Junior College Utrecht JUNIOR COLLEGE UTRECHT een werkplaats voor inhoudelijke vernieuwing van het bèta-onderwijs Ton van der Valk Junior College Utrecht Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen FI sme a.e.vandervalk@jcu.uu.nl
Inhoud presentatie Wat is het Junior College Utrecht? De JCU leerlingen Het JCU curriculum: kenmerken Het JCU-ontwikkelmodel Wat vinden leerlingen en partners? De toekomst van het JCU
Het Junior College Utrecht 1 doelstellingen Uitdagend bèta-onderwijs voor gemotiveerde leerlingen Werkplaats voor innovatie van het bèta-onderwijs Gecombineerd profiel NT + NG: Natuur-, schei-, wiskunde, biologie [NLT]
Het Junior College Utrecht 2 de mensen Samenwerkingsverband tussen UU en 26 scholen uit de regio Midden Nederland 50 gemotiveerde bètaleerlingen in V5, en 50 in V6; 40 % meisjes Docenten: 8 uit VWO; x uit de UU Ontwikkelaars Directeur vanuit UU: Sanne Tromp
Het Junior College Utrecht 3 bestuurlijk
De JCU-leerlingen Jaarklas 2006: 23 lln; allen geslaagd Jaarklas 2007: 48 lln in 6V Jaarklas 2008: 51 lln in 5V Jaarklas 2009: selectie start in maart Open dag Aanmelding vanuit partnerschool max. 4 lln. Selectiegesprekken met ca 75 lln voor 52 plekken Motivatie voor bèta Brede begaafdheid Uiteindelijke keuze door selectiecommissie Bij voorkeur uit elke school minstens één leerling Verdeling jongens-meisjes Wachtlijst
Het JCU-curriculum 1: lesrooster
Het JCU curriculum 2: kenmerken
Het JCU-curriculum 3: modules Verdieping Modelleren 1 (alle) Evenwichten (sk; wi) Mol. Biologie (sk; bi) Biofysica (na; bi) Complexe stromen (wi; na) Kwantumfysica en –chemie (na; sk) Verrijking Modelleren 2 Astrofysica Een pil te veel? HIV/AIDS Nanoscience Bewegende aarde [Het hart]
Het JCU-curriculum 4: pre-thesis en thesis Pre-thesis: oefenen voor thesis 60 slu Kiezen uit onderwerpen Uitvoering bij onderzoeksgroep Begeleiding door UU-onderzoeker Thesis: groot profielwerkstuk 120 slu Ook eigen onderwerpen Mits begeleid door onderzoeker
Voorbeelden van pre-thesis onderzoeken Onderzoeksgroep Math. Inst. Informatica Debije Instituut Landschapsecologie Farmaceutische wsch. Titel Chaos en Lorentzrad Geheimschrift op TI83+ Rutherford verstrooiing Biologische computermodellen Behandeling van kanker met licht
JCU-verspreiding 1: ontwikkelmodel
JCU verspreiding 2 model voor NLT-module
Evaluatie: jaarklas 2006 23 leerlingen Begonnen met hoge verwachtingen Verwachtingen waargemaakt: vooral persoonlijke ontwikkeling HIV leukste module Allen in 2006 geslaagd 19 naar bètastudie; 2 gamma; 2 reis-jaar
Evaluatie: jaarklas 2007 Eerst flink wennen Sommigen: werkhouding! “Hard werken, wordt duidelijk in eerste periode. Eenmaal gewend: genoeg aandacht voor extra’s” Sommigen: werkhouding! Hoogtepunten 5v: pre-thesis en CERN Allen over naar 6v Nu enthousiast bezig met thesis en module modelleren
Evaluatie: jaarklas 2008 51 leerlingen Enthousiast begonnen Bezig met tweede verdiepende module Extra aandacht voor werkhouding loont 2 afgevallen
Evaluatie: de docenten Lesgeven op JCU is een uitdaging Maar veeleisend en organisatorisch ingewikkeld VWO: geïnspireerd om op reguliere school anders te gaan lesgeven UU: geeft ook inspiratie aan bachelor onderwijs
Evaluatie: partnerscholen SL: tevredenheid geen achterstand in niet-bètavakken kunnen leven in 2 sociale omgevingen nodig: mentor voor JCU-leerlingen Docenten vinden: jammer: meest gemotiveerde leerlingen ontbreken sommige leerlingen verdienen meer inhoudelijke uitdaging producten van het JCU interessant Leerlingen 4V: competitie om toegang tot JCU
De toekomst van het JCU Van 3 jarig project naar voortzetting zonder einddatum Inbedding in bètafaculteit van UU Uitbreiding met een alfaprogramma Cruciaal: bijdrage van JCU aan een nieuw élan in het Voortgezet en het Hoger Onderwijs
Tot slot Gedifferentieerd bèta onderwijs op reguliere scholen loont voor leerlingen en docenten vereist durf en creativiteit vraagt om kijken over de grenzen van de school vraagt om samenwerking verhoogt uitstroom van bètastudies