Nieuwe website Vooruit van eenrichtingscommunicatie naar open-community-modellen Karen Vander Plaetse Kunstencentrum Vooruit
Nieuwe website Vooruit 1. Strategisch kader 2. Presentatie website + 1° resultaten 3. Belangrijkste uitdagingen nieuwe site 4. Tips:interactie publiek zonder website ontwikkelingen 5. Q&A
Doelstelling: verbreden en verdiepen cultuurparticipatie Huidig Actief betrokken bezoekers reële participatie: versterken 2/3 ondervraagden meer participeren (onderzoek IBBT) virtuele participatie: uitbouwen 30% virtuele participanten met beperkt aanbod (onderzoek Re-Creatief Vlaanderen) Toekomstig Inspelen op communicatietrend 48% van de Amerikaanse tieners bezoekt netwerksite. Trend wordt ook in België verwacht (DM 10/1/07) Doelstelling: verbreden en verdiepen cultuurparticipatie
strategie: webplatform uitbouwen met community Open collectie gevoed door iedereen Customer in the driver seat : empowerment en interactiviteit
Open Collectie aangeleverd door iedereen activiteiten kunstenaar producten tekst multimedia streams recensies ratings commentaar + externe collecties
Basisconcepten customer empowerment : Personalisering Rijke content doorzoeken ifv interesses, suggesties, tags Exploreren Delen Participeren persoonlijke kalender, archief, tags, eigen materiaal opladen, eigen teksten bijhouden rating, tips en recensies, items aan collectie bijvoegen alle persoonlijke informatie vriendenlijst
Website beantwoordt aan noden van divers publiek Snelle infoMeer infoActief Snel en gericht Opzoeken Direct Basisinfo Rijke content Tekst Audio Video Tips en aanbevelingen Kalender bijhouden Items bewaren, tips en recensies schrijven Eigen materiaal opladen en delen
Wat verwachten we van de community? Actief betrokken bezoekers helpen onze collectie te verrijken zijn onze Ambassador inspireren en motiveren ALLE bezoekers
Nieuwe website Vooruit 1. Strategisch kader 2. Presentatie website + 1° resultaten 3. Belangrijkste uitdagingen nieuwe site 4. Tips:Interactie publiek kan zonder nieuwe website 5. Q&A
Eerste resultaten zijn zeer belovend + 30% bezoekers + 25% unieke bezoekers members Maart 2007 vs juni 2007
Nieuwe website Vooruit 1. Strategisch kader 2. Presentatie website + 1° resultaten 3. Belangrijkste uitdagingen nieuwe site 4. Tips:Interactie publiek kan zonder nieuwe website 5. Q&A
Organisatie en marketing belangrijkste uitdagingen -Hoe een community ontwikkelen en behouden -Interactie tussen publiek- kunstenaar-medewerker -Interne (re)organisatie rond nieuw websiteplatform -Geïntegreerde marketing: cross over tussen virtuele en fysieke communicatietools
Community ontwikkelen -Wie in community (1400 leden) -Publiek: divers, meerderheid jongeren - -Artiest: uitzonderlijk - ugodehaes/tekstenhttp:// ugodehaes/teksten -Medewerkers: progammeurs/marketing - -Professionals - -
Activiteit van de community -Kalender is meest gebruikte tool - -Aard van reacties -Praktisch (tickets vervoer) -Klachten -(sigur ros) -Oproepen -(short films) -Recencies/tips (bitterzoet/Volker Gerling) - -
“negatieve” bijdragen -De bijdragen op de community zijn positief, kritisch en vormen op heden nog geen problemen - -barcelona 132/reactions 132/reactions -boreas 8/reactions 8/reactions -mette /reactions /reactions
Policy ivm bijdrage -Redactie grijpt nooit in -Tenzij strafrechtelijk/burgerrechtelijk -Wettelijk kader -Grijze zone / nog in kinderschoenen -Gebruikersovereenkomst “Vooruit heeft geen wettelijke plicht tot globaal toezicht”…heeft alle maatregelen getroffen… -Voorkomen beter dan genezen -Contracten/ info/klachtenprocedure -Minnelijke schikking
Bijdrage hoofdzakelijk tekst -De bijdragen op de community zijn Hoofdzakelijk tekst. -Nieuwe functionaliteit ingevoerd zodat community leden makkelijker audiovisueel materiaal kunnen opladen -Dez Mona 31/10 http :// http :// -Links in vooruit 24 /10http :// :// -Sigur Ros 17/10http :// ://
Interne (re)organisatie -Vroeger website speeltuin van webmaster -Nu marketing/ artistieke werking -Bloggen,tips, extra’s, interactie publiek,… -Tom -Wim -Geerthttp://
Hoe community activeren -Geïntegreerde marketing aanpak -Website -uitgelezenhttp:// -Toestanden palestinahttp:// -The Van Jetshttp://
maandblad
Avondprogramma
nieuwsbrief
Toiletaffiches
Nieuwe website Vooruit 1. Strategisch kader 2. Presentatie website + 1° resultaten 3. Belangrijkste uitdagingen nieuwe site 4. Tips:Interactie publiek kan zonder nieuwe website 5. Q&A
Doe –het zelf instructies -1. Ontdek je organisatie in communities -Foto’s:Flickr: - -Filmpjes: Youtube - uithttp:// uit -Blogs: technorati - authority=a4&language=nl&page=1http:// authority=a4&language=nl&page=1 -Myspace - &searchtype=myspace&t=tms&get=1&websearch=1&searchBoxID=HeaderWebResults&searchString=vooruit&q=voo ruithttp://sads.myspace.com//Modules/Search/Pages/Search.aspx?fuseaction=advancedFind.results&searchtarget=tms &searchtype=myspace&t=tms&get=1&websearch=1&searchBoxID=HeaderWebResults&searchString=vooruit&q=voo ruit
Doe –het zelf instructies -2. Gebruik andere platformen -The game is up Five for students - 5ForStudentshttp:// 5ForStudents - -Yutumitu - -
Nieuwe website Vooruit 1. Strategisch kader 2. Presentatie website + 1° resultaten 3. Belangrijkste uitdagingen nieuwe site 4. Tips:Interactie publiek kan zonder nieuwe website 5. Q&A