Voorbeelden van toetsvragen:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samantha Bouwmeester Testtheorie College Samantha Bouwmeester.
Advertisements

Satisfaction survey Externe consultants 2012 Randstad Professionals.
KWALITEITSZORG november 2012
H3 Tweedegraads Verbanden
GfK Supermarktkengetallen
Screening van toetsen: Psychometrische analyse
1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21,
Onderzoek naar de invloed van oplossingsgericht werken op no-show binnen de ambulante verslavingszorg Opzet en voorlopige resultaten Klazien.
Samantha Bouwmeester Testtheorie College Samantha Bouwmeester.
VVE-bestandsopname De resultaten van VVE: - de eindresultaten - de leerwinst Toelichting aan de hand van de (fictieve) gemeente Oranjestad.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
College 3 Meten.
H 27: Kostprijs bij homogene productie.
Betrouwbaarheid en validiteit: Alleen een kwestie van goed meten ?
Rekenen met procenten Rekenen met procenten.
De toets data 2kb juni 2kc juni 2kd 20 juni 2ke 17 juni   2ma 19 juni
Snelheidstoets Normaal verdeling 1 H5
VOORBEELD Waarderingsrapport Doe-het-zelf Merken Voorjaar 2009
Betrouwbaarheid en Validiteit
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Kwaliteit van meetinstrumenten
toetsen voor het verband tussen variabelen met gelijk meetniveau
Als de som en het verschil gegeven zijn.
Elke 7 seconden een nieuw getal
De ontwikkeling en validering van een cognitieve-vaardighedentest voor volwassen anderstaligen Evelien Buyse, Karine Verschueren en Walter Magez Nederlands.
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Regels voor het vermenigvuldigen
Thesisseminarie 4 Resultaten Correlatie en multiple regressie
Chapter 9. Understanding Multivariate Techniques
Meten van onderzoeksvariabelen
Netwerking & Organisatieontwikkeling
5.1 Definitie van vermogen
Luchtweerstand wordt overal verwaarloosd
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Foto 65 – wegenis + parking + rechts G01 Foto 66 – G01.
Aanvullende vragen Collegesheets M&S3
Methodologie & Statistiek I Verband tussen twee variabelen 3.1.
Methodologie & Statistiek I Principes van statistisch toetsen 5.1.
Responsie college II: Spearman-Brown G = nieuwe schaal Y= oude schaal
We leren % van waar we over gediscussieerd hebben met anderen
Inkomen les t/m 75 plus Zelftest Kennisvragen.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Antwoorden oefening krachten A1
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Aanleiding onderzoek Ondervoeding sinds 2010 prestatie indicator (PI) voor revalidatiecentra Advies in PI: gebruik de SNAQ om te screenen Vragen van de.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Goed Bestuur bij schoolbesturen Primair Onderwijs Dr Edith Hooge Lector ‘School en Omgeving in de grote stad’ Hogeschool van Amsterdam
Statistiekbegrippen en hoe je ze berekent!!
Beschrijvende en inferentiële statistiek
Steekproef Wajong aangevraagd in 2003 of 2004 Wajong vanwege lichamelijke aandoening/beperking – lichamelijke aandoening als eerste cascode Exclusie ‘Geen.
Enquête.
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
Varianties bij replicatie (herhaald testen)
Item analyse Item-Moeilijkheidsindex Item-Betrouwbaarheidsindex
Validiteit.
Test- retest methode -- voorbeeld r = 0, Test Hertest r = 0, Test Hertest r = 1,00.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Hoeveelheidsaanpassing II
Zelfcontrole door agrarische bedrijven: samen beschouwd.
Hoorcollege 3 Samenhang tussen variabelen
Operationaliseren Definiëren Operationaliseren
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Kwantitatieve & kwalitatieve data analyse
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
College 9 zHoe gaat het met de afname? zData-invoer zEerste analyses.
Kwaliteitszorg Onderwijs GW dr
Indoor Comfort Index Validatie van het meetinstrument
Transcript van de presentatie:

Voorbeelden van toetsvragen: Vraag 1 Gegeven is bijgevoegde betrouwbaarheidsanalyse voor een deeltoets statistiek voor 3-de jaars studenten. Welk item werd door het grootste aantal cursisten goed beantwoord ? (a) Item 1 (b) Item 2 (c) Item 3 (d) Item 4

Itemformat: 0 = fout antwoord, 1 = goed antwoord SPSS Uitvoer: Itemformat: 0 = fout antwoord, 1 = goed antwoord MEAN STD DEV CASES 1. Item1 0.8000 0.4058 35 2. Item2 0.7429 0.4434 35 3. Item3 0.7143 0.4583 35 4. Item4 0.9714 0.1690 35 5. Item5 0.4857 0.5071 35 6. Item6 0.8286 0.3824 35 7. Item7 0.6571 0.4816 35 8. Item8 0.8857 0.3228 35 9. Item9 0.3714 0.4902 35 10. Item10 0.9714 0.1690 35 11. Item11 0.9429 0.2355 35

STATISTICS FOR MEAN VARIANCE STD DEV SCALE 8.3714 4.4168 2.1016 INTER-ITEM MEAN MIN. MAX. CORRELATIONS 0.1998 -0.2272 0.7202

ITEM-TOTAL STATISTICS Scale Mean Scale variance Corrected item Alpha if if item if item total-correlation item deleted deleted deleted Item1 7.5714 3.5462 0.4618 0.6414 Item2 7.6286 3.4756 0.4503 0.6421 Item3 7.6571 4.1143 0.0497 0.7185 Item4 7.4000 4.1882 0.2891 0.6773 Item5 7.8857 3.6924 0.2397 0.6878 Item6 7.5429 3.6672 0.4120 0.6513 Item7 7.7143 3.6218 0.3072 0.6718 Item8 7.4857 3.7277 0.4692 0.6462 Item9 8.0000 3.3529 0.4587 0.6394 Item10 7.4000 4.1294 0.3768 0.6711 Item11 7.4286 3.8992 0.4969 0.6528 ALPHA = 0.6856

Vraag 2 Gegeven is bijgevoegde betrouwbaarheidsanalyse voor een deeltoets statistiek voor 3-de jaars studenten. De betrouwbaarheid van een willekeurig item is circa: (a) 0.00 (b) 0.20 (c) 0.69 (d) 0.76

Vraag 3 Gegeven is bijgevoegde betrouwbaarheidsanalyse voor een deeltoets statistiek voor 3-de jaars studenten. Hetvolgende item draagt negatief bij aan de interne consistentie en kan beter verwijderd worden uit de schaal: (a) item 3 (b) item 9 (c) zowel item 3 als item 9 (d) noch item 3 noch item 9

Vraag 4 Gegeven is bijgevoegde betrouwbaarheidsanalyse voor een deeltoets statistiek voor 3-de jaars studenten. De meetfoutvariantie is ongeveer gelijk aan: (a) 4.4 (b) 2.1 (c) 3.0 (d) 1.4

Vraag 5 Gegeven is bijgevoegde betrouwbaarheidsanalyse voor een deeltoets statistiek voor 3-de jaars studenten. Als we de toets tweemaal zo lang maken door er soortgelijke items aan toe te voegen, dan wordt de betrouwbaarheid: (a) 0.52 (b) 0.73 (c) 0.81 (d) 1.40

Vraag 6 Een schaal voor de meting van kwaliteit van zorg wordt opgesplitst in de even en de oneven items. De correlatie tussen de somscore op de even items en de somscore op de oneven items bedraagt 0.60. De betrouwbaarheid van de totale schaal is circa: (a) 0.43 (b) 0.60 (c) 0.75 (d) 0.89

Vraag 7 Er zijn 2 schalen om de kwaliteit van zorg, zoals ervaren door patienten, te meten. De correlatie tussen beide schalen bedraagt 0.70. Verder is bekend dat een schaal een betrouwbaarheid heeft van 0.70 en de andere van 0.80. De voor attenuatie gecorrigeerde correlatie van de twee metingen bedraagt nu: (a) 0.70 (b) 0.78 (c) 0.94 (d) 1.25

Vraag 8 Op basis van theorie wordt verwacht dat de kwaliteit van zorg zoals ervaren door patienten positief samenhangt met de arbeidstevredenheid van verplegend personeel. De voor attenuatie gecorrigeerde correlatie tussen de schalen voor beide constructen, kan aldus dienen om iets te weten te komen over de: (a) Hertest betrouwbaarheid (b) Constructvaliditeit (c) Paralleltest betrouwbaarheid (d) Predictieve validiteit

Vraag 9 Beoordeel de volgende stellingen aangaande instemmingstendenties op hun juistheid: Stelling I: Voor instemmingstendentie kan men corrigeren door de helft van de items uit de schaal te spiegelen. Stelling II: Als de ware score correlatie voor de somscore op de gespiegelde items en de somscore op de ongespiegelde items gelijk is aan 1, dan is er duidelijk sprake van instemmingstendentie

Stelling I en II zijn beiden juist Stelling I is juist, stelling II is onjuist Stelling I is onjuist, stelling II is juist Stelling I en II zijn beiden onjuist

Vraag 10 Beoordeel de volgende stellingen op hun juistheid: Stelling I: Multidimensionaliteit van een schaal is altijd op te sporen middels een betrouwbaarheidsanalyse. Stelling II: Een lage item-rest correlatie kan duiden op heterogeniteit van het item of op item-onbetrouwbaarheid.

Stelling I en II zijn beiden juist Stelling I is juist, stelling II is onjuist Stelling I is onjuist, stelling II is juist Stelling I en II zijn beiden onjuist