Junior College Utrecht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In zee met wiskunde D.
Advertisements

Differentiatie in de klas
Gecombineerd programma Michaël en Markenhage
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
organisatie/differentiatie Michael college 17 september 2013 Klas 8
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
BètaPlus: getalenteerde bètaleerlingen op de overgang vwo/universiteit Ton van der Valk Conferentie Excellence, Research and Development, Maarssen, 23.
1 Honoursonderwijs, wie profiteert? Woudschoten 2013.
Sanne Tromp Ton van der Valk
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
JordanExact Waarom, wat en hoe.
Profielkeuze 4 havo 17 februari 2014.
Een “Beter Bèta School”?
Keuzebegeleiding Mevrouw Annemarie van der Plaat Decaan VWO 2.
VTB Technasium Vakcollege
Wiskunde D op de UvT Herbert Hamers.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Wiskunde in Technologie
Welkom! 20:00Introductie: uw kind op het JCU 20:30Naar JCU, daar koffie & thee 20:45Start keuzeworkshops Zaal 322: Het mentoraat op JCU en partnerscholen.
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Wiskunde D op de UvT Herbert Hamers. Aktiviteiten 1.Ontwikkeling onderwijsmateriaal keuzeonderwerpen Keuzeonderwerp 1: Speltheorie (UvT) Keuzeonderwerp.
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
Welkom op de voorlichtingsmiddag
Scholenbijeenkomst Wiskunde D 14 maart 2006 Dirk Siersma Paul Drijvers
Jaap Hillebrand Laagcoördinator VWO-4
Het (nieuwe) betavak NLT
1 DE OUDER ALS COACH 3 VWOOSCAR ROMERO Donderdag 7 oktober 2010.
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
Straks GOED GESLAAGD voor VMBO-TL ?
Symposium Differentiatie
NLT modules en excellentiebevordering
Programma Welkom & Algemene inleiding Gosse Bruinsma, teamleider Keuzebegeleiding Annemarie van der Plaat, decaan Met de mentor mee.
Het Lyceum Blekerskade 11 – Alkmaar vwo-Xtra afdeling klas 1 t/m 3 instroomjaarlaag 3 e klas havo - vwo vwo-afdeling klas 4 t/m 6 havo-afdeling klas 4.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Junior College Utrecht (JCU) U Talent voorlichting 1415 Werving 4VWO.
Voorlichting VWO 4 3 februari 2015
Keuzebegeleiding VWO VWO 3 gaat kiezen !!!
Samenhang voor de N-profielen Opdracht voor dit project: NVON: samenhangend onderwijs binnen het exacte gebied Min. Van onderwijs: ontwikkelen van “robuuste.
Ouderavond 5 vwo 2009  …… van harte welkom !. Mentoren: V5A Harry Dormanswiskunde V5B Birgit HeereL.O.
NLT HAVO.
2 stromen, 4 profielen N-stroom M-stroom Natuur & Techniek (N&T)
Nanoscience and technology werkgroep voor Woudschoten natuurkunde 2006 Ton van der Valk Junior College Utrecht
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Keuzebegeleiding Mevrouw Annemarie van der Plaat Decaan VWO.
Montessori Lyceum Amsterdam Een impressie voor betapartners “HELP MIJ HET ZELF TE DOEN”
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
Ouderavond 3 Havo/Vwo 26 januari Programma Algemeen gedeelte en keuzeproces 19.45leerlingen uit havo 4 en vwo 4 toelichting tweede fase toelichting.
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
Profielkeuze 4 havo 17 februari Agenda opening conrector profielkeuze met de mentor in de klas.
Wateringse Veld College Missouri 1 ouderavond havo/vwo 3 voorlichting Tweede Fase.
Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 27 september 2016.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Pré-NLT-module 3D-printen
NLT: een vak voor jou?.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 21 september 2017.
Decanaat klas 3 profielkeuze oktober 2017.
Nanoscience and technology werkgroep voor Woudschoten natuurkunde 2006
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
Informatieavond profielkeuze H4 24 januari 2018 WELKOM
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
informatieavond Instroom 4 vmbo – 4 HAVO
Open Middag U-Talent Academie 20 april 2018
Informatieavond profielkeuze V
Voorlichting over de U-Talent Academy 8 april 2019.
Transcript van de presentatie:

Junior College Utrecht JUNIOR COLLEGE UTRECHT een werkplaats voor inhoudelijke vernieuwing van het bèta-onderwijs Ton van der Valk Junior College Utrecht Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen FI sme a.e.vandervalk@jcu.uu.nl

Inhoud presentatie Wat is het Junior College Utrecht? De JCU leerlingen Het JCU curriculum: kenmerken Het JCU-ontwikkelmodel Wat vinden leerlingen en partners? De toekomst van het JCU

