Modaliteiten binnen bewegen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Identiteitsverankering
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Natuur en natuur beleving in de BSO 2
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Binden en verbinden van mensen of personeel…
Wat maakt het leven zinvol?
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Ik wil jou iets zeggen Weet je? jij bent.... Ik wil jou iets zeggen Weet je? jij bent...
HEY PSSSST Een powerpoint van De Kale.
Benchmark Grondbedrijven 2010 “Een kijkje in andermans keuken…”
Vaderdag 2013.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Il Silenzio.
Wat leeft er bij kinderen in het bewegingsonderwijs
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs.
Leven zoals het leven je is gegund
HUMAN MOVEMENT & SPORT er in 2028 uit?
Iedereen coach naar Jef Clement.
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
Aan de slag met competenties beoordelen
Welkom op onze thema-avond
Kinderen en hun sociale talenten
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
Handtekeningen actie betreffende de speeltuin voor mijn huis.
Hé Pssst Lidia.
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
Samen sterk in verandering
Lucas 18: Bijbel in Gewone Taal
Wouldn’t it be great if every single child could be succeed in school? (citaat aankondiging Dr. Heather Peshak George) Saskia Ceulemans, Hanneke de Jong,
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
De dag van het solliciteren - introductie
Zin Ja Netwerk 27 november 2014
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Help Selina’s eerste les
Filosoferen met kinderen in pleegzorg
Tatiana Constandse John Ouderling.
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Hoofdstuk 8. Veroorzaken van verandering Over essentie raken en over alert in plaats van perfect organiseren… Strange | Strategy and Change.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
HEY PSSSST.....
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Workshop Inspirerend ICT Eric Redegeld & Eline Redegeld.
Onderzoeksvaardigheden 3
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Een verbinding van….. Stand van zaken….. -Betrokken bij bijna 100 zaken -Succesvol in de samenwerking zorg, politie, justitie : dus multidisciplinair.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Welkom op onze thema-avond
Valkuilen voor contactpersonen Bijeenkomst voor de schoolcontactpersonen van Fluvius op 30 maart 2010.
SPORTCENTRUM HELSDINGEN: OOG VOOR JOUW KIND! Oog voor jouw kind. Dat is wat wij belangrijk vinden. Onze bevlogen zwemonderwijzers kijken waar jouw kind.
Samenwerken met vrijwilligers. Leerdoelen Je benoemt de verschillende motieven om vrijwilligerswerk te doen. Je benoemt de onderdelen van een goede communicatie.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Hoe kan je blijven inzetten op je talent?
Passend onderwijs.
Zin Ja Netwerk 9 november 2016
LOB Waar ben je trots op?.
SEL Les 2: normen en waarden.
Transcript van de presentatie:

Modaliteiten binnen bewegen Een ordeningsmodel om beleving binnen het bewegen in kaart te brengen Woensdag 6 november 2013 Patty van het Hooft Pauline Fellinger

Opzet van het verhaal Ingevoegd zijn – uitgevoegd raken … en het welzijn van mensen Model 1 + stelling 1 niveaus van ingevoegd zijn Nadere beschouwing van 1 niveau Model 2 + stelling 2: Ordening in modaliteiten

Bewegingsonderwijs Kinderen kennis laten maken met het bestaansveld bewegen? Kinderen bewegend zo vaardig mogelijk maken? Kinderen introduceren in diverse bewegingssituaties? Kinderen een eigen plek bieden in het BO?

Wat vindt jij dat er in het leven van kinderen moet volgen op jouw lessen? Een goede/actieve sporter geworden, bewegingssituaties later op blijven zoeken, betrokken blijven bij bewegen, desnoods als toeschouwer ?

Deel nemen Deel hebben Deel zijn Invoegen op 3 niveaus Cor Maan (1979) Voor het geluk van kinderen is ingevoegd zijn het belangrijkst, niet op welk niveau dat is.. Voor het welzijn van mensen is het belangrijkst dat ze ergens bij horen… maakt niet uit hoe (actief, kijkend, begeleidend, etc.) Cor Maan (1979)

Een voorbeeld van uitgevoegd raken… Fragment van expeditie robinson  dat Edith eruit wordt gestemd en toch mag blijven = vervelend; je bent uitgevoegd ! Weet jij hoe we dit kunnen doen Patty?

Bewegingsonderwijs is meer dan……… ..leren van bewegingsvaardigheden ..sturen van bewegingsgedrag ..bieden van aangepaste leerhulp ..niveau van deelnemen … zorgen dat kinderen ingevoegd zijn !

Vraag: Schrijf voor jezelf op Waarom neem jij deel aan de bewegingsactiviteiten/-situaties waaraan jij deelneemt? Wat maakt dat je dit graag doet? Wat haal jij daar dan uit? Wat levert het je op? - Wat is je drive om het te doen?

Modaliteiten in bewegen ontmoeten leren sparren vieren

Ontmoeten

Leren

Sparren

Vieren

Vraag: - welk kind in mijn lessen is echt …(sparrend, vierend, ontmoetend, lerend )? - wat bied ik zelf het meeste aan …(ontmoeten, leren, sparren, vieren)?

Hand out Hoe zou je diverse modaliteiten in de praktijk vorm kunnen geven ? Uitwisseling …

Demonstratie P & P Welke interventie zou jij willen doen als deze situatie zich voordeed tussen twee leerlingen in jouw gymles ?

Demonstratie P & P …. En hoe zou je hier anders naar kunnen kijken ?

Wat kan je hiermee? 1. richtinggevend voor leerkracht Doelen Interventies Observaties Attitude 2. intentionaliteit deelnemer Aansluiten bij … …teneinde ingevoegd blijven Of openen van een nieuwe manier van bewegen 3. Groepsindeling Gelijken bij elkaar… of juist niet !

Elke modaliteit zijn eigenheid We gaan aan de slag op 3 situaties We gaan ervan uit dat leren het best bij jullie bekend is (deze dus niet) We hopen ideeën te genereren voor jouw eigen praktijk

Tot slot Iets over kinderen laten stralen, of zon en licht mee geven, of kunnen laten opbloeien… door hun eigen groei en weg te mogen vinden, etc. En: in bloei staande kinderen, waar jij deel aan had = ook jouw welzijn, nietwaar?