Elektronisch zoeken van literatuur bibliografische informatie zoeken - wetenschappelijke literatuur vinden Universiteitsbibliotheek, 14 - 22 februari 2005.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
RSI? zoeken naar de in de e-hooiberg >
Advertisements

Inleiding: hoe media worden Rick Dolphijn. Paranoimia…
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Social Technographics Hoe ontwikkel je een succesvolle social media strategie? Reineke Reitsma Director, Consumer Technographics Forrester Research 11.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Niels Chavannes MD PhD Associate Professor
Management van Bibliografische Informatie (MBI) Module 4 College “Big Picture” Universiteitsbibliotheek UM 2002, 10 juni.
Scaling up testing and counselling as it looks from treatment data monitoring perspectives: The applied research outcomes and the policy implications it.
Virgielcollege Mede mogelijk gemaakt door uw Eerstejaarsch Commissie.
Elektronisch zoeken van literatuur bibliografische informatie zoeken - wetenschappelijke literatuur vinden Universiteitsbibliotheek, februari 2006.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
RHODODENDRON.
Corporate Communications February 2011 Succesvol met Outsourcing Gerben Edelijn, CEO Thales Nederland.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
1 HOORCOLLEGE Customer Relationship Management
Basishandleiding Limo Meer info online via LIMO Help 1.
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
1 Variatie in betekenis Taalverwerving. 2 Opzet van de cursus Weken 1-5: basis Tijd (in zinnen) Aspect (in zinnen) Tijd & Aspect in discourse Tijdsadverbia.
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
Introductie Digitale Bibliotheek UGent
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
4.3 Burgerrechten: succes en frustratie
Four ways to precedent analysis Ir. Ali Guney 16 March 2005 BK8040.
Management Bibliografische Informatie Universiteitsbibliotheek, 2002 Omgaan met wetenschappelijke literatuur deel 1: Bibliografieën-blok 2.2 deel 2: EndNote-blok.
Management bibliografische informatie deel 2 juli 2005 Universiteitsbibliotheek UM n EndNote 7.
Management van Bibliografische Informatie Deel 2: EndNote 6 Blok: 3.3.
Maart 2001 De e-reader Blok pl. groep / faculteit UB / Studielandschap Student.
Literatuursearch internet HAG Zoeken naar informatie: internet / bronnen Zoeken in Medline waar? waarom? “free text search” / zoekstrategieën combineren.
Voor aanvang college afwisselend slides 1, 2, 3, 4, 5 , 6, 7, 8, 9, heen en terug zien via enter / backspace.
Management van Bibliografische Informatie PUBMED, PsycInfo, Online Contents ub voor faculteiten > Gezondheidswetenschappen.
Management van Bibliografische Informatie DOELEN ALGEMEEN: leren zoeken van wetenschappelijke literatuur SPECIFIEK voor dit blok: –literatuur zoeken over.
Management bibliografische informatie deel 31 oktober 2006 Universiteitsbibliotheek UM n EndNote.
Coping with inclusion in primary schools Innovation in practical training.
Computer-Mediated Communication Master IK, CIW, MMI L.M. Bosveld-de Smet Hoorcollege 1; di. 7 sept. 2004;
Studiedag Engineering 5 april 2007 Fontys Mediatheek Portal De digitale snelweg naar Mediatheek R5.
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.

Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Writing exercise This one goes into your language portfolio!!! You have until the end of the week to hand it in… (So you have a little longer than it says.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Politieke Wetenschappen  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISnet: boeken, eindwerken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Sociologie / Sociaal Werk   Website faculteitsbibliotheek   Catalogus LIBISnet: boeken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Master Toerisme   Website faculteitsbibliotheek   Catalogus LIBISnet: boeken, eindwerken,
Blended Learning. content Waarom wij e-learning hebben gebruikt Demo van de module Voorlopige resultaten van effecten op gebruikers.
© Shopping 2020 TITLE Date Subtitle Logo Gastheer Logo Voorzitter.
Combining pattern-based and machine learning methods to detect definitions for eLearning purposes Eline Westerhout & Paola Monachesi.
EML en IMS Learning Design
Link Popularity Het principe van linkpopulariteit kun je als volgt samenvatten: hoe meer webpagina's er naar een bepaalde webpagina linken, des te belangrijker.
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
© 2013 Autodesk AutoCAD ® Map + GeoIT Bodem
International Primary Curriculum
Information Literacy FNP Marja Duizendstraal 2 September, 2008.
THE SACK OF LOUVAIN How to use in education?. Concept and principles Flexibility Image analysis Demand driven Co operative learning Document study Creative.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
1 Philosopher’s Index Handleiding Philosopher’s Index.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Transcript van de presentatie:

