Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: cultuurgebieden Paragraaf 12 t/m 14

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 1 Aardrijkskunde, cultuur en maatschappij
Advertisements

Je hebt een keuze: Welke kant ga jij op?
De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
Strijden of sporten Paragraaf 2.5.
Cultuur en mensen in de bewoonde wereld
Thailand.
3.4 Islam en Europa kenmerkend aspect: het ontstaan en de verspreiding van de islam La Mezquita, Cordoba, Spanje.
1.4 een geglobaliseerde wereld
Hoofdstuk 2 Verbanden tussen patronen Paragraaf 6 t/m 9
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: arm en rijk Paragraaf 6 t/m 8
Ontwikkeling in verschillende snelheden
Godsdienst.
Het West Romeinse rijk valt uiteen
Hoofdstuk 3.
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: arm en rijk Paragraaf 6 t/m 8
Patronen: Bevolkingsspreiding en cultuurgebieden
Cultuurgebieden.
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Mekka was een welvarend handelscentrum op de karavaanroute
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Indonesië.
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
Hst 4: De wereld indelen.
Latijns Amerika Regio in beeld.
Samenvatting: hoofdstuk 1
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
Hoofdstuk 2 Globalisering Paragraaf 10 t/m 12
Godsdienst.
Paragraaf 5.6 Islam.
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
Hoofdstuk 2 Globalisering Paragraaf 1 t/m 4
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: cultuurgebieden Paragraaf 12 t/m 14
Middeleeuwen.
Hoofdstuk 5.
1 havo/vwo H1 §4 – Cultuur in Nederland
Geweldvrije Communicatie
Hoofdstuk 2 Patronen op de wereldkaart: wereldbeeld Paragraaf 1 t/m 4
Volken, staten & cultuur B121-B124
Hoofdstuk 1 De wereld, een mozaïek van regio’s
Westerse wereld.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Een wereld van verschil
Een wereld van verschil
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Terrorisme Voor pagina Wesley en Deniz.
De vroege middeleeuwen, 500 – 1000
Hoofdstuk 2: Ontdekking en verovering
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
Waarom bekeert Clovis zich tot christendom?
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
De islam – lessenreeks 1 Opkomst, verspreiding, kenmerken
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
De verbreiding van de islam
1 KGT Hoofdstuk 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-3
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: cultuurgebieden Paragraaf 12 t/m 14
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
Hoofdstuk 2 Ontdekking en verovering
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: cultuurgebieden Paragraaf 12 t/m 14
THEMA 3 – LES 3 HET KLOOSTERLEVEN.
Hoofdstuk 10 Conflicten.
Hoofdstuk 10 Conflicten.
A H1 samenhang & verscheidenheid P7 Globalisering en cultuur / pag
Hoofdstuk 10 Paragraaf 3.
Hoofdstuk Conflict en cultuur.
Cursus 5.3 : Het ontstaan van de Arabische Wereld 1 BB Lesweek 2
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
1.4 Globalisering: one culture?
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: cultuurgebieden Paragraaf 12 t/m 14

inhoud Cultuurgebieden (par. 12) Cultuurgebieden in verandering (par. 13) Culturen in Ghana, Tunesië en Nederland (par. 14)

Cultuur: wat is dat? Waarden en normen: opvattingen en gebruiken die een groep gemeenschappelijk heeft Normen  gedragsregels (gij zult niet stelen / doden) Waarden  opvattingen over wat wenselijk is (idealen) Krijgen vorm in cultuurelementen Taj Mahal, India

Cultuurelementen: materieel en immaterieel Bouwstijl Kleding Taal Manier van leven Religie

Cultuurgebieden Papoea’s

Orthodox

Twee belangrijkste cultuurelementen a Taal b Godsdienst ‘Het voertuig van de cultuur’ Avondgebed in Noord-Ghana

Religie op reis Verspreiding vanuit kerngebieden door: verovering handel kolonisatie Islam in Noord- Ghana Bijv. Peru

Peru: kathedraal op de Plaza Major gebouwd door de Spaanse kolonisten

Maximón (de broer van Jezus) De Spanjaarden brachten het Christendom naar Midden-Amerika De Maya’s namen het over, maar gaven er een eigen draai aan zodat het in hun eigen cultuur past

Diffusie (verspreiding) van culturen en cultuurelementen veranderen de cultuurkaart Hoe werkt dat?

a Homogenisering door verwestersing Gevolgen van diffusie a Homogenisering door verwestersing Op weg naar wereldcultuur? b Heterogenisering vooral door migratie Transnationale gemeenschappen c Verharding van culturen Opkomst fundamentalisme

http://www.youtube.com/watch?v=Q5wm_7eTRQs&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=w3wef_F_xvg

Fundamentalisme Zijn heel streng in de leer van hun geloof Sharia شريعة islamitische wetgeving Jihad جهاد strijd Terrorisme?

Terrorisme http://www.youtube.com/watch?v=XELamUnF0EU

Maar het kan ook vreedzaam… Hindoe Moslim

Boekje: paragraaf 12 Leg uit vraag: Twee delen Oorzaak (1) Gevolg (2) Leg uit met het behulp van het begrip werk dat er veel Polen in Nederland wonen Maak paragraaf 12 verder zelfstandig

Boekje: paragraaf 13 Begrippen  zie de begrippenlijst op blz. 126 Uitzonderingen - Homogenisering: de grenzen tussen cultuurgebieden nemen af, culturen gaan op elkaar lijken - Heterogenisering: Door migratie neemt de diversiteit toe, in één gebied zijn cultuurelementen uit allerlei culturen te vinden

Boekje: paragraaf 14 Etnische groepen: een etnische groep is een groep mensen die zich door een andere cultuur onderscheidt van andere groepen Etnische conflict: oorlog tussen etnische groepen

Boekje: paragraaf 14 Leg uit of wij in Nederland ook etnische conflicten hebben Door migratie van etnische groepen (oorzaak) ontstaan op kleine schaal soms etnische spanningen, maar van grote conflicten is geen sprake (gevolg)