Universiteit Maastricht en Leids Universitair Medisch Centrum Longitudinaal en geconcentreerd communicatievaardigheidsonderwijs vergeleken Jan van Dalen, Ellen Kerkhofs, Bertha van Knippenberg-van den Berg, Ieta van den Hout, Albert Scherpbier en Cees van der Vleuten
Vraagstelling Hoe voeren studenten hun gesprekken met patiënten tijdens de studie geneeskunde? verandert dat?
Deelnemende universiteiten
Onderwijsprogramma’s Maastricht 1 2 3 4 5 6 Leiden
Vaardighedentoets Maastricht 1 2 3 4 5 6 Leiden
Vaardighedentoets 4 patiënten observator met criterialijst en rapportcijfer - observatoren uit Leiden en Maastricht acteurs uit Leiden en Maastricht
Resultaat vaardighedentoets Maastricht 30 40 50 60 70 80 1 2 3 4 5 6 Leiden
Resultaat vaardighedentoets Maastricht 30 40 50 60 70 80 1 2 3 4 5 6 Leiden
Resultaat rapportcijfer Maastricht 80 70 60 50 40 30 1 2 3 4 5 6 Leiden
Resultaat rapportcijfer Maastricht 80 70 60 50 40 30 1 2 3 4 5 6 Leiden
Conclusies Gemeten met de MAAS-Globaal leidt een continu onderwijsprogramma tot betere gespreksvaardigheden dan een verspreid, geconcentreerd programma Gemeten met rapportcijfer verdwijnt dit verschil als training ophoudt
Conclusies Gespreksvaardigheden nemen niet spontaan toe tijdens co-schappen Toename in gespreksvaardigheden door: introductie in co-schappen, in combinatie met training tijdens co-schappen