Business model puzzle Leer de mechaniek, ken je flexibiliteit
Klantensegmenten Welke klantensegmenten worden er bediend? – Op dit ogenblik Door jouw bedrijf Door je concurrenten – Zouden kunnen bediend worden nu Door jouw bedrijf Door je concurrenten – Dienen zich voor bediening aan in de toekomst? Toegankelijk voor jouw bedrijf Toegankelijk voor je concurrenten
Value proposition Welke klantenprobleem worden opgelost? Welke klantennoden worden ingevuld? – Op dit ogenblik Door jouw bedrijf Door je concurrenten – Zouden kunnen worden opgelost/ingevuld – Zouden in de toekomst kunnen worden opgelost
Kanalen Om je value propositie tot bij klanten te brengen, heb je kanalen nodig – Communicatiekanalen – Distributie – Verkoopkanalen Welke heb je nu? Welke zou je kunnen hebben? Zijn er nieuwe die zich aandienen?
Klantenrelaties Hoe zijn je relaties met je huidige klanten in elk van de segmenten? Welke verbeteringen in de relaties liggen binnen je bereik? Hoe doet je concurrent het? Zit er in de toekomst iets aan te komen dat je relaties gaat beïnvloeden?
Inkomstenstromen Welke klanten leveren in welke getallen wanneer welke waarde in ruil voor je value proposition? Wanneer komt dat geld aan? Hoe zeker is de stroom? Is er een lekstroom? Terugstroom?
Belangrijkste werkmiddelen Wat heb je minimaal nodig om je value proposition zoals jij dat wilt te maken en door je kanalen te sturen? Zonder welke middelen kan je niet? Waar kan je niet op toegeven?
Kernactiviteiten Wat moet je zeker doen om je waarde te maken? Om je idee te doen werken? Waar zitten je kritieke acties?
Kritieke partnerschappen Wat kan/moet je outsourcen en wat doe je om daar de kwaliteit te garanderen? Wie aan uw kant kan het verschil maken?
kostenstructuur Verhouding vaste – variabele kosten Kostprijs – kostenstructuur – Waar liggen je zwakke en sterke punten