H2, par. 2.3 Havo 3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3 vwo 1 wereld §2, 3 en 4.
Advertisements

KRITISCHE KOPER?.
1.3 globalisering verovert de wereld
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Maatschappijleer 24 november 2011.
3 W.-Afrika, grondstoffenrijk maar industriearm
Havo 3 Paragraaf 4.1 t/m 4.3.
Het noorden tegenover het zuiden
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
Internationale handel
Hoofdstuk 5. par 5 Help! De wereld krimpt!
Hoofdstuk 2 De Gouden eeuw De Rep
Latijns Amerika, wereld van verschillen
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Aardrijkskunde.
7.3 Kunnen we vrij handelen?
ONTWIKKELINGSSAMENWERKING LES 3 (13.5). VN Bron
Inhoud deze les Enkele afspraken
Agenda  Les 44 tm 46  wkn 04 en 05  hs 13 vreemd vermogen op korte termijn  bestuderen par 13.1 tm 13.5 maken wb vragen 13.1 tm
Mexico en de VS, een wereld van verschil.
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
De Geo 2e fase 4e editie Waarom, Wat en Hoe?.
§4.3 Delfstoffen in de diepte
2.1 - Kloof wordt breder Regionale ongelijkheid op wereldschaal:
§4.2 Hoofdstuk 4 Laag NL: nóg lager?.
Aardrijkskunde 4 vwo ( ) (bij H.1, par )
.00Begin Hoofdstuk 2.05H2 §1 Voor en tegen globalisering.20H2 §2.1 De Noord-Zuidverhoudingen.30Verder met werkschema week 11 – 12 en verder met werkschema.
3 havo 2 globalisering §2.
3 havo/vwo H2 Globalisering §2
Welkom bij de ons automatisch salaris onderzoek
Hoofdstuk 2 Globalisering Paragraaf 6 t/m 8
Economie 13.3 t/m 13.5.
Hoofdstuk 4 Waarom werken?. Voor deze les heb je nodig? -Tekstboek -Etui -Werkboek -Rekenmachine -aantekeningenschrift.
3 havo 1 wereld §6 en 7.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
Voorbereiding SE 1 Aardrijkskunde 2015.
Hoofdstuk V: Rome Les 3 - par 2 – Romeinse samenleving
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
Eindexamen Nederlands klas 4 BB & 4 KB
EEN BERICHT Een powerpoint van
Hoofdstuk 2 De wereld, een regionaal mozaïek
Inhoud deze les Kort herhalen vorige les
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Jurriaan Kamp Chef van de economieredactie NRC Handelsblad Oprichter, hoofdredacteur opinietijdschrift Ode.
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk §
Welkom bij Aardrijkskunde. Indeling van de les Kennismaken met elkaar, Kennismaken met het vak, Filmpje, Opdrachten, Afsluiting.
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
Commercie en recht Hoofdstuk 5 Concurrentie?. Inhoud 1 Idee: Droom of illusie? 2 Voor wie doet een ondernemer wat hij doet? 3 Waarom ondernemen? 4 Wat.
Vmbo 2 economie Overheid overbodig?
NEDERLAND HANDELSLAND
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Hoofdstuk 7.2 Les 1.
Aardrijkskunde Introductie
Vmbo 2 economie Overheid overbodig?
Aardrijkskunde Introductie
Aardrijkskunde Introductie
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
Aardrijkskunde Introductie
Les 4 Mensenhandel B E L O V E D.
specialisatie zorgt voor welvaartswinst
Hoofdstuk 3 Wat kom ik tegen tijdens het verkoopgesprek?
Niet alleen op de wereld
Hoofdstuk 2: Wat vind jij en wat weet jij?
Kritiek geven en krijgen
H5 Onderhouden van het exterieur en interieur
Hoofdstuk 3 Eerlijke handel
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
SO bespreken: wat was moeilijk?
Transcript van de presentatie:

H2, par. 2.3 Havo 3

Samenvatting Eerlijke handel Handel voor het Zuiden verbeteren door: Fair-traide van onderdaf  consumenten schaffen fair-tradeproducten aan. Fair-traide van bovenaf  eerlijker wereldhandel door onderhandelingen in de WTO (World Trade Organisation)

Samenvatting Het gedrag van multinationals MNO  gedrag verbeteren door: 1. Het ontvangende land moet pas ‘ja’ zeggen tegen een MNO wanneer aan een aantal voorwaarden is voldaan. 2. MNO moet gedragscode ondertekenen. voordelen voor het Zuiden  werkgelegenheid  welvaart ▲ benodigdheden: 1. afzetmarkt 2. arbeidskrachten 3. infrastructuur

Samenvatting Oplossingen voor het schulden probleem Schulden  ‘handel’ in schulden: Kwijtschelden Rente verlagen of betalingstermijn verlengen CO2-uitstoot rechten verkopen aan rijk land in ruil voor hun schulden.

Fragment bij hoofdstuk 2, par. 2 Je moet een filmpje bekijken en onderstaande vragen beantwoorden. Welk continent heeft de grootste schuldenlast? Maakt NL het huidige systeem rechtvaardiger volgens de geïnterviewde personen? Met nieuwe leningen worden andere schulden afbetaald. Wat vind jij hiervan? Wat zie jij als oplossing(en)?

Leerwerk Kijk of je de oefenvragen van het stencil al kan beantwoorden. Maak bij het leren voor de SO par. 2 gebruik van: Tekstboek Werkboek Aantekeningen Stencils Antwoorden oefenvragen Cd-rom (oefenvragen) AK-site met powerpoints! www.marnixcollege.nl/sites/aardrijkskunde