Mobiliteitsaspecten brede scholen Otto van Boggelen Themabijeenkomst brede scholen, 20 mei 2010
Aspecten in theorie Invloed op vervoerwijzekeuze met div. gevolgen –Verzorgingsgebied groter? (-) Schoolgrootte Spreiding scholen en woningen Specialisme Kwaliteit/imago van de school –Ketenvereenvoudiging (+/-) Verkeersafwikkeling rond de school –Grotere aantallen –Eventueel meer auto- en fietsgebruik –Dubbelgebruik parkeerplaatsen
Vervoerwijze & verzorgingsgebied Gemiddeld 37 % lopen 49 % fiets 14 % auto Bron: Reisgedrag kinderen basisschool Traffic Test/ Fietsberaad 2003
Vervoerwijze & verzorginggebied Veel extra fiets en autoWeinig extra fiets en auto
Ontwikkeling grootte basisscholen Meeste leerlingen op scholen met 200 tot 500 leerlingen In jaren 90 sterke daling kleine scholen Gestage groei grote scholen (>500 leerlingen)
Ontwikkeling afstand naar school Afstand (km) stijgt vooral de laatste jaren Reistijd daalt eerst, maar stijgt sinds 2003 Bron: MON (<12 jr, onderwijs)
Ontwikkeling vervoerwijze naar school Voetganger daalt Fiets stijgt vooral laatste jaren sterk Auto stijgt (vooral in km) Bron: MON (<12 jr, onderwijs)
Rekenvoorbeeld verkeersafwikkeling Het aantal auto’s en fietsen stijgt exponentieel bij schaalvergroting en concentratie
Conclusies Zowel meer fiets als auto Analyseer in vroegtijdig stadium verzorgingsgebieden Neem conclusies mee in afweging en geef gevolgen aan voor: –Parkeervoorzieningen (auto+fiets) –Schoolomgeving –Fietsroutes voor grotere afstanden