) Vakdossiers 2000 en 2001 Nederlandse Antillen.
Fundament Informatica
Informatica in de Tweede fase Havo en VWO. De uitgangspunten Informatica is een vak in de vrije ruimte voor de havo 240 slu (voor het vwo 280 slu) het.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
Afrika: Topo nakijken en leren.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 9 SEPTEMBER. WELKOM INFORMATIE EXAMENJAAR INFORMATIE VERVOLGONDERWIJS.
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 19 SEPTEMBER.  WELKOM  OUDERRAAD (mevr. Jacobs)  ENQUÊTE ( Fleur Drijvers, Gina Slenders)  INFORMATIE EXAMENJAAR (
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
aangename ont - moeting
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Informatie avond leerjaar 4
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Informatieverwerkende systemen
Informatica Keuzevak in de 2e fase.
Transcript van de presentatie:

Begin Revisie SLO Good practice Uitwerking Antillen E-nerverend 18/19 april 2002NIOC Informatica VO2 E-nerverend !1 INFORMATICA Tweede Fase VO in blijvende ontwikkeling E-nerverend ! Vakdossiers 2000 en 2001 Revisieaanwijzingen Operatie 2003 en 2005 Schoolbeschrijvingen Verduidelijken eindtermen Voorbeeld schoolexamens Nederlandse Antillen Ard Hartsuijker - SLO Enschede / Universiteit Twente

Begin Revisie SLO Good practice Uitwerking Antillen E-nerverend 18/19 april 2002NIOC Informatica VO2 E-nerverend !2 Vakdossier 2000 Wat 1.Welke leerlingen? 2.Keuzeproces van leerlingen 3.Samenhang in ‘I ‑ vakken’ 4.Hoger onderwijs 5.Vakdidactisch onderzoek en nascholing 6.Centraal schriftelijk examen 7.‘Klein onderhoud’ omschrijving schoolexaminering 8.‘Groot onderhoud’ vernieuwing programma te doen (inventariserend) Kwantificeren Onderzoeken Aanbrengen Samenwerken Beginnen (Nu) niet invoeren Verbeteren (Nu) beginnen met voorbereiden

Begin Revisie SLO Good practice Uitwerking Antillen E-nerverend 18/19 april 2002NIOC Informatica VO2 E-nerverend !3 Vakdossier 2001 (1) Wat 1.Bronnenonderzoek 2.Interviews met CITO uitgevers (extra) 3.Paneldiscussie met docenten vakdeskundigen waarover Vaktijdschriften + internet Tweede Fase Adviespunt + Inspectie Consultatie voorzitters vakverenigingen I&I en NGI-Educatie Nederlandse Antillen Problemen + successen Domeinen + eindtermen De tijdelijke maatregelen Overladenheid Afstemming en samenhang Overige zaken

Begin Revisie SLO Good practice Uitwerking Antillen E-nerverend 18/19 april 2002NIOC Informatica VO2 E-nerverend !4 Vakdossier 2001 (2) Wat 1.Overladenheid 2.Afstemming en samenhang met andere vakken te doen (inventariserend) Differentiatiemogelijkheden aanbieden Projectopdracht herzien Eindtermen verduidelijken met wat, hoe en waarmee Havo op informatieanalyse herzien Havo op doelgroep afstemmen Regelen van samenhangend beleid ICT-competenties Afstemmen met verplichte, profiel- en keuzevakken profielwerkstuk didactische aanpakken

Begin Revisie SLO Good practice Uitwerking Antillen E-nerverend 18/19 april 2002NIOC Informatica VO2 E-nerverend !5 Vakdossier 2001 (3) Wat 3.De tijdelijke maatregelen 4.Studiehuis- didactiek te doen (inventariserend) Examenverplichting vrije deel vergroten Omschrijving projectopdracht verbeteren Handelingsdeel schrappen Weging onderdelen schoolexamen niet veranderen In examenprogramma meer aanknopingspunten realiseren bij: studiehuisdidactiek probleemgestuurd onderwijs

Begin Revisie SLO Good practice Uitwerking Antillen E-nerverend 18/19 april 2002NIOC Informatica VO2 E-nerverend !6 Vakdossier 2001 (4) Wat 5.Onderhoud aan het examen- programma 6.Plaats van Informatica in de tweede fase te doen (inventariserend) Herstructureren en specificeren voor bestrijden van overladenheid vinden van niveaubepaling beter onderscheid havo/vwo Scenario's klein en groot onderhoud Herbezinnen op blijft in vrije deel plaatsing als (keuze)vak in een of meer profielen splitsing in (verplicht) basisdeel en (keuze) verdiepingsdeel Omvang vergroten vwo 400 / havo 320 uur