Elektronisch zoeken van literatuur bibliografische informatie zoeken - wetenschappelijke literatuur vinden Universiteitsbibliotheek, februari 2005

programma Inhoud: n systematisch opzoeken van diverse soorten literatuur, m.n. tijdschriftartikelen n onderscheid tussen bibliografieën (PsycINFO en Medline) en informatie op internet n beoordelen zoekresultaat (literatuurlijst) n vinden van documenten (full text) Aanpak: n presentatie n hands-on training: zelf oefenen aan de pc

informatie cyclus peer review literatuurdatabase zoekmachine bibliografische beschrijving schrijven literatuur verzamelen / lezen onderzoek / experiment ACTIVITEITEN publicatie manuscript zoeken

Cognitive Development 19 (2004) 479 – 497 Theory of mind for learning and teaching: the nature and role of explanation Henry M. Wellman a,*, Kristin H. Lagattuta b a Department of Psychology, Center for Human Growth and Development, University of Michigan, 300 N.Ingalls, 10th Floor, Ann Arbor, MI , USA b University of California, Davis, USA Abstract The relationship between “theory of mind” and teaching is deep and complex. We focus on one particularly powerful link that is based on the role of children’s psychological explanations in their learning. Psychological explanations involve explaining persons’ actions and lives as the causes and consequences of their mental states.We begin by showing that psychological explanations are central to children’s developing theories of mind—they are part of the mechanism for development in this domain.We then review theory and data suggesting that psychological explanations are also critically important for learning and being taught more generally. 1. Introduction This article concerns the important relationships between theory of mind, learning, and teaching. The phrase “theory of mind” refers to our everyday understanding of persons in terms of their inner psychological states. We all live in families and communities constantly interacting with one another, and so we develop numerous conceptions about people, their behaviors, interactions, relationships, and lives. The claim behind research on theory of mind is that our everyday understanding of persons—our folk psychology—is fundamentally mentalistic. We typically think of people in terms of their mental states—their beliefs, desires, hopes, goals, and emotions. In fact, even young children rapidly acquire basic abilities to see self and others as wanting, feeling, thinking beings (Flavell & Miller, 1998). These early understandings underpin distinctly human abilities to learn from (Baldwin & Moses, 1996) and to teach (Tomasello, 1999) others. …………….Flavell & Miller, 1998Baldwin & Moses, 1996Tomasello, 1999

Cognitive Development 19 (2004) 479 – 497 -> SOURCE (SO) Theory of mind for learning and teaching: the nature and role of explanation -> TITLE (TI) Henry M. Wellman a,*, Kristin H. Lagattuta b -> AUTHORS (AU) a Department of Psychology, Center for Human Growth and Development, University of Michigan, 300 N.Ingalls, 10th Floor, Ann Arbor, MI , USA -> AUTHOR AFFILIATION (AF) b University of California, Davis, USA Abstract -> ABSTRACT (AB) The relationship between “theory of mind” and teaching is deep and complex. We focus on one particularly powerful link that is based on the role of children’s psychological explanations in their learning. Psychological explanations involve explaining persons’ actions and lives as the causes and consequences of their mental states.We begin by showing that psychological explanations are central to children’s developing theories of mind—they are part of the mechanism for development in this domain.We then review theory and data suggesting that psychological explanations are also critically important for learning and being taught more generally. 1. Introduction This article concerns the important relationships between theory of mind, learning, and teaching. The phrase “theory of mind” refers to our everyday understanding of persons in terms of their inner psychological states. We all live in families and communities constantly interacting with one another, and so we develop numerous conceptions about people, their behaviors, interactions, relationships, and lives. The claim behind research on theory of mind is that our everyday understanding of persons—our folk psychology—is fundamentally mentalistic. We typically think of people in terms of their mental states—their beliefs, desires, hopes, goals, and emotions. In fact, even young children rapidly acquire basic abilities to see self and others as wanting, feeling, thinking beings (Flavell & Miller, 1998). These early understandings underpin distinctly human abilities to learn from (Baldwin & Moses, 1996) and to teach (Tomasello, 1999) others. …………….Flavell & Miller, 1998Baldwin & Moses, 1996Tomasello, 1999

