Velon congres, Noordwijkerhout maart 2007

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Doorstroom van mbo naar hbo (Ronald Schouten & Anneke Westerhuis)
KWALITEITSZORG november 2012
Innoveren voor gezondheid
‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
Edushock leerfestival
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
De arbeidsmarkt in Zuid-Limburg (in de techniek)
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
Presentatie Velon/Velov Congres Maart 2011, Noordwijkerhout
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Divisie L&L en VELON werkgroep Gerda Geerdink.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Het ontwikkelingsperspectief
VTB Technasium Vakcollege
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Informatieavond m.b.t. Het Voortgezet Onderwijs
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Welkom op de Ouderavond klas 4
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Het IVRK in personen-, familie- en jeugdzaken
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Van VSV naar rendement Tussen bestrijding van voortijdig schoolverlaten en verhoging van opleidingsrendement Ton Eimers Kenniscentrum Beroepsonderwijs.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
Velon conferentie “Kennis maken”
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Dr. Gerda Geerdink 25/ Alle studenten boeien en binden Naar sekse specifieke kwaliteit in het hoger beroepsonderwijs Jaarcongres HBO-raad Gerda.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Inkomen les 7 27 t/m 37.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Panel Survey of Organisations. Soepel omgaan met personeel Panel Survey of Organisations Selectief selecteren Kleurt diversiteit de boekhouding? of snel.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Schitterende Organisaties®
Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
Bètastimulering: extra aandacht voor meisjes - Cijfers uit het Universum programma - Rob Bilderbeek UP-Conferentie ‘Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek’
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
GRAAF HUYN COLLEGE.
welke hoef je niet te leren?
ZijActief Koningslust
Leren in een werkende omgeving
De arbeidsmarkt voor MBO techniek in Haaglanden Peter Louter Den Haag, 23 januari
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Transcript van de presentatie:

Velon congres, Noordwijkerhout maart 2007 Attent op talent Verschillen tussen vwo-studenten en de overige pabostudenten voor het voetlicht Gerda Geerdink Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Indeling presentatie Waarom aandacht voor vwo-ers Theorie over achterblijvende studieresultaten Opzet en resultaten onderzoek Discussie en vervolgactiviteiten Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Het project: Attent op talent (meer vwo-instromers) Onderdeel van het project ‘Paboys’ van het Sectorbestuur onderwijsarbeidsmarkt (SBO): gericht op het werven en behouden mannelijke studenten als minderheidsgroep Pabo Arnhem: wil meer vwo-instromers werven en gediplomeerd laten uitstromen Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Waarom aandacht voor vwo- instromers? Vanuit de pabo gezien: Percentage vwo-ers neemt af (6,5 procent) Relatief laag studierendement Relatief hoge uitval Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Gemiddeld studierendement na vijf jaar van het instroomcohort 1998, 1999 en 2000. voor Pabo’s en voor alle hbo-sectoren; landelijke en voor de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Studenten naar vooropleiding Pabo’s landelijk HAN-pabo Alle hbo-sectoren Alle HAN- sectoren Vwo-instromers 70.1 65.6 60.0 55.5 Havisten 62.6 66.1 44.0 44.9 Mbo-ers 57.3 61.6 53.2 53.8 Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Waarom aandacht voor vwo- instromers? Vanuit de huidige vwo-instromers en het werkveld gezien: Vwo-instromers zijn vaker ontevreden over het geboden onderwijs Afnemend werkveld wil meer diversiteit Samenleving wil de rol van kennis in het onderwijs verhogen (managers, vernieuwers) Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Onderzoek Verklaringen voor lage studierendementen: Sturende vraag: waarin verschillen vwo-studenten van de niet vwo-ers? Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Theoretische uitgangspunten Afhaken is géén gevolg van: - verkeerde beroepskeuze - te laag theoretisch niveau; eerder te hoog Afhaken mogelijk een gevolg van: - verkeerde match aanbod en vraag persoonlijke identiteit is professionele identiteit adaptief onderwijs is succesvol Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Mismatch tussen pabo en vwo-ers opleiders te zeer studentgericht ipv instructiegericht vwo-ers zijn ongeziene minderheid opleiders gericht op de zwaksten heterogeen groeperen bevoordeelt lagere presteerders vwo-ers zijn minder tevreden over het aanbod  Je moet wel heel veel doen maar je hoofd wordt lui Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen   Studentfactoren   Studieresultaten Opleidingsfactoren Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Toegespitste onderzoeksvraag: Verschillen de instructiebehoeften van vwo-ers van die van andere studenten binnen de pabo? Drie subvragen: Wordt er verschillend gepresteerd door vwo-ers en niet vwo-ers? Worden onderwijsactiviteiten door vwo-ers en de overige studenten verschillend gewaardeerd? Hoe ervaren docenten het lesgeven aan, en begeleiden van een groep waarin veel vwo-ers zitten? Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Samenstelling onderzoeksgroep Vwo-groep (Controle) groep 1 groep 2 Voor- opleiding Vwo 14 1 Havo 11 12 Mbo 3 Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Studieresultaten-1 Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Studieresultaten-2 Vwo-ers scoren het hoogst op acht van de tien deficiëntietoetsen (minder toetsen nodig om te laten zien dat ze het propedeuse niveau gehaald hebben) Ze scoren hoger op voortgangstoetsen Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Toetsresultaten - 3 Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Waardering onderwijsactiviteiten-1 Vwo-ers Groep 1 Groep 2 formulieren 106 99 102 uitspraken 253=100% 216=100% 235=100% Uitspraken over onderwijsactiviteiten Gewaardeerd 50 = 20 % 99 = 46 % 101 = 43 % Niet gewaard 102 = 40 % 62 = 29 % 58 = 25 % Gemiste 101 = 40 % 55 = 25 % 76 = 32 % Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Waardering onderwijsactiviteiten-2 wel - gewaardeerde activiteiten Sub- groepen Vwo-ers Groep-1 Groep-2 Bruikbare informatie ontvangen 15 x 56 x 65 x Oefenen beroepsvaardigheden 6 x 9x 6x Ervaringen uitwisselen 16 x 31 x 23 x Sfeerbevorderende activiteiten 13 x 3 x 7 x Totaal aantal uitspraken 50 99 101 Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Waardering onderwijsactiviteiten-4 Gemiste activiteiten Sub- groepen Vwo-ers Groep-1 Groep-2 Begeleiding bij procedures 32 12 33 Gespecificeerde theorie 20 6 5 Theorie gekoppeld aan praktijk 13 8 Ruimte voor eigen inbreng 4 1 Totaal aantal uitspraken 101 55 76 Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Waardering onderwijsactiviteiten-3 Niet-gewaardeerde activiteiten Sub- groepen Vwo-ers Groep-1 Groep-2 Te laag tempo van de activiteiten 17 x 6 x 7 x Te hoog tempo van de activiteiten 0 x 10x 3x Slechte organisatie activiteiten 56 x 11 x 28 x Problemen met samenwerking 1 x 8 x Totaal aantal uitspraken 102 62 58 Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Ervaringen opleiders -Vwo-ers hebben minder uitleg nodig bij opdrachten -Vwo-ers leren meer - zoals bedoeld – van bepaalde opdrachten -Vwo-ers stellen meer gerichte vragen -Vwo-ers zijn veel kritischer Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Conclusies   Vwo-ers scoren op alle terreinen hoger Ze ervaren een tekort aan theorie Ze vinden activiteiten niet altijd zinvol Activiteiten kosten te veel tijd en niet altijd nuttig Docenten bevestigen wat vwo-ers zelf ervaren Door dit alles haken vwo-ers sneller af en dat leidt tot een lager rendement Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Vervolgactiviteiten (onderzoek en ontwikkeling) 2006 / 2007 Veel onvrede over inhoud en werkwijze tijdens de vaklessen maar de vraag is: hoe dan wel? Vier vakken nauwkeuriger onderzocht: pedagogiek beeldende vorming Nederlands oriëntatie op jezelf en de wereld Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Tot slot Bedankt voor uw aandacht Gerda Geerdink gerda.geerdink@han.nl http://home.tiscali.nl/gerdageerdink/index.php Paper is verschenen in Tijdschrift voor Lerarenopleiders 28 (2). 2007 Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen