© 2002 by Prentice Hall 9.1 Hoofdstuk 9 9 Internet en de nieuwe IT-infrastructuur.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het internet.
Advertisements

BUREAU VOOR i-COMMERCE
Hoofdstuk 14: Netwerken deel 2
#Exactlive12 / #livesessie8 Wel of niet naar de cloud?
De zin en onzin van escrow
Evaluatie van MS Exchange 2000 en opzetten van een server voor wereldwijde uitwisseling van projectinformatie Bertels David 3ICT1 Stageplaats: Acros Organics.
Netwerken soorten verbindingen protocollen soorten signalen
EEN INTRODUCTIE. Wat is een firewall?  Een firewall is een systeem of een groep van systemen dat zorgt voor de beveiliging van je intranet (of intern.
Vliegen via een netwerk. Dit heeft de volgende deelnemers •Éen Host: Dit kan zijn een bestaand netwerk via internet(IVAO, VATSIM) of de flightsimulator.
Blok 7: netwerken Les 7 Christian Bokhove.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Netwerken. Wat is een netwerk? Je spreekt van een netwerk van zodra twee of meer computers met elkaar verbonden zijn. Je kan thuis een klein netwerkje.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
INTERNET EN UW DAGELIJKSE BEDRIJFSVOERING Wim de Rave De BedrijfsAdviseur.
INTRODUCTIE INTERNET. Agenda  Internet Introductie  Techniek van het Internet  Mogelijkheden van het Internet  Zelf Surfen op het Internet.
Internet College 1 Architecturen.
Databases via internet
Voorbeeld Betaalautomaat objecten (“wie”) klant bank interface (“wat”)
Netwerken Wat is een netwerk ?
Electronic Resource Management (ERM) Els Schaerlaekens Anet Gebruikersdag 15 juni 2011.
BUREAU VOOR i-COMMERCE Internet (websites, webshops) Intranet (interne website, CRM, databases, digitaalarchief) Mobiele Marketing (sms, mobiel internet,
Cartografie met als medium het ‘World Wide Web’
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW Mijn.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Blok 7: netwerken Les 8 Christian Bokhove.
VERA iVPN ICT-forum 5 en 8 mei 2003 Asse en Lubbeek Carl Possemiers.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Introsessie voor medewerkers
De verschillende evoluties: Digitalisering Microchiptechnologie Bandbreedte Koperpaar -> coax -> glasvezelkabel Compressietechniek Schakeltechnologie Servers.
Oktober 2004Bedrijvig op het Internet1 Prof. Dr. Geert Poels Ann Maes Frederik Gailly.
The vision at work Batteries included Ervaringen van een ISV op hosting avontuur Sven Middelkoop Corporate ICT Manager Exact Holding N.V.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 2 Stichting SeniorWeb Zoetermeer Cursus Internet les 1 Uw docenten zijn:  Peter Blansjaar  Carla Velthuijsen.
Meerdere platforms over hetzelfde netwerk: DOS Windows 3.X & 9X NT ‘Office’ applicaties; administratie; gekoppeld aan apparatuur Verschillende Microsoft.
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
Netwerken / Internet ICT Infrastructuren David N. Jansen.
Breedband in het OV: architectuur 11 Mei 2005 GVB, Amsterdam.
Informatica Blok 1 Hoofdstuk 2
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing (sms, mms, mobiel internet, bluetooth)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Netwerken (2) Informatica.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Onsight Managed Security Services
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Beveiligingsaspecten van draadloze hotspots Toepassing van 802.1x met FreeRADIUS Steven Wittevrouw Bachelor Elektronica - ICT 3ICT
Content Management Systeem. Maart 2000Case: World Online International2 Klantprofiel I World Online International BV is een beursgenoteerde Pan-Europese.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
URL’s Birgit Koopman. Wat zijn URL’s? Uniform Resource Locator Webbrowser   Webserver Uniek 35 miljard url’s bekend.
Informatica Welkom! 31 January, Les C-1. informatica Module 5.1 Basis van netwerk/internet 2 Les C-1.
Hoe een website realiseren ? Horen, zien en ontsluiten Gooik, 27 januari 2006 Johnny Van Bavegem Heemkundige Kring van Gooik.
Netwerken 5 Enigma Netwerken paragraaf 8. Transportlaag Netwerklaag (IP-protocol) Best-effort pakketcommunicatie Transportlaag (UDP- en TCP-protocol)
Netwerken 6 Enigma Netwerken paragraaf 9. Applicatielaag End-to-end principe De infrastructuur (het internet) staat los van de toepassingen Makkelijk.
Surfen op het internet Basisbegrippen
Vertelkast Sam Dielemans
Vervolgcursus; Les 7 Internet Wat is internet
De diensten die een onderneming kan bieden aan haar klanten, leveranciers en eigen medewerkers zijn direct afhankelijk van haar IT-infrastructuur. In het.
M5 Datacommunicatie Applicatielaag
Presentatie 1 Goos de Jong
OPENINGSCASE: Het Okanagan-Skaha School District doet meer met minder door te profiteren van netwerken en internet.
M5 Datacommunicatie Transportlaag
Netwerken soorten verbindingen protocollen soorten signalen
Netwerken & Internet 3.
Netwerken & Internet 2.
Netwerken & Internet 1.
Transcript van de presentatie:

© 2002 by Prentice Hall 9.1 Hoofdstuk 9 9 Internet en de nieuwe IT-infrastructuur

© 2002 by Prentice Hall 9.2 de eigenschappen van nieuwe IT- infrastructuren en belangrijke verbindingsstandaarden te benoemen;de eigenschappen van nieuwe IT- infrastructuren en belangrijke verbindingsstandaarden te benoemen; te beschrijven hoe internet werkt en de belangrijkste mogelijkheden te benoemen;te beschrijven hoe internet werkt en de belangrijkste mogelijkheden te benoemen; de voordelen van internet voor organisaties te evalueren;de voordelen van internet voor organisaties te evalueren;* Na dit hoofdstuk ben je in staat om: © 2002 by Prentice Hall

9.3 de belangrijkste technologieën ter ondersteuning van e-commerce te beschrijven;de belangrijkste technologieën ter ondersteuning van e-commerce te beschrijven; de managementproblemen te analyseren die deze nieuwe IT-infrastructuur oproept en oplossingen voor te stellende managementproblemen te analyseren die deze nieuwe IT-infrastructuur oproept en oplossingen voor te stellen* Na dit hoofdstuk ben je in staat om: © 2002 by Prentice Hall

9.4 Managementuitdagingen Nieuwe IT-infrastructuurNieuwe IT-infrastructuur InternetInternet World Wide WebWorld Wide Web Technologieën voor e-commerce en elektronisch zakendoen ondersteunenTechnologieën voor e-commerce en elektronisch zakendoen ondersteunen Managementkwesties en -beslissingenManagementkwesties en -beslissingen*

© 2002 by Prentice Hall 9.5 Managementuitdagingen 1. Een breder perspectief op de ontwikkeling van infrastructuur. 2. Technologieën selecteren voor de nieuwe IT-infrastructuur. *

© 2002 by Prentice Hall 9.6 De nieuwe IT- infrastructuur Koppelingen: werkstations, netwerk- computers, local area networks (LAN), servercomputersKoppelingen: werkstations, netwerk- computers, local area networks (LAN), servercomputers Informatie stroomt door de hele organisatieInformatie stroomt door de hele organisatie Koppelbaar: kiosks, verkoopterminals (POS), informatieapparaten, internetKoppelbaar: kiosks, verkoopterminals (POS), informatieapparaten, internet*

© 2002 by Prentice Hall 9.7 Netwerken van de organisatie: hardware, software, netwerken, gegevensbronnen. Bedrijfsbreed netwerk creëren om processen te versnellen en kosten te verlagenNetwerken van de organisatie: hardware, software, netwerken, gegevensbronnen. Bedrijfsbreed netwerk creëren om processen te versnellen en kosten te verlagen Internetwerken: koppelen van aparte netwerken in en buiten de organisatieInternetwerken: koppelen van aparte netwerken in en buiten de organisatie* De nieuwe IT- infrastructuur

