Flocking using Global Roadmaps Niels Gorisse Motion Planning 26 februari 2003 University Utrecht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
EU Immigration Onderzoeksresultaten. Drie van de acht bijlagen onderzocht • Metrobijlage in • Zweden • Hongarije • Nederland.
Advertisements

Gerund = WW. gebruikt als zelfstandig Nw.
“Conquest of Paradise”
The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
HM-ES-th1 Les 9 Hardware/Software Codesign with SystemC.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Order placed Should be Nederland Netherlands can be removed here, just Scancorner Instead of ‘undefined’ -> ‘geen’ New logo should be displayed here. COUNTS.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
1 Co-Design at Chess-iT Guus Bosman. 2 Afstuderen bij Chess Net.Footworks tot augustus 2003 Afstuderen augustus 2003 tot maart 2004 Chess full-time vanaf.
Past Simple – Past Continuous
Thursday, 10 July 2014 donderdag 10 juli 2014 Click Klik.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
To edit date & footer title choose View>Header/Footer Change fixed date to presentation date Change footer field to title of the presentation Click on.
Internet altijd en overal: de GigaPort GPRS-pilot Klaas Wierenga Innovatie Manager 10 oktober 2000.
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Introduction multimedia. convergence standards retrieval applications & technology.
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Faculteit Ingenieurswetenschappen & Wetenschappen Software Engineering Publicatie Management Systeem Groep se1 Software Engineering Thierry Coppens.
SQL injections en meer... PERU. web application vulnerabilities Cross Site Scripting (21.5%) SQL Injection (14%) PHP includes (9.5%) Buffer overflows.
Motion Planning in Games Pathfinding with A * Ronald Treur.
en ‘If-zinnen’ (klik hier als je meteen naar If-zinnen wilt.)
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 City Bible Music 1/10 BELIEVE (Donna Lasit) I say on sunday how much I want revival Op.
ontwik idee - keling dag 3 goals today Develop “criteria” to help you evaluate & select your ideas Some tools from Tassouls book to help you do this.
Synchronization and propagation in a network of electrically coupled cells =====
Neurale Netwerken Kunstmatige Intelligentie Rijksuniversiteit Groningen Mei 2005.
Neurale Netwerken Kunstmatige Intelligentie Rijksuniversiteit Groningen April 2005.
Neurale Netwerken Kunstmatige Intelligentie Rijksuniversiteit Groningen Mei 2005.
Probleem P 1 is reduceerbaar tot P 2 als  afbeelding  :P 1  P 2 zo dat: I yes-instantie van P 1   (I) yes-instantie van P 2 als ook:  polytime-algoritme,
Client Management met ConfigMgr Jannes Alink – Management.
District 1550 Werkdag 6 oktober 2012 Vanaf I juli 2013 geen “Future Vision” meer  The New Foundation ? Vóor 1 Juli 2013:  District Qualification  Club.
Modelling spatial dependencies for mining geospatial data Marlies Mooijekind.
Netwerk Algorithms: Shortest paths1 Shortest paths II Network Algorithms 2004.
Spatial classificatie
Motion planning with complete knowledge using a colored SOM Jules Vleugels, Joost N. Kok, & Mark Overmars Presentatie: Richard Jacobs.
Steering behaviors & Flocking Door Jeroen Resoort.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
#3Objecten. Schrijf in LOGO de pseudocode voor een figuur naar keuze (met iig een lus of conditie). Maak tevens een screenshot van het resultaat.
zondag 3 augustus 2014 Click Klik Sunday, 03 August 2014.
zondag 3 augustus 2014 Sunday, 03 August 2014 LICHT LIGHT I never see what has been done, I only see what remains to be done. Ik zie nooit wat reeds.
Instructions and warnings. Instructions Om in het Engels een instructie te maken gebruikt men, net als in het Nederlands de Gebiedende Wijs.
1Ben Bruidegom 1 Micro controllers introduction. 2Ben Bruidegom 2 Areas of use & Numbers of machines You might have 1 or 2 Pentium class chips at home.
in de eerste 2 weken na een herseninfarct ?
DB&SQL8- 1 VBA Visual Basics for Applications: eigen Office versie vanaf Office2000 gelijk voor alle applicaties Programmeren onder meer nodig voor Het.
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
Neurale Netwerken Kunstmatige Intelligentie Rijksuniversiteit Groningen April 2005.
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Writing exercise This one goes into your language portfolio!!! You have until the end of the week to hand it in… (So you have a little longer than it says.
Future (toekomst) Je krijgt 2 verschillende vormen van Future.
Lesson 3 PPTs komen op: Extra English Lesson 3 PPTs komen op:
Shortest path with negative arc-costs allowed. Dijkstra?
All right 1thv unit 7 gr 2.1 en 2.2.
Present Simple & Present Continuous
Photos do not lie. We are having a wonderful time. Foto’s liegen niet! Wij hebben het heel erg naar ons zin.
Taaltheorie en Taalverwerking Parsing Continued. Totnutoe: Top-Down-Parser.
TO INSERT OR REMOVE THE COBRANDING BOX 1.To do this you need to use the ‘slide master’ 2.Go to the ‘View’ tab on the toolbar 3.Select ‘Slide master’, this.
Plan Coordination by Revision in Collective Agent Based Systems Adriaan ter Mors en Gijsbert Deelder Plan Coordination by Revision in Collective.
Just as an introduction for SDP-partners, this is a theoretical ppt on properties of triangles in which first, 3 properties are formulated and visualised.
International Primary Curriculum
Ant Systems for dynamic problems. Ants caught in a traffic jam Casper Joost Eyckelhof.
Hoofdstuk 11.3 Algoritmen: Zoeken in een netwerk.
Modderdorp UNPLUGGED Bron: csunplugged.org.
MAKING A BAND.
Modderdorp UNPLUGGED Bron: csunplugged.org.
Transcript van de presentatie:

Flocking using Global Roadmaps Niels Gorisse Motion Planning 26 februari 2003 University Utrecht

Overzicht Introductie Homing Behavior Exploring Behavior: Covering Exploring Behavior: Searching Shepherding Behavior Conclusie

Introductie Traditioneel: geen globale knowledge, locaal Global movement door potential fields Risico: minima bij moeilijke terreinen Path planning: goed bij moeilijke terreinen Oplossing: flocking + roadmap motion planning –specifiek: Medial-Axis Probabilistic RoadMap –ook wel MAPRM –voordeel: maximale afstand van obstakels

Introductie A* search –Game industrie –Grid-based representatie van de omgeving –Ga naar de meest belovende buur ACO: Ant Colony Optimalization –pheromonen spoor achterlaten –hoogste pheronomen concentratie volgen –hier: roadmap edge weights –“adaptive roadmap” method

Introductie Reynolds ‘boid’ dynamics (1987) –idee: beweeg samen met je buren 1. Botsingen met buren tegengaan 2. Matchen met de snelheid van buren 3. In de buurt blijven van buren –Neighborhood = afstand rond de flock –flocks: angle en directional vector (3 voorwaarden)

Homing Behavior Doel: de hele flock bewegen naar een goal positie. Technieken: MAPRM + boid dynamics Subgoals (binnen de sensor range) Algoritme: for (each individual flock member) if (goal is in its view range) stay around goal else if (current subgoal is in its view range) set next subgoal as the target else steer toward the target endif endfor

Homing Behavior Resultaten: vergelijk met potentiaalveld en A* Omgeving: 420 m 2, met 310 objecten 40 flock members Roadmap: 400 roadmap nodes A* search: 914 x 914 cellen Tabel: hoeveel flocks binnen 30 sec. doel vinden –dus er is globale informatie nodig

Homing Behavior Conclusie: beter dan A*: sneller gevonden hoewel langer pad.

Homing Behavior [video]

Exploring Behavior: Covering Doel: alle punten in de hele scene bezoeken Omgeving is bekend voor het algoritme Technieken: MAPRM + ACO (Ant Colony Optimalization) Roadmap edges hebben een gewicht Initieel: alles gewicht ‘1’ Edge bewandelen: edge gewicht hoger maken Kies steeds edges met kleinere gewichten

Exploring Behavior: Covering Algoritme: for (each flock member) while (not all nodes visited) if (not in the roadmap) move to the closes roadmap node if (current node do not have an outgoing edge) pop memory until a new branch is found else probabilistically pick a lower-weight edge increse edge weight push this node to memory endwhile endfor

Exploring Behavior: Covering Resultaten: vergelijk met –random (boid) walk –complete knowledge over het terrein Omgeving: 80 x 100 met 16 obstakels 50 flock members ontdekt betekent in sensor range (5 m) Roadmap: 120 roadmap nodes

Exploring Behavior: Covering

Boid: sommige delen worden nooit ontdekt –blijft steken bij 80% ontdekt Voorkennis: 91 % ontdekt na 30 sec. Roadmap: 91 % ontdekt na 90 sec. Opmerkelijk: tot 40% boid evenveel ontdekt als roadmap methode

Exploring Behavior: Covering [video]

Exploring Behavior: Searching Doel: zoek de target en ga er met z’n allen naartoe. Technieken: MAPRM + ACO Route wordt opgeslagen, indien een individu het goal vindt, wordt die route meer gewicht gegeven als een node geen uitgaande connecties heeft, of de node zat in het reeds doorlopen pad, wordt de doorlopen route minder gewicht gegeven. bewegend doel: hetzelfde, alleen als gevonden: alle edges van de node dichtste bij de goal opwaarderen.

Exploring Behavior: Searching Algoritme: for (each flock member) if (it finds goal) increase edge weight according to its memory else if (it finds a dead end) pop memory until a new node is pushed into memory decrease weight according to popped memory else select a neigboring node (higher-weight edges are better) push this node into memory endif endfor

Exploring Behavior: Searching Resultaten: vergelijk ook met boid en voorkennis Boid: niemand goal gevonden na 35 sec. Voorkennis: slechts 5 seconden langer

Exploring Behavior: Searching [video]

Shepherding Behavior Doel: ga naar een doel door externe agent –Homing: flock heeft de controle –Exploring: individual heeft de controle –Shepherding: agent heeft de controle Techniek: MAPRM Flock members: beweeg weg van agent (dog)

Shepherding Behavior Algoritme (voor de hond): Find a path on the roadmap while (not goal reached) Select the next node on the path as subgoal while (not subgoal reached) move behind flock on opposite side of subgoal if flock seperates move the farthest subgroup fromo subgoal toward other subgroup endif endwhile

Shepherding Behavior Resultaten: –vergelijk met A* –hoeveel ‘repulsive force coefficient’ hond? Omgeving: 914 x 914 cells Roadmap: 400 roadmap nodes Hieronder resultaten (na 40 experimenten)

Shepherding Behavior Hieronder resultaat –in het begin sneller resultaat met meer repulsie –op een gegeven moment minder resultaat bij meer r.

Shepherding Behavior [video]

Conclusie Globale informatie is nuttig bij diverse flocking varianten bij sommige varianten is zelfs alleen locale informatie niet genoeg

Conclusie Vragen?