Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Advertisements

Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Praten met kinderen over de wereld !
Leesbevordering en taalbevordering in de basisschool
Kleuterschool De Zevensprong
Huiswerktips.
Alle schooldagen naar school
Aanvang eerste leerjaar
3-jarigen in het basisonderwijs
Welkom bij Leefstijl.
Waaraan moet men denken! Waarmee moet men rekening houden!
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
Een initiatief van.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Brede school in Berkenbos
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Bevorderen van de taalvaardigheid
Vrije-CLB-Koepel vzw Kansenbevordering en gelijke onderwijskansen (GOK) Nascholing voor VCLB-medewerkers 8 oktober 2009 Brie De Veirman Luc Driesmans Jos.
Leerlingenbegeleiding en het algemeen welbevinden van leerlingen
IBO de Rivieren praktijkvoorbeeld.
Taalbeleid.
Ervaringsgerichte leefschool Elshout
Taalbeleid Het ontwikkelen van een schooltaalbeleid houdt in dat vanuit 1 bepaalde visie op taal en taalonderwijs, op gefaseerde wijze, maatregelen worden.
Het CTO is verheugd u te kunnen meedelen dat het project ‘Ouders in (inter)actie!’ opnieuw wordt opgestart! >Oproep
Zindelijkheid binnen het aanbod van Kind en Gezin
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Jaarthema GVBS Pulle  Totaal aantal kinderen: 203  Kleuterschool: 87  Lagere school: 116.
project Doelstelling Bevorderen van communicatie tussen kinderen. Oefenen van schriftelijke taalvaardigheden. Leren schrijven van brief of verslag.
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Informatieavond groep 3
(Voor)lezen is leuk!.
ouderavond groep 3 - lezen
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
M-decreet Een korte toelichting.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Schoolopbouwwerk Menen
Algemene vergadering LOP Basis Anderstalige Minderjarige Nieuwkomers
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Omgaan met meerdere talen
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Waarom Multimove in Damme ?
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Aanpak van laaggeletterdheid
taal speelt een rol in alle vakken
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
> Een veel belovend model voor opvoedondersteuning
GOK in BuO Korte geschiedenis
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Transcript van de presentatie:

Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal Nascholing Kansenbevordering 8 oktober 2009

Het probleem Kansarme kinderen beschikken niet van thuis uit over schoolse taalvaardigheid dialect Schoolse taalvaardigheid is nodig om op school mee te kunnen: De school gaat er van uit dat alle kinderen de schooltaal beheersen

Wat kan er aan gedaan worden? De sleutel ligt in de school! Taalvaardigheidsonderwijs in de lessen Nederlands Taalbeleid buiten de lessen Nederlands: taal de hele dag!) Bijkomende initiatieven thuis

Taalvaardigheidsonderwijs nadruk op de 4 vaardigheden (begrijpen – spreken – begrijpend lezen en schrijven) ‘content- based’ (nadruk op begrijpen en communicatie/inhoud) Nadruk op schoolse taalvaardigheid Al doende, zelfontdekkend, ervaringsgericht Veel taalaanbod Veel interactie Functioneel Intrinsiek boeiende taken Klasextern remediëren enkel indien echt nodig Heterogene groepen Kansarme kinderen ondersteunen/aanmoedigen Veilig klasklimaat (ook: respect voor eigen taal)

Bestaand materiaal: Kleuters (zie www.nt2.be) Bonte boel (jongste kleuters) Kleutertaal – Leidstertaal: 3 bronnenboeken: Taal - Materiaal Taal – Verhaal Taal - Centraal Toets: KOBI – TV (2e kl) Toets: TALK (begin 3e kl)

Bestaand materiaal: lager onderwijs De toren van Babbel (1 – 6) Taalslang (begrijpend lezen) Leesprikkels (1e ljr) Spelend lezen (2e ljr) Leesschat (3e ljr) Leesfestijn (4e ljr) Leesrijk school- en klasklimaat Taakgericht remediërend lezen (2e en 3e) Het schrijfpaleis (motiverend schrijftaken L.O.) Toets: TAL (begin 1e; eind 3e kl.) VLOT: volgsysteem LO Taalvaardigheid

Bestaand materiaal: anderstalige nieuwkomers Joker (eerste opvang AN in de gewone klas) Goochelen met woorden 1 – 2 – 3 (onthaalklas)

Bestaand materiaal: Bu.O. De tuin van Babbel (BLO)

Bijkomende tips voor ouders Veel praten met de kinderen (in eigen taal) bv.: antwoorden op vragen Voorlezen (attitude t.a.v lezen) Gericht TV en radiogebruik (cfr. Circus Kiekeboe; Sesamstraat…) Taallessen Nederlands voor ouders volgen (in school of buurt); basiseducatie Moedergroepen/ oudergroepen Vrije tijd: jeugdbeweging, kinderwerking (cfr. De babbeldoos), boeken lezen…

Overzicht basisprincipes Bij kansarmen gebeurt het bijbrengen van de schooltaal OP SCHOOL Mits een goed taalbeleid en een goed taalvaardigheidsonderwijs Thuis proberen te zorgen voor voldoende VERBALE INTERACTIE Kan best in de taal waarmee men het meest vertrouwd is Het is van belang dat de ouders de schooltaal leren (NT2): bv. ‘ouders in interactie’ Om het kind te kunnen ‘volgen’ Om de communicatie met de school te bevorderen De ouders geven POSITIEVE SIGNALEN aan het kind mbt de beheersen van schooltaal Stimuleren van buitenschoolse activiteiten waardoor het beheersen van de schooltaal wordt bevorderd

De bijdrage van CLB Sensibiliseren (belang van taalbeleid) Meedenken over taalbeleid (kernteam) Informeren over bestaande mogelijkheden Bespreken resultaten taaltoetsen Coachen van leerkrachten via observatie en feedbackgesprekken