publicatie  bibliografische database AN: DT: Peer-Reviewed-Journal AU: Wellman,-Henry-M; Lagattuta,-Kristin-H TI: Theory of mind for learning and teaching: The nature and role of explanation. SO: Cognitive-Development. Oct-Dec 2004; Vol 19 (4): AF: Department of Psychology, Center for Human Growth and Development, University of Michigan, Ann Arbor, MI, US; University of California, Davis, CA, US LA: English AB: (from the journal abstract) The relationship between "theory of mind" and teaching is deep and complex. We focus on one particularly powerful link that is based on the role of children's psychological explanations in their learning. Psychological explanations involve explaining persons' actions and lives as the causes and consequences of their mental states. We begin by showing that psychological explanations are central to children's developing theories of mind--they are part of the mechanism for development in this domain. We then review theory and data suggesting that psychological explanations are also critically important for learning and being taught more generally. (PsycINFO Database Record (c) 2005 APA, all rights reserved) DE: *Attribution-; *Learning-; *Teaching-; *Theory-of-Mind *LHM: link to journal MG T 3315 : vol.5 (1990) - vol.16 (2001) In Database: PsycINFO Weekly 2005/01 Week 2. REF: Adams, M. J., Treiman, R., & Pressley, M. (1998). Reading, writing, and literacy. In W. Damon, I. Sigel, & K. Renninger (Eds.), Handbook of child psychology: Vol. 4. Child psychology in practice (pp ). New York, NY: Wiley. ……..

publicatie  literatuurverwijzing/referentie Damasio, A. R., and S. W. Anderson, The frontal lobes. In Clinical Neuropsychology (3rd Ed.), K. Heilman and E. Valenstein, eds. New York: Oxford University Press. Halmi, K. A. (2005). Obsessive-Compulsive Personality Disorder and Eating Disorders. Eating Disorders: The Journal of Treatment and Prevention, 13(1), Hamburg, D. A., Elliott, G. R., & Parron, D. L. (1982). Health and behavior: Frontiers of research in the biobehavioral sciences. Washington, DC: National Academy Press. xiii, 359 pp. Wellman, H. M., & Lagattuta, K. H. (2004). Theory of mind for learning and teaching: The nature and role of explanation. Cognitive Development, 19(4),

zoeken in bibliografieën, algemeen n wat is een bibliografie / bibliografische bestand? relatie tussen PsycInfo, UB collectie en andere bibliografieën

bibliografie, definitie: n geordend literatuuroverzicht op auteur / onderwerp n gericht op een (specifiek) vakgebied n wereldwijd, op basis van kwaliteit verzameld n ongeacht de aanwezigheid van de publicatie n verwijzingen naar literatuur (referenties) n geen volledige teksten n trefwoorden zijn toegevoegd op basis van inhoud

PsycInfo elektronische bibliografie vanaf 1887 psychologie: (hoofdstukken) boeken en artikelen uit 1300 tijdschriften American Psychological Association, (APA), USA descriptors via UB Home Page en portaal

Medline / PubMed elektronische bibliografie vanaf 1966 (PubMed vanaf 1950) biomedische artikelen uit 3700 tijdschriften National Library of Medicine (NLM), USA MeSH (Medical Subject Headings) descriptors via UB Home Page en portaal

relatie tussen PsycInfo, UB collectie en andere bibliografieën 1300 Tijdschriften 2654 print tijdschriften 4558 e-journals 3700 Tijdschriften Alle informatie-bronnen UB Medline PsycInfo

publicatie in UB collectie DT:Journal-Article AU:Garcia,-Stephen-M; Weaver,-Kim; Moskowitz,-Gordon-B; Darley,-John-M TI: Crowded minds: The implicit bystander effect SO: Journal-of-Personality-and-Social-Psychology Oct; Vol 83(4): DE: *Apathy-; *Assistance-Social-Behavior; *Priming-; *Psychosocial-Factors; *Social-Influences DE:Accountability-; Group-Size; Imagination-; Lexical- Decision LHM: MG T 0563 : vol.1 (1965) - vol.67 (1994) SG T 0563 : vol.68 (1995) Complete record In Database: PsycINFO 2002/ /12

publicatie niet in UB collectie DT: Journal-Article AU:Kassin, Saul M TI:Eyewitness identification: Victims versus bystanders SO:Journal-of-Applied-Social-Psychology Nov-Dec; Vol 14(6): DE*:*Crime-; *Crime-Victims; *Witnesses- DE: Legal-Testimony *LHM:MG T 1958 : vol.15 (1985) - vol.24 (1994) SG T 1958 : vol.25 (1995) Complete record In Database: PsycINFO

van bibliografie naar document 3700 tijdschriften Kopiëren/linken 2654 print tijdschriften 4558 e-journals IBL/ Alle informatie-bronnen UB Medline PsycInfo 1300 tijdschriften

informatie op Internet n rijp en groen: van wetenschap tot recreatie n grote diversiteit aan informatie (bijv. teksten, individuele pagina’s, powerpoint presentaties); minder structuur (geen records/fields) n authenticiteit soms moeilijk vast te stellen n geen centrale redactie (geen peer review) n diverse search engines met verschillende updates en informatiepools -> verschillende zoekresultaten n database informatie wordt niet gezocht

