Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Verkoop- en debiteurenproces
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
SAMENVATTING SMS LEERLINGEN TEVREDENHEIDSCIJFERS Onze schoolReferentiegroep Deze peilingVorige peilingAlle scholen 1.Kunstzinnige oriëntatie
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
De Kalender en De Seizoenen Ellen Adriansens Gegradueerde in de ergotherapie BuSo – OV 2 – 2 e graad Algemene en Sociale Vorming Raamplan BuSo.
Mode1. Cijfers  Onvoldoende 5  Matig 6  Voldoende 7  Goed 8  Uitstekend 9  Excellent 10.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
WISKUNDIGE FORMULES.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les t/m 75 plus Zelftest Kennisvragen.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Brussel nader onderzocht
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
S.V.T.B. Curius 2 3 Vorige bijeenkomst S.V.T.B. Curius 4 Vorige bijeenkomst Voorstelrondje Wie ben je, wat doe je en wat ga je doen?
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 BUE: de eerste cijfers Gijs Martens HRM Netwerk 22/02/02.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
De steen van Rosetta Jean-François Champollion (1822) Hiëroglyfen – Demotisch – Grieks.
Centrummaten en Boxplot
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
Culturele Atlas 2004 Gelderland en Overijssel. Culturele Atlas, Enschede ( 76)Apeldoorn ( 92) Zwolle (121)Nijmegen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Zo zit dat met uw pensioen!
ZijActief Koningslust
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
HRM - netwerk 03 september 2004 Personeelsresultatenonderzoek 2004.
PRO 2004 HRM - netwerk 29 oktober 2004 Analyse resultaten Personeelsresultatenonderzoek 2004 Juni personeelsleden / 361 lijnmanagers MVG / VWI.
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
1 BUE Middenkader 2003 Een eerste verkenning van de resultaten.
Transcript van de presentatie:

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM 2 Inhoudstafel 1. Algemene situering 2. Respons 3. Algemene resultaten 4. Betrouwbaarheden 5. Competenties volgens positie 6. Competenties volgens geslacht 7. BUE-evaluatievragen 8. Conclusies

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM 3 1. Algemene situering Meeste departementen en deelnemende VOI’s kozen voor de lange vragenlijsten Aantal ingevulde vragenlijsten MVG / WI / VOI Totaal MVGWIVOI middenkader kort middenkader lang lager kader kort lager kader lang Totaal

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM 4 2. Respons (1)

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM 5 2. Respons (2)

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM 6 2. Respons (3)  Leidinggevenden: 80 % versus Feedbackgevers: 67 %  Leidinggevenden en feedbackgevers in elkaars verlengde (uitz: middenkader-kort)  Middenkader hoger dan lager kader Kortere versies hoger dan langere versies  Terugval respons vermindert na 4 jaar BUE

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM 7 2. Respons (4)

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM 8 2. Respons (5)

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM 9 2. Respons (6)  Deelnemende VOI’s hoger dan MVG en WI  Grote variatie tussen entiteiten ! Leidinggevenden: tussen 66 % en 100 % Feedbackgevers: tussen 56 % en 93 %  Grotere entiteiten met veel buitendiensten versus kleinere entiteiten (uitz.: OND en WI)  Respons leidinggevenden verschilt van feedbackgevers in entiteiten

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM Algemene resultaten (1) Vragenlijst middenkader Gemiddeldes per leidinggevende KortLang Algemene evaluatie 3,893,80 Samenwerken 3,79 3,65 Betrouwbaarheid 3,90 3,87 Klantgericht 3,90 3,76 Voortdurend verbeteren 4,04 3,90 Delegeren 4,034,06 Richting geven 3,653,58 Ontwikkelen van anderen 3,893,98 Overtuigingskracht -3,70 Besluitvaardigheid -3,68

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM Algemene resultaten (2) Vragenlijst lager kader Gemiddeldes per leidinggevende KortLang Algemene evaluatie 3,72 3,74 Samenwerken 3,533,58 Betrouwbaarheid 3,643,78 Klantgericht 3,653,57 Voortdurend verbeteren 3,733,71 Delegeren 4,124,09 Richting geven 3,523,64 Ontwikkelen van anderen 3,823,91 Initiatief -3,78 Voortgangscontrole -3,60

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM Algemene resultaten (3)  Middenkader: Algemene evaluatie & waardegebonden competenties: korte > lange vragenlijst Leidinggevende competenties: richting geven versus ontwikkelen van anderen  Lager kader: Klantgerichtheid: korte > lange vragenlijst Betrouwbaarheid, richting geven & ontwikkelen van anderen: korte < lange vragenlijst

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM Algemene resultaten (4)

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM Algemene resultaten (5)

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM Algemene resultaten (6)

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM Algemene resultaten (7)  Gemiddeldes + verdeling gelijklopend: Middenkader: tussen 3,68 en 4,05 Lager kader: tussen 3,56 en 4,10  >= 10 % leidinggevenden met scores < 3: Procentueel hoger bij lagere kaders Middenkader: vooral bij samenwerken, richting geven en overtuigingskracht Lager kader: op alle competenties behalve bij delegeren en ontwikkelen van anderen !

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM Betrouwbaarheden (1)

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM Betrouwbaarheden (2)  Kwaliteit vier nieuwe vragenlijsten Blijft gegarandeerd Maar: korte vragenlijst < lange vragenlijst Verklaring: kleiner aantal antwoorden ?

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM Competenties volgens positie (1)

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM Competenties volgens positie (2)

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM Competenties volgens positie (3)  Middenkader: Groep van leidinggevenden schatten zichzelf hoger in dan groep van feedbackgevers voor samenwerken Groep van leidinggevenden schatten zichzelf lager in dan groep van feedbackgevers voor klantgerichtheid, delegeren, ontwikkelen van medewerkers, overtuigingskracht en en besluitvaardigheid  Lager kader: Groep van leidinggevenden schatten zichzelf hoger in dan groep van feedbackgevers voor samenwerken, betrouwbaarheid, voortdurend verbeteren en richting geven Groep van leidinggevenden schatten zichzelf lager in dan groep van feedbackgevers voor delegeren

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM Competenties volgens geslacht (1)

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM Competenties volgens geslacht (2)

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM Competenties volgens geslacht (3)  Middenkader: Vrouwelijke leidinggevenden worden door hun feedbackgevers hoger gescoord dan mannelijke leidinggevenden voor samenwerken en klantgerichtheid Tendens: vrouwelijke > mannelijke leidinggevenden  Lager kader: Mannelijke leidinggevenden worden door hun feedbackgevers hoger gescoord dan vrouwelijke leidinggevenden voor delegeren en initiatief Tendens: mannelijke > vrouwelijke leidinggevenden

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE-evaluatievragen (1)

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE-evaluatievragen (2)

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE-evaluatievragen (3)  Constant over entiteiten in MVG, WI & VOI Perceptie dat regelmatige feedback zinvol is Met iets lagere scores: eerlijke feedback via ‘bottom up’-bevraging  Grote variatie tussen entiteiten: Indruk ‘iets’ met de resultaten gedaan: nog net boven 3 bij MVG en VOI, onder 3 bij WI Resultaten van vorige BUE besproken: verschil van 2,24 op schaal van 1 tot en met 5 !

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE-evaluatievragen (4)

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE-evaluatievragen (5)

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE-evaluatievragen (6)  Leidinggevenden vinden regelmatige feedback meer zinvol dan feedbackgevers maar vinden minder dan feedbackgevers dat eerlijke feedback door ‘bottom up’-bevraging mogelijk is  Intensiteit van samenwerking Al 4 jaar belangrijke determinant van BUE-scores Minder effect op perceptie van zin en op eerlijke feedback via ‘bottom up’-bevraging Duidelijk effect op bespreking vorige BUE en op indruk ‘iets’ met de resultaten gedaan: verschil van resp. 1,35 en 1,37 op schaal van 1 tot en met 5.

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM Conclusies  Dalende tendens in respons  Maatwerk van vragenlijsten slaat aan  Weinig nieuwe, verrassende resultaten Advies: verdere consolidatie BUE, maar nog meer afgestemd op maat van (de evolutie van) de entiteit