MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT
Roelof de Vries Mail: Aanwezig: di/wo/do-middag Lokaal: PH1.12 Postvakje: 57
Hoorcollege Justien Marseille O.a. Trendanalyst – Coordinator Medmec Woensdag, 9 september Het 5e uur ( ) E3.02.
Leerdoelen Je bent in staat om een actueel vraagstuk op het gebied van nieuwe media te plaatsen in de context van geschiedenis en te vertalen naar de toekomst. Kan werken met drie regelmatig toegepaste methoden voor trendanalyse: –Scenario’s –Forecasts –Backcasts
Deliverables Opdracht 1: Zoek zelf naar opkomende trends Opdracht 2: Trends uitwerken –2A: Ontwikkel vanuit een van je gevonden trends een scenariomodel –2B: Backcasting –2C: Forecasting –2D: Reflectie
Weekoverzicht o Chaosweek 10 o Voorbereiden herkansingsopdracht o Inleveren opdracht 1 en 2 9 o Opdracht 2C en 2D afronden o Feedback eerste resultaten 2C 8 o Opdracht 2C o Presntaties opdracht 2B o Theorie behandelen o Uitleg opdracht 2 7 o Opdracht 2B o Feedback eerste resultaten 2B 6 o Opdracht 2B o Presentaties opdracht 2A o Theorie behandelen o Uitleg opdracht 2B 5 o Opdracht 2A o Feedback eerste resultaten 2A 4 o opdracht 2A o Presentaties opdracht 1 o Thoerie behandelen o Uitleg opdracht 2A 3 o Opdracht 1: van 50 foto’s naar drie trends o Theorie: van macro (culturele context) naar micro (product) o Feedback op eerste foto’s 2 o Bestuderen modulewijzer o Voorbereiden volgende les o Opdracht 1: van 50 foto’s naar drie trends o Inleiding tot trends o Basis principes van trends: innovatiecurve Rogers o Doorspreken opdracht 1 Voorbereiding voor volgende bijeenkomstOnderwerpenLes week
Info? Modulewijzer – –Vakgroep Media en Creativiteit Werkboek
Trend Trend = statistisch duidelijk aantoonbare verandering in gemeten gegevens betreffende de behoeftes, de verlangens of de waarden van individuen of organisatie's Dit houdt op wanneer status quo bereikt is. (samengestelde definitie van Pia Terstroet)
Trend Een trend is al begonnen en kan daardoor onderscheiden worden. Een trend heeft een specifieke richting. Een trend is hoogstwaarschijnlijk aanwezig gedurende de komende 3 tot 10 jaar
Trendanalyse Het inschatten van mogelijke consequenties van bepaalde toekomsttrends of ontwikkelingen voor organisaties met een specifiek probleem of een specifieke vraag.
Basis van trendanalyse De vraag stellen 'wat is dit nou? Waarom gebeurt dit?' Kijk zeer goed in de ronde naar dingen die je niet kunt plaatsen Over het algemeen kun je de zaken die je ziet, indelen in conceptuele groepen (opdracht 1)
Check it out! – trends/Mentality_tm/ trends/Mentality_tm/ – – – – – Early adaptors: – – –
Huiswerk Lees de modulewijzer Lees het werkboek, trendanalyse Opdracht 1 Houd de wiki in de gaten voor een update mbt artikelen
Let’s try it out! Maak zelf een abstractieladder/mindmap van micro naar mega. –De abstractieladder kun je toepassen om van micro naar megatrend te gaan. –Voorbeeld: hyves profiel (individu) > hyves (groep) > web 2.0 (user generated content) > digitalisering van de samenleving (mega trend)
Volgende week: De Toekomst is niet meer wat het geweest is....