web search engine

web search engines n Alta Vista, n Excite n Northernlight n Lycos n Google en Google Scholar n Hotbot n ……

voorbereiding n begin tijdig n analyse van het onderwerp: trefwoorden – combinaties – inperkingen (m/v, mens/dier, leeftijdsgroep, taal, geografisch, boek/tijdschrifartikel, overzichtsartikelen) n oriëntatie op het onderwerp: vakjargon n synoniemen en gerelateerde begrippen n verbuigingen / meervoud - enkelvoud n Amerikaans / Engelse spellingsvarianten n selectie te raadplegen literatuurbestanden

naar PsycInfo

words-anywhere: zoekactie ”stress" TI: Posttraumatic stress disorder in the primary care medical setting. AU: Stein,-Murray-B.; McQuaid,-John-R.; Pedrelli,-Paola; Lenox,-Rebecca; McCahill,-Margaret-E. SO: General-Hospital-Psychiatry Jul-Aug; Vol 22(4): *LHM: Holding : SG T 2134 : vol.10 (1992) link to journal IS: PY: 2000 LA: English DE:Comorbidity-; Health-Care-Utilization; Posttraumatic- Stress-Disorder; Primary-Health-Care; Symptom-Checklists

words-anywhere search combineren PsycInfo ELDERLYSTRESS search: ELDERLY search: STRESS

n STRESS AND ELDERLY n STRESS OR TENSION n STRESS NOT ELDERLY (STRESS OR TENSION) AND ELDERLY combinatie van ‘sets’ met SEARCH

zoeken in PsycInfo n maak nu oefening 1 n gebruik de handleiding op het Psychologie portaal

zoekstrategieën n Words-anywhere: gezocht wordt in ‘alle’ fields n Thesaurus: gezocht wordt uitsluitend in field MJ (major) en MN (minor) descriptors (PsycInfo) of MeSH descriptors (Medline) n combineren van gevonden verzamelingen (sets)

words-anywhere search: beperkingen n zoeken op ‘elderly’ levert geen artikelen waarin de term ‘aged’ wordt gebruikt; n idem: ‘behaviour’ geen ‘behavior’ en ‘organisation’ geen ‘organization’ (brits versus amerikaans engels) n ambiguïteit n is afhankelijk van taalgebruik van de auteur n geschikt voor het zoeken van een specifiek artikel (known item) n thesaurus search bij uitgebreid literatuur zoeken

zoeken met Thesaurus n thesaurus termen (engelstalige trefwoorden) geven aan waar het artikel over gaat: het onderwerp n thesaurus termen worden toegevoegd door bestandsproducent: zoekaktie levert ALLE artikelen over een onderwerp, ongeacht de terminologie van de auteur

zoeken met Thesaurus n geeft definitie en informatie over het trefwoord n structuur (broader, narrower, related) n ‘Search subject’ of ‘Explode subject’

structuur van de Thesaurus: Search subject n Broader term n Related terms n Narrower terms Fear Emotional states Anxiety Panic Social anxiety Test anxiety Speech anxiety

structuur van de Thesaurus: Explode subject n Broader term n Related terms n Narrower terms Fear Emotional states Anxiety Panic Social anxiety Test anxiety Speech anxiety

naar PsycInfo

zoeken in PsycInfo maak nu oefening 2

zoekstrategieën: verkleinen van een (te grote) set n meerdere (thesaurus) termen combineren met AND n zoeken op specifiekere (narrower) term n inperken op publicatiejaar of taal n zoeken beperken tot één specifiek veld

naar PsycInfo

zoekstrategieën: uitbreiden van een set n combineer meerdere termen met OR (synoniemen, spellingsvarianten) n gebruik het truncatie symbool (*) n zoek mbv de INDEX op meerdere termen tegelijk n gebruik een ruimere thesaurusterm en denk ook aan gerelateerde termen

naar PsycInfo

overige functies n markeren n Printen n downloaden/saven n Linken: SFX

naar PsycInfo

Kwaliteit van de zoekaktie werk toe naar zo veel mogelijk relevante artikelen: weinig missers en weinig ruis! PSYCLIT Beoogde set Relevante set PsycInfo Gevonden set

critical reading n aantal pagina’s van de publicatie n soort artikel (review) n aantal referenties in publicatie n bekendheid van de auteur of instelling waaraan de auteur verbonden is n status van het tijdschrift (bijvoorbeeld peer reviewed tijdschrift en daarmee samenhangend status uitgever)

zoeken in PsycInfo en Medline n vragen ??? n maak oefening 3 en 4 n vergeet niet af te tekenen