Het Junior College Utrecht 1 doelstellingen Uitdagend bèta-onderwijs voor gemotiveerde leerlingen Werkplaats voor innovatie van het bèta-onderwijs Gecombineerd profiel NT + NG: Natuur-, schei-, wiskunde, biologie [NLT]

Het Junior College Utrecht 2 de mensen Samenwerkingsverband tussen UU en 26 scholen uit de regio Midden Nederland 50 gemotiveerde bètaleerlingen in V5, en 50 in V6; 40 % meisjes Docenten: 8 uit VWO; x uit de UU Ontwikkelaars Directeur vanuit UU: Sanne Tromp

Het Junior College Utrecht 3 bestuurlijk

De JCU-leerlingen Jaarklas 2006: 23 lln; allen geslaagd Jaarklas 2007: 48 lln in 6V Jaarklas 2008: 51 lln in 5V Jaarklas 2009: selectie start in maart Open dag Aanmelding vanuit partnerschool max. 4 lln. Selectiegesprekken met ca 75 lln voor 52 plekken Motivatie voor bèta Brede begaafdheid Uiteindelijke keuze door selectiecommissie Bij voorkeur uit elke school minstens één leerling Verdeling jongens-meisjes Wachtlijst

Het JCU-curriculum 1: lesrooster

Het JCU curriculum 2: kenmerken

Het JCU-curriculum 3: modules Verdieping Modelleren 1 (alle) Evenwichten (sk; wi) Mol. Biologie (sk; bi) Biofysica (na; bi) Complexe stromen (wi; na) Kwantumfysica en –chemie (na; sk) Verrijking Modelleren 2 Astrofysica Een pil te veel? HIV/AIDS Nanoscience Bewegende aarde [Het hart]

Het JCU-curriculum 4: pre-thesis en thesis Pre-thesis: oefenen voor thesis 60 slu Kiezen uit onderwerpen Uitvoering bij onderzoeksgroep Begeleiding door UU-onderzoeker Thesis: groot profielwerkstuk 120 slu Ook eigen onderwerpen Mits begeleid door onderzoeker

Voorbeelden van pre-thesis onderzoeken Onderzoeksgroep Math. Inst. Informatica Debije Instituut Landschapsecologie Farmaceutische wsch. Titel Chaos en Lorentzrad Geheimschrift op TI83+ Rutherford verstrooiing Biologische computermodellen Behandeling van kanker met licht

JCU-verspreiding 1: ontwikkelmodel

JCU verspreiding 2 model voor NLT-module

Evaluatie: jaarklas 2006 23 leerlingen Begonnen met hoge verwachtingen Verwachtingen waargemaakt: vooral persoonlijke ontwikkeling HIV leukste module Allen in 2006 geslaagd 19 naar bètastudie; 2 gamma; 2 reis-jaar

Evaluatie: jaarklas 2007 Eerst flink wennen Sommigen: werkhouding! “Hard werken, wordt duidelijk in eerste periode. Eenmaal gewend: genoeg aandacht voor extra’s” Sommigen: werkhouding! Hoogtepunten 5v: pre-thesis en CERN Allen over naar 6v Nu enthousiast bezig met thesis en module modelleren

Evaluatie: jaarklas 2008 51 leerlingen Enthousiast begonnen Bezig met tweede verdiepende module Extra aandacht voor werkhouding loont 2 afgevallen

Evaluatie: de docenten Lesgeven op JCU is een uitdaging Maar veeleisend en organisatorisch ingewikkeld VWO: geïnspireerd om op reguliere school anders te gaan lesgeven UU: geeft ook inspiratie aan bachelor onderwijs

Evaluatie: partnerscholen SL: tevredenheid geen achterstand in niet-bètavakken kunnen leven in 2 sociale omgevingen nodig: mentor voor JCU-leerlingen Docenten vinden: jammer: meest gemotiveerde leerlingen ontbreken sommige leerlingen verdienen meer inhoudelijke uitdaging producten van het JCU interessant Leerlingen 4V: competitie om toegang tot JCU

De toekomst van het JCU Van 3 jarig project naar voortzetting zonder einddatum Inbedding in bètafaculteit van UU Uitbreiding met een alfaprogramma Cruciaal: bijdrage van JCU aan een nieuw élan in het Voortgezet en het Hoger Onderwijs

Tot slot Gedifferentieerd bèta onderwijs op reguliere scholen loont voor leerlingen en docenten vereist durf en creativiteit vraagt om kijken over de grenzen van de school vraagt om samenwerking verhoogt uitstroom van bètastudies