G1 Rekenen met breuken Leerwerkboek p7.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Optellen en aftrekken tot 20
Advertisements

Gecijferdheid Negatieve getallen.
Voorrangsregels bij rekenen (2)
- Hoe noem je uitkomsten?
WACHT MENEER VAN DALEN NOG STEEDS OP ANTWOORD ?
H1 Basis Rekenvaardigheden
Rekenen met machten met hetzelfde grondtal
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Niveau 1F Paraat hebben: (selectie) Omzetten van eenvoudige breuken in decimale getallen. Optellen en aftrekken van veel voorkomende gelijknamige en ongelijknamige.
Polymorf zoeken zoek :: (a  a  Bool)  [ (a, b) ]  a  b zoek eq [ ] x = ??? zoek eq ((a,b):ts) x | eq a x = b | otherwise = zoek eq ts x MayBe b No.
Blok 11 les 7 Breuken. 1. Ik heb …… dingen Ik verdeel in ….. gelijke delen van de delen noem ik … Dit deel telt ….. dingen.
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 4
Rekenregels voor wortels
Breuken-Vereenvoudigen
stambreuken breuken met 2 gelijke delen breuken met 3 gelijke delen
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 2
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Lesplanning Binnenkomst Intro Vragen huiswerk
Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Goedemorgen.
Voorrangsregels bij rekenen (1)
Rekenen Hoofdstuk 9.
Breuken X en Stambreuken
2.1 Rekenen K. van Dorssen.
GELIJKNAMIGE BREUKEN les 31.
Bewerkingen met breuken Les 37.
Breuken.
Handig rekenen & Cijferen Breuken
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 01
Rekenen met verdeelsleutels
Wafels Nodig voor 8 personen: 5 eieren 1/4 kg + 50g boter 1/2 l melk
Breuken in berekeningen
havo B Samenvatting Hoofdstuk 7
Werk uit.. Methode 1)hou de teller samen door haakjes in te voeren 2)vervang de breukstreep door het deelteken 3)hou ook de noemer samen door haakjes.
Rekenen met getallen : = x Delen door een breuk is hetzelfde als vermenigvuldigen met het omgekeerde van die breuk. Maak je zelf zo min mogelijk.
rekenen Basisvaardigheden toegepast rekenen
Inhoud Breuken (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen).
Wiskunde voor Engineering HU / Boswell Bèta 11 augustus.
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Wat is algebra? Rekenen is het werken met getallen. Er zijn vier hoofdbewerkingen: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Verder ken je de bewerkingen.
IMATerials: audiomat  .
Les 4 : rekenen met tabellen
Breuken optellen.
Bewerkingen 5de leerjaar.
Hoofdrekenen 1.
Het vereenvoudigen van breuken
Vermenigvuldig net die tellers met mekaar en
Breuken optellen en aftrekken
Wiskunde Blok 5 les 17.
G8 2 Vergelijkingen met breuken oplossen M A R T X I © André Snijers W
Hoofdstuk 17 Breuken basis. Hoofdstuk 17 Breuken basis.
De distributieve eigenschap
Breuken optellen en aftrekken
Info 2 Vereenvoudigen van breuken M A R T X I © André Snijers W K U N
Breuken delen Breuken delen Breuken delen © André Snijers.
M A R T X I W K U N E D S 2 G1 Rekenen met breuken © André Snijers.
Voorkennis Wiskunde Les 3 Appendix §A.5 en A.6.
Breuken vermenigvuldigen
Bijzondere verhoudingen
Vermenigvuldig net die tellers met mekaar en
Machten van breuken Machten van breuken Machten van breuken
Info 2 Rationale getallen tot een positieve macht verheffen M A R T X
Bewerkingen met natuurlijke getallen
Soms handig om priemgetallen te gebruiken.
Hoofdrekenen 1.
Vermenigvuldigen en delen. Toepassen.
Optellen, aftrekken en vereenvoudigen
Breuken optellen en aftrekken
Transcript van de presentatie:

G1 Rekenen met breuken Leerwerkboek p7

a. Breuken optellen 1 10 5 + = 6 10 = + p8

+ + + = = = = a. Breuken optellen 6 10 1 5 6 10 2 10 8 10 4 5 l l l l

b. Breuken vermenigvuldigen Vereenvoudigen!!!! 1 . . 3 4 4 5 3 4 4 5 3 4 5 . 3 5 = = = l l l van l 1 p8

b. Breuken vermenigvuldigen Vermenigvuldigen met het omgekeerde van de 2de breuk!!! . 4 5 4 5 1 2 4 10 = = l : 2 l l p8

Oefeningen Open de Excelfile Rekenen met breuken p8-p9

2.Som in Q Om 2 breuken op te tellen, maak je die breuken eerst gelijknamig De som vind je dan zo: behoud de noemer maak de som van de tellers Voorbeelden: 1 6 1 4 2 12 3 12 5 12 + = + = 4 7 2 5 -20 35 14 35 -6 35 - + = + = 3 4 -12 4 -3 4 -15 4 - 3 +(- ) = + = p184

Vragen en opdrachten Oef 1  3 zie Excelfile p184

- = = 1.Instap 3.Verschil in Q 3 1 2 1 8 8 4 3 8 1 8 Om 2 breuken af te trekken, maken we die breuken eerst gelijknamig Het verschil is dan de breuk met als noemer de gelijknamige noemer en als teller het verschil van de tellers p185

3.Vereenvoudigde schrijfwijze +(+ - (- +(- - (+  +  - Twee opeenvolgende gelijke tekens vervang je door een + Twee opeenvolgende verschillende tekens vervang je door een - p186

Vragen en opdrachten Oef 4  9 zie Excelfile p186