© 2002 by Prentice Hall 9.8 Internetwerken Netwerken koppelen Elk netwerk behoudt eigen identiteit in het gekoppelde netwerk * Netwerk A Netwerk B Netwerk C

© 2002 by Prentice Hall 9.9 Connectiviteit Vermogen van computers om informatie uit te wisselen en door te geven, zonder menselijke tussenkomst Vermogen van computers om informatie uit te wisselen en door te geven, zonder menselijke tussenkomst Open systemen: software die op verschillende computerplatforms werkt. Onafhankelijke besturingssystemen, applicaties en protocollen Open systemen: software die op verschillende computerplatforms werkt. Onafhankelijke besturingssystemen, applicaties en protocollen*

© 2002 by Prentice Hall 9.10 Referentiemodel uit 1972 ontwikkeld door het Amerikaanse ministerie van Defensie 1. Applicatie: biedt de weergave op het scherm 2. Transmission control protocol (TCP): deelt gegevens op in datagrammen 3. Internet protocol (IP): deelt datagrammen op en verstuurt deze als kleine IP- pakketten; kan overdracht herhalen om betrouwbaarheid te verhogen * Transmission control protocol/ Internet protocol (TCP / IP)

© 2002 by Prentice Hall Netwerkinterface: verwerkt de verzending en fungeert als interface tussen de computer en het netwerk 5. Fysiek net: definieert de basiseigen- schappen voor elektrische overdracht van het eigenlijke signaal over de communi- catienetwerken * Transmission control protocol/ Internet protocol (TCP / IP) Transmission control protocol/ Internet protocol (TCP / IP)

© 2002 by Prentice Hall 9.12 Open Systems Interconnect (OSI) Internationaal referentiemodel voor het koppelen van verschillende typen computers en netwerken *

© 2002 by Prentice Hall 9.13 Internet Begon als overheidsverbinding tussen universiteiten Internet service provider (ISP): organisatie die is verbonden met internet en die tijdelijk verbindingen verhuurt aan abonnees Internet service provider (ISP): organisatie die is verbonden met internet en die tijdelijk verbindingen verhuurt aan abonnees Internet is eigendom van niemand, er is geen formele organisatie *

© 2002 by Prentice Hall 9.14 Internettermen Homepage: WWW-pagina waarop de gebruiker op de site van de organisatie wordt verwelkomdHomepage: WWW-pagina waarop de gebruiker op de site van de organisatie wordt verwelkomd Webmaster: persoon die verantwoordelijk is voor de websiteWebmaster: persoon die verantwoordelijk is voor de website Uniform resource locator (URL): adres van een specifieke websiteUniform resource locator (URL): adres van een specifieke website*

© 2002 by Prentice Hall 9.15 Voorbeelden van internet-clientplatforms Pc: algemene computer, geschikt voor veel taken, soms onbetrouwbaar, complexPc: algemene computer, geschikt voor veel taken, soms onbetrouwbaar, complex Net-pc: minimale lokale opslag en verwerking, gebruikt software en diensten via internetNet-pc: minimale lokale opslag en verwerking, gebruikt software en diensten via internet Pieper: handheld, beperkte - en internetmogelijkhedenPieper: handheld, beperkte - en internetmogelijkheden*

© 2002 by Prentice Hall 9.16 Voorbeelden van internet-clientplatforms Smart phone: handheld, heeft een klein scherm, een toetsenbord, mogelijkheden voor , internet, spraakherkenningSmart phone: handheld, heeft een klein scherm, een toetsenbord, mogelijkheden voor , internet, spraakherkenning Spelcomputer: modem, toetsenbord, internettoegangSpelcomputer: modem, toetsenbord, internettoegang Personal digital assistant (PDA): handheld personal digital assistantPersonal digital assistant (PDA): handheld personal digital assistant*

© 2002 by Prentice Hall 9.17 Voorbeelden van internet-clientplatforms apparaat: tablet, toetsenbord, tekstmail, vereist een dienst apparaat: tablet, toetsenbord, tekstmail, vereist een dienst Set-top box: mogelijkheden tot surfen op internet, , maakt gebruikt van de televisie en een draadloos toetsenbordSet-top box: mogelijkheden tot surfen op internet, , maakt gebruikt van de televisie en een draadloos toetsenbord*

