MEDMEC01 – Q1 – JAAR 2 2009/2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
Advertisements

Media en creativiteit •Mail: •Wiki: • vakgroep: Media.
Elske Revelman de Vries
Februari 2010 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
MEDMEC01 – Media en Creativiteit, module 1
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 6.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 2.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 5.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
24 september MedMec01 les 4 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
MedMec04 Engagement Media & Creativiteit Wiki: http//mediaencreativiteit.pbworks.com Docentenpagina- module- les.
06 oktober MedMec01 les 3 Mail:
Februari 2011 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 8
THEMA: Het creatieve proces
Media & Creativiteit Pia Terstroet
Media en creativiteit Mail:
MedMec04 Engagement Media & Creativiteit Wiki: http//mediaencreativiteit.pbworks.com Docentenpagina- module- les.
Welkom! Media & Creativiteit Les 7. Wat is er in het nieuws?
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 7.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 6.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 5.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 8.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 6.
CO-CREATIE MEDMEC 03 Docent: Elske Revelman de Vries Product ontwerper.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 4.
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 4 Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 3 Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 2 Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 7.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Trends Research Medmc3 les 1 Thema: Cognitieve dissonantie
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 les 3 Week 4.
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 Week 6 Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MedMec01 les 5 Mail: Wiki: vakgroep: Media en creativiteit.
Identiteit MedMec02 les 1 (3) Mail: Wiki: vakgroep:
oktober MedMec01 les 7 Mail: Wiki: vakgroep: Media en.
Identiteit CMDMEC01-2 les 6 (7) Mail: Startpagina – vakgroep media en creativiteit- docentenpagina Pia Terstroet.
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 les 1 Thema: Cognitieve dissonantie.
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 Week 5 Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
Media & Creativiteit Pia Terstroet
Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 6.
29 oktober MedMec01 les 8 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
THEMA: Het creatieve proces
MedMec04 Engagement Media & Creativiteit Wiki: http//mediaencreativiteit.pbworks.com Docentenpagina- module- les.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Medmec04 les 1 Engagement.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 4.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 3.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 1.
Februari 2011 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
MedMec04 Engagement Media & Creativiteit Wiki: http//mediaencreativiteit.pbworks.com Docentenpagina- module- les.
Media & Creativiteit. MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Transcript van de presentatie:

MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT

Roelof de Vries Mail: Aanwezig: di/wo/do-middag Lokaal: PH1.12 Postvakje: 57

Hoorcollege Justien Marseille O.a. Trendanalyst – Coordinator Medmec Woensdag, 9 september Het 5e uur ( )‏ E3.02.

Leerdoelen Je bent in staat om een actueel vraagstuk op het gebied van nieuwe media te plaatsen in de context van geschiedenis en te vertalen naar de toekomst. Kan werken met drie regelmatig toegepaste methoden voor trendanalyse: –Scenario’s –Forecasts –Backcasts

Deliverables Opdracht 1: Zoek zelf naar opkomende trends Opdracht 2: Trends uitwerken –2A: Ontwikkel vanuit een van je gevonden trends een scenariomodel –2B: Backcasting –2C: Forecasting –2D: Reflectie

Weekoverzicht o Chaosweek 10 o Voorbereiden herkansingsopdracht o Inleveren opdracht 1 en 2 9 o Opdracht 2C en 2D afronden o Feedback eerste resultaten 2C 8 o Opdracht 2C o Presntaties opdracht 2B o Theorie behandelen o Uitleg opdracht 2 7 o Opdracht 2B o Feedback eerste resultaten 2B 6 o Opdracht 2B o Presentaties opdracht 2A o Theorie behandelen o Uitleg opdracht 2B 5 o Opdracht 2A o Feedback eerste resultaten 2A 4 o opdracht 2A o Presentaties opdracht 1 o Thoerie behandelen o Uitleg opdracht 2A 3 o Opdracht 1: van 50 foto’s naar drie trends o Theorie: van macro (culturele context) naar micro (product)‏ o Feedback op eerste foto’s 2 o Bestuderen modulewijzer o Voorbereiden volgende les o Opdracht 1: van 50 foto’s naar drie trends o Inleiding tot trends o Basis principes van trends: innovatiecurve Rogers o Doorspreken opdracht 1 Voorbereiding voor volgende bijeenkomstOnderwerpenLes week

Info? Modulewijzer – –Vakgroep Media en Creativiteit Werkboek

Trend Trend = statistisch duidelijk aantoonbare verandering in gemeten gegevens betreffende de behoeftes, de verlangens of de waarden van individuen of organisatie's Dit houdt op wanneer status quo bereikt is. (samengestelde definitie van Pia Terstroet)

Trend Een trend is al begonnen en kan daardoor onderscheiden worden. Een trend heeft een specifieke richting. Een trend is hoogstwaarschijnlijk aanwezig gedurende de komende 3 tot 10 jaar

Trendanalyse Het inschatten van mogelijke consequenties van bepaalde toekomsttrends of ontwikkelingen voor organisaties met een specifiek probleem of een specifieke vraag.

Basis van trendanalyse De vraag stellen 'wat is dit nou? Waarom gebeurt dit?' Kijk zeer goed in de ronde naar dingen die je niet kunt plaatsen Over het algemeen kun je de zaken die je ziet, indelen in conceptuele groepen (opdracht 1)‏

Check it out! – trends/Mentality_tm/ trends/Mentality_tm/ – – – – – Early adaptors: – – –

Huiswerk Lees de modulewijzer Lees het werkboek, trendanalyse Opdracht 1 Houd de wiki in de gaten voor een update mbt artikelen

Let’s try it out! Maak zelf een abstractieladder/mindmap van micro naar mega. –De abstractieladder kun je toepassen om van micro naar megatrend te gaan. –Voorbeeld: hyves profiel (individu) > hyves (groep) > web 2.0 (user generated content) > digitalisering van de samenleving (mega trend)

Volgende week: De Toekomst is niet meer wat het geweest is....