Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

De Vlaamse audiovisuele sector: een socio- economische profilering Isabelle De Voldere Hans Everaert.
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Het boekenvak Een introductie Geert Joris, Gedelegeerd bestuurder Boek.be vzw.
Paul J. Dimaggio & Walter W. Powell
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Eindwerk zesde jaar.
Het boekenvak Een introductie Geert Joris, Gedelegeerd bestuurder Boek.be vzw.
BOEKHANDEL EN BIBLIOTHEEK V2.0 In een digitale wereld Geert Joris, gedelegeerd bestuurder.
Creatieve workshops om de Nederlandse taal te stimuleren bij jongeren
Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering
De onafhankelijke boekhandel Actuele vraagstukken Yvonne Steinberger.
Onderwerp Datum - locatie 1 Infosessie Projectoproep voor innovatieve projecten voor laagdrempelig sporten 24/06/2013.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
Inleiding Social Software Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
DB Inleiding Databases Geert-Jan Houben.
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
© M. Tison- Handelsrecht - Ac HANDELSRECHT 1. Lessen ä Vrijdag 14-15u30: 1LR en 2LR ä Woe 16u-17u30: enkel 1LR; enkel in 2° semester 2. Cursusmateriaal.
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Presentatie VSC,De toekomst van de technische arbeidsmarkt IV, Dossier Duyvis, 19 maart 2013 p. 01/12 Dossier Duyvis Best practice.
Marketing vandaag en morgen
User management voor ondernemingen en organisaties
Boekenbank vzw Annika Buysse Projectleider. Wat is Boekenbank?  Opgericht door Boek.be op 1 januari 2000  Oorspronkelijk doel:  Informatie leverbare.
BOEKENBANK VZW Annika Buysse Projectleider. Wat is Boekenbank? Opgericht door Boek.be op 1 januari 2000 > Informatie leverbare boeken voor boekhandel.
De onafhankelijke boekhandel Actuele vraagstukken Yvonne Steinberger.
Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken Keuzevak IBW 2011−2012 « Introductie tot het boekenvak »
Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken Keuzevak IBW 2010−2011 « Introductie tot het boekenvak »
Het (e-)boek Een (r)evolutie?
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Metadata en Webstroom SURF SiX expertisegroep Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 16 november 2004.
Oproep Innovatie Brussel, 12 november 2013 ESF-Agentschap Vlaanderen.
1514 PAROOLDRIEHOEK may have different roles: 1 AMSTEL KWARTIER 5 AMSTERDAM AVENUE 14 UPTOWN EAST.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Sociologie  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften.
Introductie bibliotheek sociale wetenschappen: Master Toerisme   Praktische informatie   Toegang tot de catalogus (boeken, tijdschriften in gedrukte.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Master Toerisme   Website faculteitsbibliotheek   Catalogus LIBISnet: boeken, eindwerken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Master Toerisme  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften.
9/3/2014 | 1 Bibliotheek Instructie Kunsten, Cultuur en Media.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Districtsvergadering Réunion district.
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Programma.
Groep Colruyt en ‘participatie’
Naar een nationale digitale bibliotheek Bas Savenije 21 oktober 2014.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
Honoursonderwijs in HBO
VRIJHEID, GELIJKHEID, BURGERSCHAP POLITIEK IN DE GRIEKSE POLIS vakcode 5772IOW11 studiejaar Docent: Dr F.G. Naerebout
VRIJHEID, GELIJKHEID, BURGERSCHAP POLITIEK IN DE GRIEKSE POLIS vakcode 5772IOW11 studiejaar Docent: Dr F.G. Naerebout
30 maart 2015Omdat uw expertise verder reikt1. Starten als huisarts Ellen Verhavert Starten als huisarts Ellen Verhavert
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
Coördinatiecel Vlaams e-government 1 Interbestuurlijke producten en dienstencatalogus November 2009: concept en stand van zaken.
De Groene Vingers van de Sociale Economie
Introductie tot het boekenvak : De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering.
Uitgeven anno 2015 Rudy Vanschoonbeek. wikipedia 1981 Germaanse Filologie & aggregaat UIA Docent OLVC & Normaalschool, Contact, Dedalus 1988 Uitgeverijen.
Ontwikkelingen in de Boekenbranche Paul Rutten Book and Digital Media – UL Symposium KVB – Tiele Stichting Amsterdam 24 maart 2009.
Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag.
Introductie tot het boekenvak: De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering.
Met alleen Google komen we er niet
Scholingsvouchers voor werkzoekenden
Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken
marten nubé uitgeverij digitalis
Transcript van de presentatie:

Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken Keuzevak IBW 2013−2014 « Introductie tot het boekenvak »

Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken Situering Overzicht Praktische kwesties Inleidende begrippen

1. Situering Kennismaking met leveranciers van informatie Boek- en bibliotheeksector hebben heel wat gemeen Gelijkaardige concepten en criteria Impact van ICT, van economische aspecten van informatie Bibliotheken betrokken bij uitgeefprocessen Ontlezing als thema Belang van metadata

1. Situering Kennismaking met leveranciers van informatie Boek- en bibliotheeksector hebben heel wat gemeen Opleidingsbehoeften in het boekenvak + masterstudenten Literatuur van de Moderniteit & Nederlandse Taal- en Letterkunde (vak ‘Literaire uitgeverijen’)

2. Overzicht 12 colleges: 14.02.2014: Pierre Delsaerdt, Introductie 21.02.2014: Geert Van den Bossche, Ontwikkelingen in de internationale uitgeverswereld 28.02.2014: Rudy Vanschoonbeek, De algemene uitgeverij 07.03.2014: Tim Seynaeve, De educatieve uitgeverij