© 2002 by Prentice Hall 9.18 Client-server op internet Client: draait een webbrowser, andere software, maakt verbinding met de serverClient: draait een webbrowser, andere software, maakt verbinding met de server Server: heeft een webserver (HTTP), Simple Mail Transfer Protocol (SMTP), Domain Name Serving (DNS), File Transfer Protocol (FTP), firewall (filtert gegevens van en naar internet), Network News Transfer Protocol (NNTP)Server: heeft een webserver (HTTP), Simple Mail Transfer Protocol (SMTP), Domain Name Serving (DNS), File Transfer Protocol (FTP), firewall (filtert gegevens van en naar internet), Network News Transfer Protocol (NNTP)*

© 2002 by Prentice Hall 9.19 Belangrijke internetdiensten persoonlijke berichten, delen van documenten persoonlijke berichten, delen van documenten Usenet-nieuwsgroepen: elektronische prikborden voor discussiegroepenUsenet-nieuwsgroepen: elektronische prikborden voor discussiegroepen LISTSERV’s: lijsten voor discussiegroepenLISTSERV’s: lijsten voor discussiegroepen Chat: interactieve gesprekkenChat: interactieve gesprekken Telnet: inloggen op de ene computer en werken op de andereTelnet: inloggen op de ene computer en werken op de andere Ftp: verzenden van bestanden naar een andere computerFtp: verzenden van bestanden naar een andere computer Gophers: menugestuurd systeem om tekstmateriaal te vindenGophers: menugestuurd systeem om tekstmateriaal te vinden World Wide Web: tekst, audio, afbeeldingen, videoWorld Wide Web: tekst, audio, afbeeldingen, video*

© 2002 by Prentice Hall 9.20 Internetadres Protocol voor het web Protocol voor het web Host- computer Directory Extensie Domeinnaam

© 2002 by Prentice Hall 9.21 Internettermen HyperText Transport Protocol (http): communicatiestandaard voor het doorgeven van webpagina’sHyperText Transport Protocol (http): communicatiestandaard voor het doorgeven van webpagina’s HypterText Markup Language (HTML): populaire programmeertaal voor het bouwen van websitesHypterText Markup Language (HTML): populaire programmeertaal voor het bouwen van websites*

© 2002 by Prentice Hall 9.22 Zoeken naar informatie op het web Zoekmachine: tool voor het vinden van specifieke sites of informatie op het WWWZoekmachine: tool voor het vinden van specifieke sites of informatie op het WWW Portal: startpunt voor het WWWPortal: startpunt voor het WWW ‘Push’-technologie: server stuurt relevante inhoud naar de browser‘Push’-technologie: server stuurt relevante inhoud naar de browser Multicasting: gegevens versturen naar een kleine groep mensenMulticasting: gegevens versturen naar een kleine groep mensen*

© 2002 by Prentice Hall 9.23 De nieuwe internetgeneratie Breedband: glasvezel- en andere technologieën kunnen een hogere snelheid bieden (doel: 10 tot 100 miljoen bits per seconde naar een desktopcomputer)Breedband: glasvezel- en andere technologieën kunnen een hogere snelheid bieden (doel: 10 tot 100 miljoen bits per seconde naar een desktopcomputer) Internet2Internet2*

© 2002 by Prentice Hall 9.24 De nieuwe internetgeneratie Internet2: Nieuwe protocollen, hogere snelheden, gekoppelde gigaPoP’s (regionale snelle verzamel- punten), die zijn verbonden met een snelle backbone-netwerkinfrastructuur. Geeft berichten verschillende prioriteiten en biedt mogelijkheden voor realistische video via videoportalsInternet2: Nieuwe protocollen, hogere snelheden, gekoppelde gigaPoP’s (regionale snelle verzamel- punten), die zijn verbonden met een snelle backbone-netwerkinfrastructuur. Geeft berichten verschillende prioriteiten en biedt mogelijkheden voor realistische video via videoportals*

