Het UiTnetwerk en de regionale media UiTnetwerkdag 1 februari 2008
UiTnetwerk Netwerk van cultuur- en vrijetijdscommunicatie > drie pijlers Communicatiekanalen van gemeenten, steden, regio’s, provincies UiTinVlaanderen.be als sluitstuk van het netwerk Regionale media
Media: “Driesporenbeleid” Spoor 1: Datalevering “Universele dienstverlening”: niet exclusief Ruilovereenkomsten A la carte: thematische x regionale modules – speciale datasets (bijv festivals – kinderen) Spoor 2: Redactionele en promotionele partnerships Bilaterale overeenkomsten, meer exclusief karakter Spoor 3: Publicitaire mogelijkheden
Spoor 1 : datalevering Bovenregionaal –Online: Ketnet (binnenkort hele VRT), De Standaard, Humo, Skynet, Sherpa. –Print: De Morgen, De Standaard, Yeti. Regionaal –Online: Het Nieuwsblad / Het Volk / De Gentenaar, Zone-magazines, binnenkort Gazet van Antwerpen / Belang van Limburg, radio 2. –Print: Het Nieuwsblad / Het Volk / De Gentenaar, Zone-magazines, Gazet van Antwerpen / Belang van Limburg, Agenda (Brussel deze Week).
Spoor 1 : datalevering Zoekbox Link
Spoor 1 : datalevering Link Agenda gevoed door de CultuurDatabank
Spoor 1 : datalevering Verwijzing CultuurDatabank
Spoor 1 : datalevering Zoekbox kinderaanbod
Spoor 1 : datalevering Zoekresultaten
Spoor 1 : datalevering Agenda gevoed door CultuurDatabank
Spoor 1 : datalevering Link
Spoor 1 : datalevering Zoekbox Verwijzing CultuurDatabank Link
Spoor 1 : datalevering Zoekresultaten
Spoor 2: Redactionele en promotionele partnerships 1.Samenwerking met dagbladen 2.Samenwerking met audiovisuele media 3.Samenwerking met digitale media
Spoor 2: Redactionele en promotionele partnerships Samenwerking met dagbladen Groeiend partnership met Het Nieuwsblad/De Gentenaar/Het Volk Statement Peter Vandermeersch Under construction: samenwerking met Gazet van Antwerpen/Het Belang van Limburg
Spoor 2: Redactionele en promotionele partnerships Samenwerking met Het Nieuwsblad/Het Volk/De Gentenaar Datalevering Redactionele samenwerking –Wekelijkse vrijetijdspagina’s in elke streekeditie: vandaag onder UiTnoemer (NIET UiTlabel) –Kinderen en gezinnen: redactionele tips (Vlieg) Gezamenlijke promoties –Start cultuurseizoen: thematische vooruitblik met De Standaard + regionale vooruitblik met HNB//HV/DG –Idee: coproductie van regiospecials i.s.m. specifieke UiTpartners > thema voor UiTworkshop? Publicitaire deals: UiTtarieven voor cultuur en vrije tijd
Spoor 2: Redactionele en promotionele partnerships Regionaal cultuur / vrijetijdsnieuws
Spoor 2: Redactionele en promotionele partnerships Zoekbox
Spoor 2: Redactionele en promotionele partnerships Pilootproject: blog, ook voor cultuur / vrijetijdsnieuws
Spoor 2: Redactionele en promotionele partnerships Rubriek UiT in regio X Redactionele tips Van Vlieg “UiTtips” Link
Spoor 2: Redactionele en promotionele partnerships Andere redactionele samenwerkingsverbanden met geschreven pers Vliegtips: Yeti, Ketnet, Klasse voor ouders, Het Nieuwsblad. Metro: rubriek “Weg met…” elke vrijdag > UiT met…? Andere pistes in ontwikkeling. Redactietips en suggesties:
Spoor 2: Redactionele en promotionele partnerships Samenwerking met audiovisuele media 1.UiT met Radio 2 Statement Jan Knudde Datalevering VRT: regionale UiTagenda’s op nieuwe website Radio 2. Redactionele samenwerking: UiT met kinderen Toekomst: promotionele samenwerking UiTinVlaanderen.be én UiTpartners? > thema voor workshop?
Spoor 2: Redactionele en promotionele partnerships Samenwerking met audiovisuele media 2. Samenwerking met regionale televisieomroepen April 08: brainstorm met alle Vlaamse regionale tv- omroepen (NORTV) : wie doet mee? Agenda voor brainstorm –Datalevering: UiTagenda’s on-line & on-screen –“UiT in …” als baseline voor vrijetijdsprogramma’s? –Redactionele samenwerking: audiovisuele UiTtips –Promotionele samenwerking: samen campagne voeren rond cultuur in de regio –Publicitaire samenwerking: UiTspots
Spoor 3: Publicitaire deals Additionele visibiliteit: adverteren Corelio Connect: advertentietarief gekoppeld aan de UiTpagina’s in HNB/DG/HV > infopakket -Print UiTtarief = -40% op regionaal tarief ipv. –25% ! UiTpagina’s blijven advertentievrij -Online (regionale pagina’s) Korting 50% ipv. 25% Minimuminvestering 500 € VAR: beloftevol maar nog niet helemaal rond Andere?