Game design
Tweak regels pas altijd maar 1 waarde aan per keer Tenzij je precies weet wat alles doet en hoe het samen werkt.
Tweak regels verdubbel of halveer die waarde om het snelst naar de juiste waarde te komen.
Exponentiele functie doubling time = 70/groei%
Balance help
Graphics en zelfs emotie kan je plannen GameHouse Confidential 6
Nog een keer Artists check dit boek! 10
GameHouse Confidential 11
12
13
GameHouse Confidential 14
15
16
17
Level design
19 Things to think about Theme: What do I have to tell the player? Purpose: What would you like the player to experience? Abilities: What do I have to teach the player? Use your progression tabel!
20 Things to think about Duration –Who is my target audience? –Handheld/mobile or console? –Casual or hardcore? Choices –Which choices do I give the player? –How many choices do I give the player? –What is the pace at which I give the player these choices?
“A great game is a series of interesting and meaningful choices made by the player in pursuit of a clear and compelling goal.” Sid Meier
Pacing is het tempo waarmee de speler de beslissingen maakt. 22
Pacing in Limbo 23
Zorg er voor dat de speler zichzelf de schuld geeft van fouten. En niet de game
25 Readability Player
26 Readability Player
27 Readability Player
28 Gebruik building blocks 1.Clarity for the player 2.Clarity for the AI 3.Level creation speed
29 Zorg voor vormen die makkelijk te herkennen zijn. Zorg voor kleur die makkelijk te herkennen is. Plaats decals altijd op een type plek Of bv textures die juist afwijken Allemaal zodat de speller sneller en beter beslissingen kan maken Pacing …en dus in een flow kan komen
30
GameHouse Confidential 31
GameHouse Confidential 32
Pickups Pickups werken hezelfde als level onderdelen, bouw een patroon op –Beweging Het menselijk oog is ontwikkeld om bewegingen snel waar te nemen (mogelijk gevaar) –Contrast Lichter elementen zullen eerder opvallen en aandacht trekken. –Herkenbare elementen geometrische vormen + afwijkende vormen Textures of juist afwijkende textures. –Specifieke kleuren Cultureel kan het verschillen Check ook de natuur –Herkenbaar Heb ik dit soort dingen al vaker op gepakt? Is het iets wat ik prettig vind? –Detail = veel minder van belang. Ongeveer 2% van het menselijk zicht is echt scherp de rest vullen onze hersenen in GameHouse Confidential 33
Patronen werken Bouw een patroon op met standaarden (bouwblokken) leer de speler dit patroon pas dan kan je er van af wijken om –iets duidelijk te maken –de speler te verrassen –een nieuw element toe te voegen –… GameHouse Confidential 37
Patronen werken dus van nature
Symmetrie is ook een ‘patroon’
Symmetry = Health
Recognizable good feeling Good feeling want to play
Symmetry Proportions Balance Control balance control progress Control balance control difficulty
Symmetry = a pattern We are programmed to recognize patterns and feel good about it.
You can only change your course (pattern) … if you have one.
Give the player the idea or ability to recognize the pattern… And “out smart” the system
The proof of the pudding is in the eating. Or the next one
Requirements Naming convention – [ADP2013_yournames_your game title.doc] Executive pitch assignment 1 again on 1 A4 page –Title –Intro text that is descriptive of your game. Explain and spark interest –Platform –Genre –USP –Setting (story if applicable) –Game, goals and rewards –Highlites (optional) –SWOT analysis PLUS sketches or concept art of your building blocks –I need to see it and understand how the player will use it. –I need to see it and understand how they create a pattern.