© 2002 by Prentice Hall 9.25 Het draadloze web Mobile commerce (m-commerce)Mobile commerce (m-commerce) Ook onderweg toegang tot het web: overal en altijd, veel functiesOok onderweg toegang tot het web: overal en altijd, veel functies Informatiegebaseerde dienstenInformatiegebaseerde diensten Transactiegebaseerde dienstenTransactiegebaseerde diensten Persoonlijke dienstenPersoonlijke diensten*

© 2002 by Prentice Hall 9.26 Intranet Intern netwerkIntern netwerk WWW-technologieWWW-technologie Firewall: beveiligingssysteem ter voorkoming van inbraak in particuliere netwerkenFirewall: beveiligingssysteem ter voorkoming van inbraak in particuliere netwerken Lost problemen op tussen verschillende computerplatformsLost problemen op tussen verschillende computerplatforms Wordt vaak geïnstalleerd op bestaande netwerkinfrastructuurWordt vaak geïnstalleerd op bestaande netwerkinfrastructuur*

© 2002 by Prentice Hall 9.27 Extranet Stelt een kleine groep gebruikers buiten de organisatie in staat het intranet te gebruiken: klantenklanten zakenpartnerszakenpartners leveranciersleveranciers*

© 2002 by Prentice Hall 9.28 Extranet Internet Klant Leverancier Firewall Databases Server Clients Zaken- partner

© 2002 by Prentice Hall 9.29 Voordelen van internet Connectiviteit en globaal bereikConnectiviteit en globaal bereik Lagere communicatiekostenLagere communicatiekosten Lagere transactiekostenLagere transactiekosten Lagere agentkostenLagere agentkosten Interactiviteit, flexibiliteit en aanpassingsmogelijkhedenInteractiviteit, flexibiliteit en aanpassingsmogelijkheden Snellere verspreiding van kennisSnellere verspreiding van kennis*

© 2002 by Prentice Hall 9.30 Serversoftware voor e-commerce Elektronische winkels opzettenElektronische winkels opzetten Elektronische winkelmandjes ontwikkelenElektronische winkelmandjes ontwikkelen Verzending regelenVerzending regelen Koppeling maken naar betalingssystemenKoppeling maken naar betalingssystemen Beschikbaarheid producten weergeven en verzendingen tracerenBeschikbaarheid producten weergeven en verzendingen traceren Verbinding maken met back-office- systemenVerbinding maken met back-office- systemen Rapporten over transactie genererenRapporten over transactie genereren*

© 2002 by Prentice Hall 9.31 Traceertools Gegevens over klantgedrag verzamelen en opslaanGegevens over klantgedrag verzamelen en opslaan Gegevens analyserenGegevens analyseren Trends identificerenTrends identificeren Clickstream tracking: gedetailleerde klantgegevens verzamelen, opslaan in een logClickstream tracking: gedetailleerde klantgegevens verzamelen, opslaan in een log Combinatiefiltersoftware: combineert gegevens over groepen klanten en voorspelt toekomstig klantgedragCombinatiefiltersoftware: combineert gegevens over groepen klanten en voorspelt toekomstig klantgedrag*

© 2002 by Prentice Hall 9.32 Aanvullende tools Webcontenttools: ondersteunen de webmaster bij het beheren van grote sitesWebcontenttools: ondersteunen de webmaster bij het beheren van grote sites Prestatietools voor websites: detecteren, analyseren en corrigeren problemenPrestatietools voor websites: detecteren, analyseren en corrigeren problemen Webhostingdiensten: onderhouden grote webservers voor abonneesWebhostingdiensten: onderhouden grote webservers voor abonnees*

© 2002 by Prentice Hall 9.33 Mogelijke problemen rond de IT-infrastructuur Connectiviteit en integratie van applicatiesConnectiviteit en integratie van applicaties Verlies van managementcontroleVerlies van managementcontrole Organisatorische veranderingenOrganisatorische veranderingen Verborgen kostenVerborgen kosten Betrouwbaarheid netwerk, beveiliging, bandbreedteBetrouwbaarheid netwerk, beveiliging, bandbreedte*

© 2002 by Prentice Hall 9.34 Hoofdstuk 9 9 Internet en de nieuwe IT-infrastructuur