DE UNIVERSITEIT VAN DE 21STE EEUW ZAL OPEN ZIJN OF NIET ZIJN Dirk Van Damme Head of the Innovation and Measuring Progress division – OECD/EDU.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Trends in gezondheidsklachten en gezondheidsgedrag van jongeren Resultaten van de studie Jongeren en gezondheid Lea Maes en Anne Hublet Vakgroep Maatschappelijke.
Kwalificaties op EQF niveau 5
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Atos, Atos and fish symbol, Atos Origin and fish symbol, Atos Consulting, and the fish itself are registered trademarks of Atos Origin SA. August 2006.
Social Technographics Hoe ontwikkel je een succesvolle social media strategie? Reineke Reitsma Director, Consumer Technographics Forrester Research 11.
Digitale TV platforms op een rij Masterclass BrVA Dick van Smirren TNO ICT september 2005.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
Smart Style on the Semantic Web Lynda Hardman CWI, Multimedia and Human-Computer Interaction TU/e, Multimedia and Internet Technology.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Case5: No-Audio Game: from design document to first prototype Tom Ramakers Cmd gad 30/05/2012.
Copyright © 2008 Tele Atlas. All rights reserved. Zet uw Business Data op de kaart: Locaties in eTOM ®
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
1 Presenting Borealis 2006 © 2005 Borealis A/S Presenting Borealis A leading, innovative provider of plastics solutions February 2007.
SURFconext, Showcasing a New Collaboration Paradigm Paul van Dijk Product Manager SURFnet.
Corporate Communications February 2011 Succesvol met Outsourcing Gerben Edelijn, CEO Thales Nederland.
Plus proche, pour aller plus loin dans LA VIE ACTIVE Dichterbij, om nog verder te gaan in HET ACTIEVE LEVEN WELCOME TO BRUSSELS Diverse partnerships: a.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
Introducing SURFnet to CAUDIT Walter van Dijk Head Account Advising Department 6 October 2006.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Celebrating love Sexual education at school in The Netherlands.
EIE/06/075/SI From January 2007 to March 2009 Nationale Workshop Energiebesparing Introductie van E-BAG.
SCENARIO BASED PRODUCT DESIGN
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
Atos, Atos and fish symbol, Atos Origin and fish symbol, Atos Consulting, and the fish symbol itself are registered trademarks of Atos Origin SA. © 2006.
Trends in gezondheidsklachten en gezondheidsgedrag van jongeren Resultaten van de studie Jongeren en gezondheid Lea Maes en Anne Hublet Vakgroep Maatschappelijke.
South and Southeast Asian Studies Semester Abroad 2013.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Blended Learning en digitale didactiek Valère Awouters lokaal 3.07 Blended learning is ontstaan door de evolutie van het internet en de.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Geheugen, distributie en netwerken Netwerken: de basis voor distributie van gegevens en taken (processen) –bestaan zo’n 40 jaar, zeer snelle ontwikkeling.
Titel Spreker Datalekken in Cyberspace Hans Henseler FLITS bijeenkomst NVvIR 13 oktober 2011, Den Haag.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
0 HJ Breen Wisselbeker Seizoen Veld en Zaal minst gepasseerde keeper/keepster Geldrop, dinsdag 19 juni 2012.
OHT 9.1 De Pelsmacker,Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Reclameonderzoek In dit hoofdstuk zul je het.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Blended Learning. content Waarom wij e-learning hebben gebruikt Demo van de module Voorlopige resultaten van effecten op gebruikers.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
Dutch ELP-project Development of Dutch ELP-project since last meeting 25 September 2004 Graz/Österreich.
EML en IMS Learning Design
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
Ondernemer in de btw René N.G. van der Paardt. Met Fuchs is de grens van het ondernemerschap wel bereikt? De vaste inrichting in de btw zou hetzelfde.
Logistics: a driver for innovation Low costs High value Flexibility now and later Superior technology Timwood - T > No transport - I > No Inventory - M.
International Primary Curriculum
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Inleiding Hoe gaan we de gebruiksvriendelijkheid.
THE SACK OF LOUVAIN How to use in education?. Concept and principles Flexibility Image analysis Demand driven Co operative learning Document study Creative.
10/01/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Transcript van de presentatie:

DE UNIVERSITEIT VAN DE 21STE EEUW ZAL OPEN ZIJN OF NIET ZIJN Dirk Van Damme Head of the Innovation and Measuring Progress division – OECD/EDU

Hoger onderwijs is nog steeds de meest zinvolle investering Innovatie is nodig ook in het hoger onderwijs Zal technologie verandering brengen? En de student? Enkele conclusies… Schema 2

HOGER ONDERWIJS IS NOG STEEDS DE MEEST ZINVOLLE INVESTERING 3

Positive relationship between education and employment Percentage of year-olds in employment, by level of education (2010)

Unemployment and the crisis Unemployment rates of year-olds, by educational attainment level (2008, 2009 and 2010) Tertiary education (%) Below upper secondary education (%) Upper secondary and post-secondary non-tertiary (%) 5 Over 35% each year for the Slovak Republic

Relative earnings from employment By level of educational attainment for year-olds, upper secondary = 100 (2010 or latest available year) 6

7 Tertiary-level attainment rate and labour productivity across countries

8

9 High-output systems are not necessarily very efficient in tapping on all talents

Gemiddelde jaarlijkse groei van bevolking met hoger-onderwijsniveau ( ) %

INNOVATIE IS NODIG, OOK IN HET HOGER ONDERWIJS 11

12 Changing skill demand Source: Levy and Murnane, 2005 Mean task input as percentiles of the 1960 task distribution Economy-wide measures of routine and non-routine task input (US)

13 Critical skills for the most innovative jobs Likelihood (odds ratios) of reporting the following job requirements: people in the most innovative jobs vs. least innovative jobs Source: OECD, based on REFLEX and HEGESCO data

14 Maar onderwijs is zelf in geringe mate een innoverende sector Source: Paul (2007) Sector innovation index for process, instruments and tools

Levenslang leren nog steeds geen realiteit

ZAL TECHNOLOGIE VERANDERING BRENGEN? 16

Slow progress in educational technology: Evolution of educational patenting: number and percentage of all patents 17

Online enrolment now over 30% of total enrolment (US) “taking at least one online course” Allen & Seamon,

Strategic importance of online education Allen & Seamon,

Various modes of course delivery Allen & Seamon,

Main MOOC provider networks The Tech, issue 132/34 of September 4,

22

23

24

EN DE STUDENT? 25

Profiles of students with regard to Internet use OECD (2012) 26

Students are not yet well trained in effective educational use of ICT OECD,

Three ‘urban myths’ – Learners as digital natives – Individual learning styles of students – Learners as autonomous self-educators Students are NOT the best managers of their own learning (Kirschner & Van Meriënboer, 2013) Pedagogy and powerful education environments are necessary Three urban myths in education 28

ENKELE CONCLUSIES… 29

Een hogeronderwijs-kwalificatie blijft individueel en maatschappelijk de meest zinvolle investering Weliswaar trager dan bv. in de onderzoeksfunctie zal technologie ook de onderwijsrealiteit aan universiteiten veranderen Universiteiten zullen zich door innovatie moeten aanpassen, en moeten daarbij het voortouw nemen, zoals ze zelf ook innovatie in andere sectoren met kennis aansturen 30 Conclusies

Open universiteiten zijn geen relicten uit een romantisch verleden, maar voorlopers en wijzen op veel punten de richting aan Naïef optimisme over zelfstandige leerders die online leren, is ongewettigd; nog meer dan vroeger zijn krachtige, goed ontworpen krachtige leeromgevingen met veel sturing en begeleiding noodzakelijk om succes te helpen realiseren. 31 Conclusies

Hartelijk dank! 32