Invoering nieuwe examensystematiek in het beroepsonderwijs 1-8-2003 Invoering nieuwe examensystematiek in het beroepsonderwijs
Achtergronden: -. Inspectie negatief oordeel Achtergronden: - Inspectie negatief oordeel over kwaliteit van MBO examens - Brancheorganisaties willen 'branchepaspoorten‘ - Roc's ontevreden over exameninstellingen
Ontwerp nieuwe examensystematiek passend bij eigentijds onderwijs Stuurgroep Examinering MBO Ontwerp nieuwe examensystematiek passend bij eigentijds onderwijs Advies: Kwaliteitscentrum Examinering: - vaststellen landelijke kwaliteitsstandaarden - uitvoeren externe borg kwaliteit van examinering
Verschillen met de huidige examensystematiek: Eén onafhankelijk KCE - Uitvoeren externe borg - landelijke standaarden - basis: zelfevaluatie roc - Betreft alle deelkwalificaties - Sanctie bij negatieve beoordeling: verlies recht op examinering
KCE voert beoordelingen uit Werkwijze KCE: - Oplevering standaarden in februari 2003 - Vanaf 1 augustus 2003: KCE voert beoordelingen uit
- Centrale vraag beoordeling: voldoet de examinering aan de standaarden van KCE? - In drie jaar beoordeling van alle kwalificaties
Beoordeling betreft proces en producten van examinering Bij gebruik van door KCE gecertificeerde toets(item)bank beoordeelt KCE alleen het proces
KCE geeft op basis van de beoordeling per kwalificatie een verklaring: goedkeurend - verlengd onderzoek - afkeurend
De verklaring wordt gepubliceerd: - Op de site van KCE In het jaarverslag van de onderwijsinstelling
1. Examenmanagement Professionaliteit, inkoop en uitbesteding 3. Examenproces 4. Toetsproducten Onderzoek, analyse, verbetering en verantwoording Standaarden KCE
1.0 Examenmanagement 1.1 Examenorganisatie 1.2 Documentatie 1.3 Examenregeling 1.4 Examenvoorlichting 1.5 Commissie van Beroep 1.6 Overige wetgeving 1.7 Sectorspecifieke standaarden
2.0 Professionaliteit, inkoop en uitbesteding 2.1 Professionaliteit 2.2 Contractvorming 2.3 Inkoop
3.0 Examenproces 3.1 Toetsconstructie 3.2 Toetsvaststelling 3.3 Betrouwbaarheid afname 3.4 Betrouwbaarheid beoordeling 3.5 Examenresultaten 3.6 Toetsproducten 3.7 Diplomering en certificering
4.0 Toetsproducten 4.1 Dekkingsgraad 4.2 Moeilijkheidsgraad 4.3 Toetskwaliteit
5.0 Onderzoek, analyse, verbetering en verantwoording 5.1 Tevredenheidsonderzoek 5.2 Interne borg 5.3 Evaluatie 5.4 Het bedrijfsleven 5.5 Continue verbetering
niet meer voor mogen komen? Wat zou volgens de KCE standaarden niet meer voor mogen komen?
Een examencommissie die slechts op papier bestaat Toetsen met beperkte relatie tot de eindtermen van de deelkwalificatie Afname van toetsen door één persoon ontwikkeld en vastgesteld
Afwijken van de OER: meer, minder of andere toetsen Herhaaldelijk gebruik van exact dezelfde toets Cesuur bijstellen zonder bemoeienis van de examencommissie en/of zonder legitieme onderbouwing
Afname en archivering van toetsen, zonder afspraken over geheimhouding Als onderwijsinstelling geen zicht hebben op de bpv-beoordeling: eindtermen in de bpv instrumenten competenties beoordelaars
Kortom: er moet een duidelijk examenbeleid zijn
Aanpak “Zal ik u eens laten zien wat ik kan” Wendela Dutman “Laat je kennen” Kees Corbet Digitale toetsing in de bpv Joop Hogerwerf Project examinering en EVC Henrieke van Veenendaal