MULTICHANNELING CE / SPM week 5
OPBOUW LESSEN Week 1 - Introductie - Wat is MCH Hfdst 1 HOM Week 2 Introductie E-Business - Achtergronden Retail - Traditioneel naar Online marketing - Online marketingstrategie Hfdst 2 & 3 HOM Week 3 Web 1.0, 2.0, 3.0 Online marketingmix Hfdst 4 & 5 HOM Week 4 E Business Introductie opdracht website analyses (presentatie wk 6) Wat maakt een goede website? Week 5 - ICT-model - Usability Hfdst 6 HOM Week 6 - Presentatie Website analyse Week 7 - E-mailmarketing - SEO - Online strategie Hfdst 9 HOM Week 8 - Microsites - Introductie E-marketingplan (inleveren wk 14) Hfdst 11 HOM Week 9 - E commerce meets F Commerce - Social Media Hfdst 12 HOM Week 10 GASTSPREKER Week 11 Het plan, de campagne Mobile marketing Hfdst 16 HOM Week 12 Trends en ontwikkelingen MCH - Shopping 3.0 Week 13 Herhaling Week 14 - E-marketingplan inleveren
RECAP WK 5 - DISPLAY DISPLAY Bannering Standaard Rich media
RECAP WK 5 – NON-DISPLAY NON-DISPLAY Advertorials Nieuwsbrief Textbox / link
RECAP WK 5 – HET ICT MODEL Informatie Communicatie Transactie Afbeeldingen, Brochures, webteksten Informatie Communicatie Transactie Downloads, online koop, prijsvraag, lid worden Forum, Poll, contact, video, game, keuzemodel, vragenlijst
Waar usability om draait RECAP WK 5 – USABILITY Is de website effectief? Is de website efficiënt? Verschil tussen effectief en efficiënt is tijd. Effectief Efficiënt Tevredenheid Waar usability om draait
VANDAAG E-mailmarketing Search Engine Optimization Hoofdstuk 9 HOM
E-MAILMARKETING Vorm van direct marketing Directe conversie & omzetverhoging Meetbaar, hoog bereik, lage kosten
E-MAILMARKETING METEN Termen: Bounce Rate (BR) Open Rate (OR) Click-Through Rate (CTR) Conversie E-mailcijfers in verschillende sectoren, maart 2010: Sector Open Rate Click Trough Rate Overheid 25,74% 5,38% Comm./reclame 24,72% 3,11% Telecom 21,24% 3,23% Retail 17,09% 3,40% Consultancy 16,39% 3,31%
E-MAILMARKETING FEITEN Groeiend in volume en omzet 32% opent binnen 2 uur ; 75% opent binnen 24 uur Onderwerp (kort!) & afzender bepalend voor opening Personaliseren scoort beter in CTR Populaire dagen voor verzending VS: zo./ma. NL: di./wo. Mobiel internet 5.000.000 e-mailers als potentie Maar…. .. let op telecomwet (nov.’08) Toestemming benodigd (zie: opt-in/opt-out)
DOELSTELLINGEN E-MAILMARKETING Periodiek informeren Direct verkopen Goodwill/image kweken Klantenbinding Nieuwe klanten/prospects werven Klantinventarisatie Bepaald segment bereiken Traffic verhogen
VORMEN VAN E-MAILMARKETING NIET enkel ‘t versturen van een nieuwsbrief…. = beleidsloos, meer guerilla WEL: (zie p.214-220) Buzzmailings Retentiemail als aftersales Nieuwsbrief met periodiek info Acquisitiemailings met selectief aanbod Virals met “tell-a-friend” effecten Vragenlijst t.b.v betrokkenheid klant/profielverbetering
RETENTIEMAIL
ACQUISITIEMAIL Direct verkopen: Bevorderen van impulsaankopen met buzzmails Overigens grappige CTA (‘Kijken!’)
KLANTINVENTARISATIE
TELECOMWET & EMMA Kaders bij professionele e-mailcampagnes Emma-nl sinds 2003 door e-mailverzenders Telecomwet in nov 2008 aangepast ivm ‘spammen’ 8 belangrijke punten die ook gereguleerd zijn
OPT-IN Verwijs naar een aanmelding of reden voor verzending:
SUCCESFACTOREN Kwaliteitsinfo (nieuws) Scanbare, snel te begrijpen info Onderwerp = belangrijkste Maak mail persoonlijk Compacte formulering (geen zware plaatjes/pdf) Regelmaat in contact Juiste timing Mails standaardiseren qua afzenderinfo Analyseer respons Concreter = beter
2012: HET JAAR VAN DE SLIMME E-MAIL? Aantal mensen dat e-mails op een mobile device bekijkt stijgt enorm http://www.marketingfacts.nl/berichten/2012-het-jaar-van-de-slimme-e-mail/
SEARCH ENGINE MARKETING (SEM) Breed begrip; verzamelnaam voor activiteiten om de site hoger in zoekmachines te laten scoren… Bestaat uit 2 delen: Search Engine Optimization (SEO) Search Engine Advertising (SEA)
Het search landschap vandaag Search Engine Optimalisatie (SEO) Search Engine Advertising (SEA) Vertical Search Social Media Optimalisatie (SMO) Search Engine Marketing 5 april 2017
Search engine optimization Organic Search Natural Search Ervoor zorgen dat website op langere termijn hoger eindigt in organische resultaten van de zoekmachine. Zoekmachines: Google Bing – MSN – Live Search 5 april 2017
Search? Why bother, I‘am out there!
Determination of position
Performance
Competitors
Indicatie Google waardering titel <title> (66 karacters) header <h1> header <h2> vetgedrukt <b> meta tag keywords meta tag description (156 karacters) eerste paragraaf linktekst overige tekst, beschrijving afbeelding grafische headers flash afbeeldingen content mbv javascript (Url 75 karacters) 5 punten 4 punten 3 punten 2 punten 1 punt niet herkend: 0 punten 5 april 2017
“My potential customer searches on…” Consumers “We want to be found on…” “My potential customer searches on…” 5 april 2017
Kookboek Franse keuken The Long Tail Aantal zoekopdrachten High CPC, low conversion rate Boeken Kookboek Low CPC, high conversion rate Kookboek Franse keuken Aantal woorden
SEARCH ENGINE OPTIMIZATION (SEO) Begin hele verbeterproces zonder optimalisatie hoge advertentiekosten Google vindt website niet relevant genoeg… Plan maken voor positie in zoekmachine vóór bouw website VRAGEN: Met welke woorden wil je gevonden worden? Wie bereiken? Onderscheidingsvermogen ? …… (focus bezoeker!)
AANDACHTSPUNTEN SEO Gevonden worden tussen miljoenen concurrenten. Kennis op SEO gebied erg belangrijk. Zoekmachines updaten algoritmes regelmatig! ‘Top 10-positie zoekmachines is niet eenvoudig KISS: Keep It Stupid and Simple
VOLGENDE WEEK Microsites Introductie E-marketingplan Hoofdstuk 11 HOM NB Week 14 inleveren E-marketingplan