Begin Revisie SLO Good practice Uitwerking Antillen E-nerverend 18/19 april 2002NIOC Informatica VO2 E-nerverend !7 Vakdossier 2001 (4) Wat 7.Beeld, scholing en vakdidactisch onderzoek te doen (inventariserend) Vermijden van te technische of te exacte kleuring Meedoen aan ICT'er in de klas Systematisch onderzoeken, beschrijven en rapporteren Instandhouden van netwerken Aanbieden nascholing

Begin Revisie SLO Good practice Uitwerking Antillen E-nerverend 18/19 april 2002NIOC Informatica VO2 E-nerverend !8 CITO en uitgevers: revisieaanwijzingen (1) eindterm(sub)subdomein A1, 2, 3 Wetenschap en technologie 4, 5, 6 Maatschappij 7, 8, 9 Studie- en beroepsomgeving 10, 11, 12, 13, 14 Individu B15 Gegevensverwerkende systemen 16 Communicatie 17 Gegevensrepresentatie in een computer 18, 19 Werking van de computer 20 Randapparatuur 21, 22 Programma’s als gestructureerde oplossing 23 Toepassing van software 24, 25 Organisatie revisie

Begin Revisie SLO Good practice Uitwerking Antillen E-nerverend 18/19 april 2002NIOC Informatica VO2 E-nerverend !9 CITO en uitgevers: revisieaanwijzingen (2) eindterm(sub)subdomein C26, 27 Systeemtheorie 28, 29 Communicatie en netwerken 30 Besturingssystemen 31, 32, 33, 34, 35, 36 Systemen in de praktijk 37, 38 Informatiesysteemontwikkeling 39, 40, 41, 42 Informatie-analyse 43, 44, 45 Relationele databases 46 Databasemanagementsystemen 47, 48 Interactie mens-machine 49 Systeemontwikkeltraject 50 Nieuwe ontwikkelingen D51, 52 Systeemontwikkeling + projectmanagement 53 Maatschappelijke aspecten revisie

Begin Revisie SLO Good practice Uitwerking Antillen E-nerverend 18/19 april 2002NIOC Informatica VO2 E-nerverend !10 Operatie 2003 Wat Klein onderhoud Voor Informatica per augustus 2003 Voornemen per augustus 2005 te doen ( Continuïteit en vernieuwing OCenW) Klein onderhoud is uitgesteld tot 2005 Voor augustus 2003 alleen onderhoud aan knelpunten die geen uitstel verdragen Geen aanvullende maatregelen nodig Verlengen van de tijdelijke verlichtingsmaatregelen Standaardisatie van de studielast meeste vakken waarschijnlijk 400 uur vwo en 280 havo Wiskunde en Nederlands groter 2 examenvakken in vrije deel

Begin Revisie SLO Good practice Uitwerking Antillen E-nerverend 18/19 april 2002NIOC Informatica VO2 E-nerverend !11 Operatie 2005 Wat Klein onderhoud voor informatica per augustus 2005 Wanneer groot onderhoud ? te doen ( Continuïteit en vernieuwing OCenW) Per december 2002 (SLO) auteursbevraging actualiseren Vakdossier gefundeerd advies voorzien van reactie door panel Vanaf 2003 klein onderhoud op basis van advies SLO aanwijzingen van OCenW uitvoering SLO, CITO en I&I Door krachtenveld van bijvoorbeeld CODI, I&I en anderen

Begin Revisie SLO Good practice Uitwerking Antillen E-nerverend 18/19 april 2002NIOC Informatica VO2 E-nerverend !12 SLO-project Informatica VO2 Wat Informatie verzamelen interviews forumdiscussie schoolbeschrijvingen Vernieuwde uitwerking eindtermen advies voor 2005 wat, hoe en waarmee Voorbeeld schoolexamens V ! X V gedaan ! bezig X te doen V Vvakdossiers X Xvakdossier 2002 ! ! I&I werkgroep ! ! beschrijving gekoppeld aan diepte-interview ! ! wordt mede gebaseerd op: - aanwijzingen CITO en uitgevers - schoolbeschrijvingen - ervaring Antillen X Xnu gaan verzamelen

Begin Revisie SLO Good practice Uitwerking Antillen E-nerverend 18/19 april 2002NIOC Informatica VO2 E-nerverend !13 Criteria voor ‘good practice’-scholen In scholen met goed informaticaonderwijs Is er draagvlak in de school en bij de schoolleiding. Zijn leerlingen en docent(en) enthousiast en actief bezig. Passen activiteiten van leerlingen en docenten binnen de beschikbare tijd. Vindt er ontwikkeling plaats van een visie over: de inhoud en didactiek van Informatica; de manier van werken bij Informatica; de manier van toetsen bij Informatica; de samenhang met andere vakken; de benodigde faciliteiten voor Informatica. Wordt bij die ontwikkeling samengewerkt met docenten in de school en daarbuiten.