2. Overzicht 14.03.2014: Leerstoel Boek.be: Sari Sulkunen 21.03.2014: 28.03.2014: Marike Schipper, De wetenschappelijke uitgeverij 28.03.2014: Guido De Smet, De boekhandel: een bedrijfseconomische benadering van de retail

2. Overzicht 04.04.2014: Carlo van Baelen, De positie van de auteur, & Koen Van Bockstal, Het letterenbeleid in Vlaanderen [paasvakantie] 25.04.2014: Pascal Vandenhende, De onafhankelijke boekhandel & Annika Buysse, Hoe belangrijk zijn metadata? [geen college op 02.05: brugdag]

2. Overzicht 09.05.2014: Majo de Saedeleer, Leesbevordering 16.05.2014: André Vandorpe, Nervositeit en dynamiek in het boekenvak 23.05.2014: Davy Hanegreefs, De toekomst van het boek

Leerstoel Boek.be 14 maart, lokaal C-204 Sari Sulkunen (Univ. Jyväskylä) Reading Promotion in Finland Inschrijven als student (gratis) via antwoordkaart of online formulier op http://www.boekenvak.be/boekbe/leerstoel Verplicht onderdeel

3. Praktische kwesties Didactisch materiaal: Slides: vooraf op Blackboard / Boek.be Handboek: De winst van de lezer (Acco, 25,10 euro)

3. Praktische kwesties Verplichte lectuur: John B. Thompson, Merchants of Culture: The Publishing Business in the Twenty-First Century, 2de ed., Cambridge: Polity Press, 2012 (ca. 18 euro; 10% studenten korting bij De Groene Waterman, Wolstraat 7, Antwerpen)

3. Praktische kwesties John B. Thompson, Merchants of Culture: “trade publishing” U.S. & U.K. evolutie sedert jaren 1960 + hoe het vandaag georganiseerd is (en waarom) centraal begrip: “fields of publishing”

3. Praktische kwesties “field” (> Pierre Bourdieu): een gestructureerde ruimte van sociale posities die ingenomen kunnen worden door individuele spelers en organisaties, en waarin the positie van die spelers afhankelijk is van de hoeveelheid en het type middelen (‘kapitaal’) dat ze ter beschikking hebben

3. Praktische kwesties “field”: verantwoording uitgeverij: een veelheid van onderscheiden velden een relationeel model: competitie macht binnen een veld wordt bepaald door middelen of ‘kapitaal’ elk veld heeft eigen logica

3. Praktische kwesties 3 cruciale ontwikkelingen om de logica te begrijpen: Groei van boekhandelsketens Opkomst van de literair agent Opkomst van transnationale uitgeversconcerns Vervolg van het boek: gevolgen van deze ontwikkelingen.

3. Praktische kwesties Merchants of culture: te lezen: Introduction (1-25) The growth of the retail chains (26-58) The rise of literary agents (59-100) The emergence of publishing corporations (101-146) The polarization of the field (147-187) Big books (188-222) Shrinking windows (238-291) Trouble in the trade (377-402) Conclusion (403-409)

3. Praktische kwesties Evaluatie IBW-studenten: Niet-IBW-studenten: Paper (1/2 punten) Mondeling examen (1/2 punten), incl. bespreking paper (geïntegreerd) Niet-IBW-studenten: Aanwezigheidsattest op aanvraag

3. Praktische kwesties Paper: Thema: uitgeverij 2 studenten per uitgeverij 3 deadlines: 14.03.2014: aanmelding 09.05.2014, 10.30-12.30u.: workshop (i.s.m. Geert Van den Bossche) 23.05.2014: inlevering

3. Praktische kwesties Paper: Thema: uitgeverij 2 studenten per uitgeverij 3 deadlines Boekblad: nieuwsblad voor het boekenvak (elektronische versie via UA-bibliotheekcatalogus)

4. Inleidende begrippen De waardeketen van het boek Diversiteit van de boekenmarkt Het boek: een moeilijk product

4.a. De waardeketen van het boek

Value chain van het boekenvak Auteur Uitgeverij Importeur Handel Consument Distributeur Er wordt de laatste tijd steeds meer gesproken over een waardenetwerk waarin ook spelers worden opgenomen die niet rechtstreeks in de keten zitten maar er wel een invloed op uitoefenen. Het boekenvak: een introductie

4.a. De waardeketen van het boek Cultuur Creatieve industrie Industrie

4.a. De waardeketen van het boek Ondernemingen binnen de sector van de cultuurindustrie kenmerken zich doordat ze producten of diensten voortbrengen en verdelen met een culturele content en die output commercieel willen vermarkten. Daarmee streven ze economische zelfstandigheid en het realiseren van rendement op de ingezette middelen na. Met die product-markt-combinatie bevinden die ondernemingen zich op het snijpunt tussen het culturele en economische domein. (www.cjsm.vlaanderen.be)

4.b. Diversiteit van de boekenmarkt ‘need to have’ vs ‘nice to have’ Uitgeverij: ‘author driven’ vs ‘publisher driven’ A, S, W-boek (implicaties voor de boekhandelskorting)

4.c. Een moeilijk product Geen primaire behoefte Andere behoefte = andere opzet Zware concurrentie ‘Elitair’ Traag, laag rendement, eenmalig terugverdieneffect Imago (branding)

4.c. Een moeilijk product Taalgebonden Prijsperceptie Publiciteit Bestselleritis Cijfers

Nederlandstalige boekenmarkt: jaarlijks c. 25.000 nieuwe Nederlandstalige titels (Vlaanderen en Nederland samen), waarvan: 7.300 titels fictie 3.350 kinder- en jeugdboeken 2.850 titels non-fictie en vrije tijd 10.000 titels professionele informatie 1.575 schooluitgaven