ruimte object beleving Observeren Registreren Analyseren Dimensies Materialiteit Vormtaal Verwachting Gedrag Herinnering Ruimtelijke Vormgeving HKU/IAD2 l opdracht 4
Ruimtelijke Vormgeving HKU/IAD2 l opdracht 4 What we are creating is ‘a context for experience’. It is not the physical entity or what is in the box (the material product) that is the true outcome of the design. Rather it is the behavioural, experiental, and emotional responses that come about as a result of the existence and its use in the real world. (that is the true outcome of design.) Ruimtelijke Vormgeving HKU/IAD2 l opdracht 4
Ruimtelijke Vormgeving HKU/IAD2 l opdracht 4 What we are creating is ‘a context for experience’. It is not the physical entity or what is in the box (the material product) that is the true outcome of the design. Rather it is the behavioural, experiental, and emotional responses that come about as a result of the existence and its use in the real world. (that is the true outcome of design.) Ruimtelijke Vormgeving HKU/IAD2 l opdracht 4
Donald Norman: affordance Dan Saffer: Gestural interfaces Paul Dourish: embodied interaction
Jurgen Bey op basis van studies tot nieuw object of interactie komen.
Stijfheid en stabiliteit
Affordance, in platte vorm, copieer gedrag
Uitdaging in de setting dune daan roosegaarde, rotterdam, licht reaggert op geluid, willen aanraken, beweegt naar passant, autonoom,
Andere setting afstand dimensie, mens, armen, 2 rijen. Gang , tunnel
‘’Embodied interaction is the creation, manipulation, and sharing of meaning though engaged interaction with artifacts’ Paul Dourish “Where The Action Is” Dourish: physical computing, computational artifacts and social computing. Embodiment>per definitie in real time en spacehier nu conversatie
Individuele opdracht 4 Ruimtelijke Vormgeving 3D ontwerpschets Bouw een tastbaar 3D studiemodel . Dourish: physical computing, computational artifacts and social computing. Embodiment>per definitie in real time en spacehier nu conversatie
Individuele opdracht 4 Ruimtelijke Vormgeving 3D ontwerpschets Bouw een tastbaar 3D studiemodel Dit kan bijvoorbeeld zijn: een schaalmodel/maquette om het scenario helder te krijgen een 1:1 deeltest-opstelling om een specifieke mens-object interactie te onderzoeken Dourish: physical computing, computational artifacts and social computing. Embodiment>per definitie in real time en spacehier nu conversatie
Individuele opdracht 4 Ruimtelijke Vormgeving 3D ontwerpschets Bouw een tastbaar 3D studiemodel Dit kan bijvoorbeeld zijn: een schaalmodel/maquette om het scenario helder te krijgen een 1:1 deeltest-opstelling om een specifieke mens-object interactie te onderzoeken Experimenteer met eenvoudige middelen die snel werken. Doel: Middels paper-prototyping de specifieke werking van een gekozen individuele concept of deelaspect te onderzoeken. Dourish: physical computing, computational artifacts and social computing. Embodiment>per definitie in real time en spacehier nu conversatie
Vrijdag 1 november 10:00u Tip: Zorg dat er 1 doelstelling is gekozen voor Design for Space Richt je 3D studie op het bereiken van die doelstelling Benut de 3D studies voor je project presentatie Datum presentatie van 3D schetsmodel (individueel) en resultaat voor DfS (als groep): Vrijdag 1 november 10:00u Dourish: physical computing, computational artifacts and social computing. Embodiment>per definitie in real time en spacehier nu conversatie