Begin Revisie SLO Good practice Uitwerking Antillen E-nerverend 18/19 april 2002NIOC Informatica VO2 E-nerverend !14 Huidige uitwerking eindterm Eindterm 17 De kandidaat kan uitleggen dat een computer een apparaat is dat door middel van codering gegevens representeert. Hij kan voorbeelden van codering benoemen en in toepassingen gebruiken. Uitwerking 17 Voorbeelden van verschillende coderingen voor verschillende soorten toepassingen zijn: bit, byte, ASCII, bitmap, pixel, vector en veel gebruikte coderingen voor multimediale bestanden; datacompressie.

Begin Revisie SLO Good practice Uitwerking Antillen E-nerverend 18/19 april 2002NIOC Informatica VO2 E-nerverend !15 Voorbeeld van nieuwe uitwerking (1) Proefballon nieuwe uitwerking 17 De kandidaat kent voorbeelden van verschillende coderingen voor verschillende soorten toepassingen zoals: –. bit voor kleinste informatie-eenheid (0 of 1),. byte voor reeks van 8 bits,. ASCII voor een gestandaardiseerde set van tekens,. bitmap voor grafische representatie,. pixel voor beeldschermpunt,. vector voor grafische representatie, en. veel gebruikte coderingen zoals GIF, JPEG, MPEG, MIDI, WAVE, MP3 voor multimediale bestanden; –datacompressie voor het winnen van ruimte bij opslag van gegevens en snelheid bij gegevenstransport.

Begin Revisie SLO Good practice Uitwerking Antillen E-nerverend 18/19 april 2002NIOC Informatica VO2 E-nerverend !16 Voorbeeld van nieuwe uitwerking (2) Proefballon nieuwe uitwerking 17 (vervolg) De kandidaat kan: –decimale getallen omzetten naar binaire en terug; –binaire getallen optellen; –bewerkingen uitvoeren met positieve en negatieve binaire getallen.

Begin Revisie SLO Good practice Uitwerking Antillen E-nerverend 18/19 april 2002NIOC Informatica VO2 E-nerverend !17 Voorbeeld van nieuwe uitwerking (3) Proefballon nieuwe uitwerking 17 (vervolg) Bij praktische opdrachten kan de kandidaat: –dezelfde tekening maken met een bitmap-programma en een vector-georiënteerd grafisch programma en het verschil in bestandsgrootte verklaren; –een bestand van een bepaalde codering omzetten in een zelfde soort bestand van een andere codering; –digitale bewerkingen uitvoeren op bestanden met beeld, geluid en video.

Begin Revisie SLO Good practice Uitwerking Antillen E-nerverend 18/19 april 2002NIOC Informatica VO2 E-nerverend !18 Nederlandse Antillen (1) Toen Vanaf 1984 Havo-4 en havo-5 Lesuren/week = 4 Domeinen 1.Hardware en software 2.Informatieverwerking 3.Programmeren 4.Organisatorische aspecten van informatiesystemen 5.Toepassingsprogramma’s en nu Vanaf 2001 Havo 240 uur totaal Vwo 280 uur totaal Domeinen A Informatica in perspectief BBasisbegrippen en vaardigheden CSystemen en hun structurering DToepassingen in samenhang

Begin Revisie SLO Good practice Uitwerking Antillen E-nerverend 18/19 april 2002NIOC Informatica VO2 E-nerverend !19 Nederlandse Antillen (2) Toen Schoolonderzoek Centraal schriftelijk examen en nu Schoolexamen toetsen (gewicht Ant % gewicht Ned. <50%) praktische opdracht + project (gewicht Ant % gewicht Ned. >50%) Centraal schriftelijk examen selectie uit domeinen A, B, C meer gedetailleerde uitwerking van eindtermen

Begin Revisie SLO Good practice Uitwerking Antillen E-nerverend 18/19 april 2002NIOC Informatica VO2 E-nerverend !20 Nederlandse Antillen (3) Praktische opdracht is ontwerpopdracht onderzoeksopdracht informatieverwerkings- opdracht beoordelingsopdracht andersoortige opdracht over onderwerpen als informatiemodellering programmeren digitale communicatie digitale informatieverwerking computersystemen en architectuur maatschappelijke aspecten

Begin Revisie SLO Good practice Uitwerking Antillen E-nerverend 18/19 april 2002NIOC Informatica VO2 E-nerverend !21 Dit is nog niet het einde Het blijft E-nerverend ! Kom naar Zaal S-B.46 Vandaag 18 april Informatica in het voortgezet onderwijs: Fudamentele vragen Conclusies Aanbevelingen