COMENIUS ZAVO in Europa, Europa in ZAVO. INHOUD Partners Partners Inhoud project Inhoud project Werkwijze Werkwijze Waarom Comenius op ZAVO Waarom Comenius.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Advertisements

Leonardo project : EuroVITO Tsjechië België.
ACTIEF OUDER WORDEN? VRIJWILLIGEN! Kathy Louagie Stafmedewerker Vlaamse Ouderenraad.
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
1 Lifelong Learning Programme GRUNDTVIG Multilateral project INTEGRA Integratie kit voor Migranten – Basis taalvaardigheden om te kunnen omgaan met financiële.
Online leerplatform voor het Nederlands als pluricentrische taal Dit project werd gefinancierd met de steun van de Europese Commissie. ('Grant Agreement'-nr.:
Ict - beleidsplan
1 GRUNDTVIGPROJECT VORMINGSACTIVITEIT “GROOTOUDERS & KLEINKINDEREN AAN DE COMPUTER” Welkom!
Regiopartnerschappen Schoolbesturen internationaliseren in samenwerking met scholen en andere organisaties in de omgeving Judith Dayus-Brouwer.
Schoolpartnerschappen in Europa
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
1 – 25 SEPTEMBER 2009 Jobshadowing Göteborg. Jobshadowing 1. Keuze partnerschool 2. Aanvraag 3. In Göteborg 4. Na afloop.
Hoofdstuk 1 Het begin van Europese samenwerking.
GOED BETER BEST! Op weg naar kwaliteitsvolle jeugdlokalen en jeugdverblijven 19 maart 2011.
RYCKEVELDE 12 NOVEMBER 2009 Comenius Monitoring Day EUROPESE UITWISSELINGEN PEDAGOGISCHE IMPACT DOELSTELLINGENRESULTATEN 12/11/20091 Comenius Monitoring.
eTwinning - De online community voor scholen in Europa
Teachers of the 21st century iearn conferentie juli 2009 Doelen: Effectief partnerschap op lokaal, regionaal en internationaal niveau tot stand brengen.
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Take Care Project: Gezondheidstaalgids voor migranten periode: 1 november oktober 2014.
De eenwording van Europa
European Commitment to Entrepreneurship Project code: BE3-LE EU Lifelong Learning Programme Eli Noë.
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Reeks 1 Reeks 2 STOP TEST Je kennis van de Europese landen !
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
INTERNATIONALISERING VAN A TOT Z voor het secundair onderwijs Gent, 12 mei 2009.
Uitwisseling Ieper - Gliwice. Index Hoe het begon Bilateraal? Multilateraal? Ons project Help!
GRENSVERLEGGERS 2012 Maakt Mobiliteit de loopbaan aantrekkelijk?
Europese eenwording.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
Rivierenland in eigen hand Leefbaarheid verbeteren door eigen verantwoordelijkheid en zelfwerkzaamheid van bewoners van kleine kernen in het Rivierengebied.
België Bulgarije Cyprus Denemarken Duitsland Estland Finland Frankrijk
Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en Italië 1973
DUTCH CULTURE Joint Programming Initiative Cultural Heritage Amsterdam, 27 november 2013 Jan van ‘t Hof.
Europeana Food & Drink Overlegplatform Europeana Vlaanderen Leuven, 5 mei 2014 Greet Draye Centrum Agrarische Geschiedenis.
Hoofdlijn Communicatie
Citymarketing Hilversum 2006
Europa.
EPALE Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa
Workshop 19 november 2014 Minderheden in/en de media.
Crossing borders with ROC Flevoland Internationale activiteiten
Internationale activiteiten Crossing borders with ROC Flevoland.
Crossing borders with ROC Flevoland Internationale activiteiten
Workshop 26 november 2014 Gebruik van audiovisueel archiefmateriaal in de klas.
Internationalisering Europese doelstelling: 20 % van de studenten een internationale ervaring! 1 e Master: Erasmus –3 maanden –In het 1 e semester –Beurs.
Professional Development Schools - Rijnmond
Duid het juiste land aan
Internationalisering Wiringherlant 3 e klassen Havo en VWO Waarom: Europese betrokkenheid te bevorderen door met andere Europese scholen leerlingen uit.
DE EUROPESE UNIE.
ERASMUS PROJECT Sint-Hendrik 8 december PROJECT PARTNERS 1. ENGELAND 2. SPANJE 3. ITALIË 4. POLEN 5. ROEMENIË 6. GRIEKENLAND 7. BELGIË.
AANLEIDING Nederland is pluriform Het onderwijs dient daar rekening mee te houden Het beeldend onderwijs dus ook Maar: voornamelijk Westers referentiekader.
ACTIEPLAN: RONDE TAFEL met DIRECTIE L L L D eTwinning in schoolorganisatie interactie met collega’s, leerlingen, schoolgemeenschap.
Talen op de basisschool Europees Platform Elly Deelder.
Waarom zijn migranten minder vaak lid van een vakbond? Maria Kranendonk en Paul de Beer.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
De Europese Unie of EU De EGKS wordt gevormd EGKS = Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal.
CLIL-didactiek voor Duits
Europa Mijn thuis.
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Topografie Landen van Europa.
KA2 – "The Future Teachter 3
Keuzedeel internationalisering
Informatie avond uitwisselingen
Wat is het Europees raamwerk?
Nederland en de rest van de wereld
Burgerschap en burgerschapsonderwijs in ontwikkeling
Actieonderzoek.
Hallo ! Ontdek onze gemeenschappelijke ruimte: de Europese Unie
Transcript van de presentatie:

COMENIUS ZAVO in Europa, Europa in ZAVO

INHOUD Partners Partners Inhoud project Inhoud project Werkwijze Werkwijze Waarom Comenius op ZAVO Waarom Comenius op ZAVO Vragen Vragen

Wanted: partners Trial and error Trial and error Onze succesformule Onze succesformule

Comenius: paneuropees 3to Gymnasio Kalamatas, Griekenland 3to Gymnasio Kalamatas, Griekenland Lykeio Agiou Georgiou, Larnaca, Cyprus Lykeio Agiou Georgiou, Larnaca, Cyprus Sveti Sedmochislenitsi, Targovishte, Bulgarije Sveti Sedmochislenitsi, Targovishte, Bulgarije Kaunas Vilijampoles, Litouwen Kaunas Vilijampoles, Litouwen Kârdla Ühisgümnaasium, Hikumaa, Estland Kârdla Ühisgümnaasium, Hikumaa, Estland Scuola Media Unificata Romani d’annunzio, Abruzzo, Italië Gimnazjum 11 Olsztynie, Olsztyn, Polen Escuela Profesional La Salle, Valencia, Spanje Queen Katherine School, Kendal, U.K. ZAVO

Inhoud project Kern: Kern: Milieugerelateerd cf. Agenda 21 Andere aandachtspunten Andere aandachtspunten -(inter)cultureel aspect -ICT -ICT -Europees burgerschap

Kerninhoud: milieugericht Agenda 21 Agenda 21 8 deelthema’s: 8 deelthema’s: -planeet aarde -water (algemeen) -stedelijke gebieden-energie -drinkbaar water-voeding en gezondheid -bossen -gelijke onderwijskansen

Kerninhoud: werkwijze Thema’s ingedeeld in tijd. Thema’s ingedeeld in tijd. Apart uitwerken met uitwisseling. Apart uitwerken met uitwisseling. Feedback via E-twinning en verkeer. Feedback via E-twinning en verkeer. Presentaties op meetings, via website and E- learning community. Presentaties op meetings, via website and E- learning community. Conclusie: My own Agenda 21. Conclusie: My own Agenda 21.

Werkwijze op ZAVO Projectmeetings: startpunt en eindpunt. Projectmeetings: startpunt en eindpunt. Integratie in zoveel mogelijk lessen (schoolproject!) door Integratie in zoveel mogelijk lessen (schoolproject!) door  Ontwikkeling nieuw materiaal  Gebruik bestaand materiaal binnen groter geheel  Gebruik materiaal partners en vergelijking met hun situatie waar mogelijk.

Andere aandachtspunten (inter)cultureel aspect: openheid, respect, bekend maakt bemind ? (inter)cultureel aspect: openheid, respect, bekend maakt bemind ? ICT: gebruik van moderne communicatie en uitbreiding van kennis ervan. ICT: gebruik van moderne communicatie en uitbreiding van kennis ervan. Europees burgerschap: cultureel, politiek en loskomen van het hokjesdenken: naar een “samen sterk”-idee Europees burgerschap: cultureel, politiek en loskomen van het hokjesdenken: naar een “samen sterk”-idee

Waarom Comenius op ZAVO (1) “Gluren bij de buren”: “Gluren bij de buren”:  Cultureel  Pedagogisch  Levensomstandigheden  Het ‘grote’ Europa

Waarom Comenius op ZAVO (2) Communicatievaardigheden verbeteren Communicatievaardigheden verbeteren  Moderne vreemde talen  Andere manieren

Waarom Comenius op ZAVO (3) Leerwinst voor de leerling: unieke ervaring Leerwinst voor de leerling: unieke ervaring Realisatie VOETen Realisatie VOETen ‘Commercieel’ interessant ‘Commercieel’ interessant

Vragen ?